AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.283

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 18 av 25
Gemini__
Köpte 17l Castrol RS, pris med frakt blev 78kr/l. Som hittat, rent ut sagt.

Mvh:
Thomas

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Rs oljan börjar försvinna, ersatt av Edge, 0-40 kostar 495:- för fyra liter, så det är nog inte lönt för dig att skicka efter..men har man inte råd med riktig olja, fär du du köra japanskt då..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag förstår inte ferraripeter2:s resonemang om att oljan blir sämre bara för att den har en annan distributionsväg än via ordinarie generalagent. Försämras oljans egenskaper under transporten? I såfall vad är det som påverkar oljans egenskaper under denna försämring?

Olja är en strikt standardiserad produkt och det är mycket enkelt att som kund se ganska exakt vad man köper, bara man lär sig tyda de olika klassningarna och sätter sig in i vilken typ av basolja det är i oljan.

Det finns mängder av oljor som är minst lika bra som Castrols!
Castrololjorna är i mina ögon ganska överskattade (vilket är en effekt av all reklam de satsar på) och inte minst överprisade...visst har de bra oljor i sitt sortiment men de tillhör också de dyraste oljorna på marknaden utan att erbjuda något reellt tekniskt mervärde för kunden...tyvärr tror många att de "måste" använda Castrol i motorn bara för att BMW:s F1-stall är sponsrat av dem och att BMW därför skriver i sina instruktionsböcker och servicehäften att de rekommenderar deras olja.

Vantage, med de förhållandevis små prisskillnaderna som du beskrev att det var mellan de två oljorna, hade jag inte tvekat en sekund över att välja den betydligt bättre oljan även om den är lite dyrare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vantage
"Johan B "
Vill tacka dej för dina svar.
Bugar mej för dina kunskaper i området :-)))))

Vantage
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
ferraripeter2: Vem är din arbetsgivare? Blir lite orolig när du varken klarar av att läsa Castrols egna rekomendationer på hemsida eller deras produktblad..
Trots detta så är dina uttalande alltid på expert nivå?
Hur var det med oljan var den verkligen en äkta syntetisk eller hade JohanB rätt som vanligt? ;)

Z MMM Coupe
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Öhm, jag har ju kopierat dom rakt av, det är bara att läsa innan till, vad syftade du på? rekomendationer till vad? klart den är äkta, läs innantill själv.( verkar som man får passa så man inte skriver något kränkande här ) så jag bet mig i tungan nu..

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Helsyntetisk lättflytande motorolja
GTX Magnatec 5W-40
Helsyntetisk motorolja för avancerade motorer
Skyddar från det ögonblick du vrider om nyckeln.
Castrol GTX Magnatec 5W-40 innehåller en speciell additivblandning med polariserade molekyler som fäster på metallytorna i motorn och verkar aktivit så snart motorn startas. Castrol har patenterat teknologin i GTX Magnatec, som ger ett speciellt skydd genom hela start och uppvärmningsfasen, särskilt de kritiska första 20 sekunderna vid start, då det största slitaget sker i motorn.

* Bensin och diesel, turbo och direktinsprutning.
* Skyddar motorn 24 timmar om dygnet.
* Ger upp till 4 gånger mindre slitage i motorn.
* Skyddar både vid kallstart och höga temperaturer.
* Reducerar metall-mot-metallkontakten i motorn under hela startfasen.
* Skyddar även under de kritiska faserna vid start och uppvärmning.

Så läs igen..

Att Castrol SKRIVER att GTX är helsyntetisk betyder inte nödvändigtvis att den verkligen är det som han förklarade tidigare...
Känns nästan lite som "alla mot en" i den här tråden :-)

Som Johan B förklarade skall det stå:-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferraripeter2, har du fått något svar från din kontakt på Castrol som du skulle kolla med under denna vecka?
Jag är faktiskt lite nyfiken över svaret...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
nä har inte haft en chans denna veckan, men ska när jag träffar honom, lovar, för det intresserar mig med..kan dröja, men ska inte glömma bort det..

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
sen har du noh missförstått mig här på länken, du sa att jag menade på att oljan blev sämre på väg hit till sverige, det menade jag inte.. det jag hävdat hela tiden, är att klassningen inte var samma, precis som du hävdar att magnatec är em fake, jag menar att många här som köpt slx, inte har bilar som har det behovet, det har jag förstått att du med menar. Sen att vissa några rader upp inte har egen åsikt, utan ser upp till dig, och hävadr att jag inte kan det ena eller det andra, det bryr jag mig inte om, men har tidigt fattat att du är väl påläst.

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
ferraripeter2: Det tråkiga med fakta är att man inte kan ha en egen åsikt.. Det är när man svamlar som man har en egen åsikt.. Du missad oxå att svara på vilken mack du jobbade på ;)

Z MMM Coupe
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Mack? nää jag är sjuksköterska som du :)

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
SLX
Dessa oljor är gjorda bla för att hålla länge samt inte minst att sänka bränsleförbrukningen. Det är dock vissa tekniska problem att framställa oljor av typen 0W-xx, så det blir väl att nöja sig med 5W-xx framöver.

Leif L
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Någon som har en åsikt om slx ersättaren RS 0w-40? Priserna gör att man inte blir så lite sugen :D

Kanske ska tillägga att oljan är tänkt till en 540i e34, någon som har någon åsikt om kobinationen bil och olja?
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Skulle funka utmärkt, eller Edge 0-40 med, då Rs kpmmer att försvinna, alt 10-60 går med bra. 0-40 har longlife egenskaper så bara välj

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hm, 10w-60 lär väl vara för tjock när slx som är rekomenderat höll 30 i varmviskositet? Edgen du pratar om hittar jag faktiskt inte på mapodo.

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Neues, klart att du inte hittar Edge på Mapodo! Som tidigare diskuterats på den här tråden så är anledningen till att Mapodo håller så låga priser att de köper restpartier. Restpartier innebär antingen en utgående produkt eller förpackning, därav lär du inte hitta de senast tillkomnadelarna i Castrols produktsortiment.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
OKay, då är jag med. Dock måste ju dessa oljor mer än väl matcha den standrard som gällde 1995 när bilen ifråga tillverkades..

Vad är fördelarna med edge framför andra oljor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.