AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.288

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 17 av 25
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Mr_mad:

Till din e39:a skall du ha olja med LL04-klassning, tex Castrol SLX LL04 Länk

i e31:an skall du enligt BMW kunna hälla LL01- och LL98-oljor så du kan använda SLX:en från mapodo i den.

/Fredrik
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
ja, fel av mig LL 04 såklart.. helt rätt..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
okai :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle inte köpa mineraloljan Magnatech...att Castrol är fula att kalla den för "syntetolja" är en annan historia. Tyvärr brukar denna olja kunna ledat till ganska högt ventilljud. :o(

BMW-bilar som är från -98 eller senare skall generellt ha minst LL-98-klassning (finns undantag för specialmodeller som naturgasbilar, M-motorer etc.).

Äldre motorer behöver inte LL-klassad olja eftersom de har kortare oljebytesintervall, men det går att använda LL-olja i dessa bilar med.

Det finns LL-klassade oljor som är betydligt billigare än SLX!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Håller inte med dig ang magnatec.. återkommer med info.. när jag pratat med Castrol.. vet inte vad Johan B har fått den infon ifrån, tror inte du tagit oljan till labb o testat..

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Helsyntetisk lättflytande motorolja
GTX Magnatec 5W-40
Helsyntetisk motorolja för avancerade motorer
Skyddar från det ögonblick du vrider om nyckeln.
Castrol GTX Magnatec 5W-40 innehåller en speciell additivblandning med polariserade molekyler som fäster på metallytorna i motorn och verkar aktivit så snart motorn startas. Castrol har patenterat teknologin i GTX Magnatec, som ger ett speciellt skydd genom hela start och uppvärmningsfasen, särskilt de kritiska första 20 sekunderna vid start, då det största slitaget sker i motorn.

* Bensin och diesel, turbo och direktinsprutning.
* Skyddar motorn 24 timmar om dygnet.
* Ger upp till 4 gånger mindre slitage i motorn.
* Skyddar både vid kallstart och höga temperaturer.
* Reducerar metall-mot-metallkontakten i motorn under hela startfasen.
* Skyddar även under de kritiska faserna vid start och uppvärmning.

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Tror inte det skulle ljugas av ett av världens största oljetillverkare..eller? vad tror du Johan B?

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
ferraripeter2:

Gå in på castrols hemsida och kolla på säkerhetsdatabladen, för SLX så anges ingredienserna som:
Syntetisk basolja
Funktionstillsatsmedel.

På säkerhetsdatabladet för GTX står:
Kemiskt modifierad basolja
Funktionstillsatsmedel.

Som JohanB har förklarat förut så är GTX en högförädlad mineralolja, vilket ju även stärks av Castrols egna datablad.

/Fredrik
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
syntet är väl med kemiskt, basolja kommer från jorden.. om jag inte missminner mig, men jag ska ringa en konrakt på Castrol på måndag, återkommer..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferraripeter2, jo faktum är att Castrol töjer en hel del på sanningen när de kallar GTX för synteolja!
GTX ÄR en högraffinerad mineralolja av EHVI/VHVI-typ (Extremely high viscosity/Very high viscosity) och det är inget mindre än en högraffinerad mineralolja. Denna typ av basolja benämns som typ III internationellt och i petrokemiska sammanhang.
Denna typ av olja är en högrenad och hårt raffinerad (i många steg) basolja. Egenskaperna blir rätt bra, men inte lika bra som äkta syntetisk PAO-olja.

Äkta syntetisk basolja (typ IV) är av typen PAO- (alt PIO) vilket står för Polyalfaolefinolja (alt polyinterolefin), detta är en typ av olja som byggs ihop syntetiskt (konstgjort) genom att man bygger ihop de lättaste kolvätemolekylerna till exakt den längd man vill ha.

Utöver PAO/PIO-olja brukar man säga att det finns andra syntetiska (konstgjorda) basoljor, dessa är silikoner, estrar av olika slag (en kemisk reaktion mellan alkohol och syra) samt vissa glykoler.

Castrol började för rätt många år sedan kalla sina EHVI/VHVI-oljor för syntetisk olja. Då härsknade Mobil till eftersom de ansåg att det var falsk marknadsföring och stämde sålunda Castrol i USA. Tyvärr tyckte domaren att EHVI-olja var så hårt tekniskt bearbetad, att det var ok att kalla den för syntetisk...sedan den dagen är det tyvärr många andra mindre nogaräknade oljebolag som har börjat kalla EHVI-oljor för syntetisk.

Men ur ett strikt ortodoxt tribologiskt/petrokemiskt perspektiv är det inget annat än en mineralolja!

En EHVI-olja är mycket billigare att tillverka än en äkta syntetolja och EHVI-oljan har inte lika fina egenskaper som en äkta dito.

Det unika "skydd" som Magnatec har är inget annat än en esterbaserad basolja som används som additiv, denna olja är polär i sin karaktär och dess molekyler dras "som magneter" till metallen. Esteradditiv finns i de flesta helsyntetiska oljorna av denna och andra orsaker, och vissa syntetiska oljorna består nästan enbart av sådan olja (t ex Motuls esterolja och Red-line oils dito). Estrar finns för övrigt i mängder av olika utföranden och egenskaper, "syntetisk ester" är ett samlingsnamn för dem.

Men tyävärr kvarstår faktum att Magnatec verkar ha en förmåga att få motorer att börja föra liv i ventilmekanismen (jag har pratat med många som upplevt detta fenomen och det finns mängder av trådar i detta forum som pekar på exakt samma sak), därför skulle jag inte rekommendera den oljan - satsa på en äkta syntetolja i stället!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tappade ett litet ord i förkortningen: EHVI/VHVI: I = index!

Mvh

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Basolja kan vara antingen syntetisk eller petroleumbaserad.

Syntetisk basolja framställs av div. kemikalier för att få fram önskad molekylsammansättning och viskositetsindex.

De petroliumbaserade basoljorna är baserade på olja som pumpas upp ur marken, därefter behandlas denna olja på olika sätt för att modifiera viskositetsindexet.

Castrol GTX innehåller en basolja vilken har behandlats med en metod som heter hydrocracking, denna metod ändrar stora delar av molekylsammansättningen på en petroliumolja. Resultatet blir en olja med högt viskositetsindex och liknande egenskaper som en syntetisk basolja, denna marknadsförs av Castrol som syntetolja.

Värt att notera är att Castrol tillverkar sina basoljor själva och i GTX har man denna olja medans i sina andra oljor som skall klara tex LL01 så är det en syntetisk basolja, vad kan det bero på?

Mycket bra läsning om basoljor finns här: Länk

/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
JohanB hann före ser jag....

/Fredrik
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Missljud kan o beror troligen på att den "städar" motorn inuti väldigt effektivt, då avlagringar av sot o gammal inbränd olja kan släppa..och differenserna blir större, och oljud uppstår, dagen bilar har mycket mindre tollerancer och där av kräver dessa tunna "nya" oljor som finns idag..för att komma in överallt och o tillföra smörjning.

Vantage
Ni som kan detta med olja,tycker ni att det finns några nackdelar med Castrols olja jämfört med andra märken ex Shell Helix serien ??
Körde tidigare på Castrols Magnatec olja mfl och tyckte att den var okej.
Färgad av reklam testade jag Shells Helix Diesel Plus till min Tds bara för att det stog mindre bränsleförbrukning.
Förbrukningen sjönk ( inte extremt ca 0,2-0,3 dl/mil ) !!??
Säger inte att denna olja är bättre men det blev skillnad i alla fall.
Tycker att motorn "spinner" lugnare efter att jag började med Shell Helix.
Tänker testa att köra Shell Helix 0W-40 Helsynt nu i Dieseln och Helix Plus i 325:an.
Är jag ute och cyklar totalt nu ???

Vantage
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
tycker att Agip gör bra oljor också
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferraripeter2 så skulle kunna vara fallet, men det som talar emot den teorin är att andra "äkta" syntetoljor är minst lika bra på att göra rent motorerna invändigt och helsyntetiska esteroljor är extra bra på detta och de flesta oljor av denna typ får inte motorn att låta lika mycket som GTX. Dessutom brukar motorer som tickar med GTX tystna så fort de får en bättre olja t om om de har lägre varmviskositet än GTX...

Jag vet inte varför just GTX verkar få motorer att väsnas mer än annan olja och jag har ingen bra teori heller.

Vantage, en bra syntetolja minskar bränsleförbrukningen med ca 3-4% gentemot en ordinär mineralolja, så det är inte otroligt att du fått en minskad bränsleförbrukning just pga oljebytet.

Personligen skulle jag välja Helix Ultra till båda bilarna istället!

Mvh

Vantage
Johan B.
Skrev inlägget sent i natt så jag skyller på det...hehehe
Oljan jag köpt är såklart Helix Ultra 5w40 men beteckningarna...
API, SL/CF, ACEA, A3/B3/B4, VW500.00, 502.00 & 505.00, MB 229.3, BMW Longlife and Specialoil List.
Denna olja tänkte jag hälla i Tds:en.

Nästa Olja är Helix Plus 10w40 Med samma beteckningar förutom att den saknar B4 beteckningen.
Denna olja tänkte hälla i 325:an.

Tds:en har rullat modiga 30 000 mil nu så den ska få lite "grönbete" på gamla dagar.

325:an har enl mätaren rullat 19 000 mil, men detta är en import bil utan någon som helst dokumentation så den kan nog ha rullat lika mycket som Tds:en om jag har otur...hmm

Hur som helst, tyckte att Helix Ultran var svindyr minst sagt trots en bra affär från han som krängde oljan till mej ( 450:- för 4 liter )
Helix Plusen fick jag för 345:- / 4 liter.
Eftersom våra kära bilar slukar 6,5 - 7 liter vid ett oljebyte så sved det i plånboksskinnet.

Vantage
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fy vilka priser det är på olja i Sverige!

Vantage:

Testa mapodo´s Formula RS 0W-40 nästa gång, den är riktigt bra och kostar bara 60:-/liter (SEK), men frakten är relativt dyr särskilt om du bara köper en enda dunk (ca.200:-) - så köp 24 liter på en gång, då ligger frakten på ca. 300:- Länk

Det hade nog kostat lika mycket som det du fick pröjsa för Helix:en.

Mvh
Vantage
Låter bra:-)))
Ska testa nästa vända, Tack för tipset:-)))

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.