AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.262

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 19 av 25
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
tänkte du slå slx i en E-30 -86?

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hm, säg mig den e30 som tillverkades 1995:P näe, om du hade läst mitt tidigare inlägg så stog det att oljan ska i en 540i e34 -95 ;)
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
då svarade jag på det, så varför envisas med en longlife olja, i den bilen, då det inte nfinns någon annledning till det, slå i edge eller rs, det hade jag i mina V8.or..

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Jag frågade bara vilka fördelarna med den nya edge oljan var. Och undrade om inte 10w-60 var för tjock till m60. No offense
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
nä den är inte för tjock, BMW rekommenderar den i V8:or med lite mil på nacken..

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
10w-60 är en perfekt olja för de som vill ha mindre effekt, hög oljetemp samt tycker om att tanka ofta..

Z MMM Coupe
Anders Olsson: Till de flesta M-motorer (S62,S38 mfl) rekommenderar ju BMW själva denna tjockare olja...Men var och en häller i precis den olja man själv vill....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Normalt sett behövs enbart 10W60 i extrema fall.

Antingen om motorn är ordentligt sliten av olika anledningar, eller i motorer som har speciella behov. Det kan vara att motorkonstruktionen medför en ovanligt hög oljeförbrukning som t ex de tidiga E39/M5 eller att motorerna körs ovanligt hårt under raceliknande förhållanden.

Värt att notera är dock att många racestall kör med olja som är 20- eller 30 i varmviskositet just pga att man vill minimera effektförluster i motorn och på så vis få några hästar extra...

Jag skulle vilja hävda att det är extremt få bilar som verkligen behöver 10W60 (detta gäller t ex alla E34/M5 och E36/M3 mm), och att de skulle må bättre av (mindre slitage i motorn och mer effekt) en tunnare olja såsom t ex 5W40 eller på sin höjd 5W50.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Tycker Johan B's svar låter absolut mest förnuftigt.

Om jag riktar frågan direkt till dig, är castrol rs 0w-40 lämplig i en 540 e34, eller finns det oljor som är likvärdiga till samma pris. Syftar på det pris som finns på mapodo.

Mvh Johan
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Menar naturligtvis till bättre pris än castrol rs.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Neus, RS 0W40 är ett bra val till den bil som du nämner.

Priset hos Mapodo har jag ingen riktig koll på, men tror ändå att de är mycket billiga.

Det finns många bra oljor på marknaden och ofta säljs åtminstone en bra oljesort i någon form av kampanj på de flesta orter, så håll ögonen öppna och kolla runt lite för att få bra priser.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Tack så mkt för det svaret, härligt med så kunniga folk som dig!

Mvh Johan
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
helt rätt i extrema fall, jag hade tagit Edge 0W40..billigare än Rs, fast finns bara i Sverige, än..

0W-40 RS oljan har nu API SM/CF. Kan det inte vara så att tyskarna väljer att fortsätta kalla sin olja för "RS" istället för att byta namn till "Edge".
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Edge och Rs har inte samma innehåll, Edge är en förbättring, och ska erästta Rs som utgår nu. Edge kommer att finnas i övriga länder i framtiden med, vad jag förstod..

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har kollat med en kompis som jobbar på saab i tyskland och han sa att Formula rs 0W-40 som säljs i tyskland är exakt samma olja som säljs under namnet edge i sverige. Tydligen var rs ett så inarbetat namn i tyskland så dom hade beslutat att behålla de. Dett pga att dom i tyskland hade gått ut och rekomenderat castrol rs 0W-40 till vissa modeller och detta gällde alla bilar utom dom för "vissa" nordiska länderna där rekomendationen var edge.

Och de verkar ju helt otroligt att om castrol skulle släppa deras senaste och bästa olja bara på eftermarknaden i sverige. Då skulle de nog var mer troligt att dom släppte den på den tyska "hemmamarknaden" för storkonsumenter som bmw, mercedes m.m först istället.

Jag provkörde en volvo....
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Tyvärr har din tyske vän fel, Jag har fått det förklarat för mig av Castrols säljare, Edge och Rs är inte samma olja, varför ska då Rs försvinna då menar han? det är ju ett inarbetat namn, Edge är en förbättring, där dom använt det bästa av RS, SLX, o magnatec`s egenskaper,..sen är inte Tyskland hemmamarknad, då Castrol är en Engelsk olja..sorry..

Vi får väl se vem som har rätt, om edge är en ny olja så borde den väl introduceras i tyskland snart, eller?

Men eftersom RS nu är SM klassad finns det väl ingen anledning att köpa Edge.

Aral SuperTronic 0W-40 förmodligen samma olja som RS/Edge, den finns ju också billigt på nätet.

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
nä Rs är en bra olja, så köp den, Edge kommer att släppas i fler länder..

BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Jag har några frågor som kanske oljeexperterna här kan hjälpa mig med

- I min 330 kör BMW med Castrol SLX LL01 0W-30. Är det ett bra val?

- Är det skadligt att byta typ av olja (vill minnas att jag läst detta vid något tillfälle)

Tacksam för svar.

MVH Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.