|
Sida 16 av 25
|
|
|---|---|
|
Seffe frågar om BMWgodkända oljor ovan. "Vi" håller på och funderar över vad vi skulle kunna sälja en LL-98, LL-01 och en LL-04 olja för! Det finns förstås rekommenderade priser, men prissättningen är FRI. Vad är ni villiga/beredda att betala för sådana oljor? Vad är alltså ett skäligt pris enligt er åsikt? Vi måste naturligtvis få en vinst, annars blir denna "sidoverksamhet" meningslös. För att kunna pressa priserna, måste vi köpa på fat, vilket betyder att kunden måste ha eget kärl, eller helt enkelt få den hälld direkt i motorn, varvid en liten kostnad tillkommer för arbetet. Väntar med spänning på kommentar. I övrigt börjar det bli vår, så en annan gjorde en tur till Arboga, inalles ca 5,5 mil, med hojen (BMW (förstås) K1200RS) igår kväll. Allt gick bra, förutom kort före Arboga (österifrån) hoppade ett rådjur upp på vägen. Trodde först att det skulle hinna över, men insåg snabbt(!) att det skulle bli en sammanstötning om jag inte bromsade. Kom väl i ca 80-90 km/h, och det blev att nypa till på frambromsen, så hojen började kännas lite instabil... Hur nära det sist och slutligen blev vet jag inte, men det tog ju inte i när jag passerade bakom rådjuret i ca 50. Med bilen har jag kört ihjäl två rådjur för några år sedan. Ena gången gick höger blinkersglas sönder, andra gången - några veckor senare - blev det inga märken. Håller man lämplig hastighet, och inte sitter och sover, så kan man hinna bromsa, vilket jag inte hann göra för ca tio år sedan när en älg sprang i sidan på bilen och slog bl a en buckla i taket bakom solluckan. Hade då en Volvo 780. Då hann jag bara väja lite till höger. Passerade älgen i ca 100-110. Hann inte röra bromspedalen innan det smällde. Då blev det att stanna och "kolla läget", och sedan att sätta sig i bilen igen och fortsätta. Jag hade nämligen lite bråttom till en färja. Så kan det också gå, så håll inte högre fart än vad bilen och säkerhetsutrustningen klarar, om viltstängsel saknas. Leif L |
|
|
Ett påslag på 30-40% är "normalt", men då behöver ni väl lite mer kundunderlag än Autopower? ;) Mvh |
|
| tja ska du annonsera olja på autopower så begär de att du ska köpa banner för typ 2500 + moms per månad.....det är bara att lägga ner tanken. Tro mig jag vet vad responsen är på autopowerannonser(visserligen radannons för jag köpte inte banner, slutade annonssera här istället), den motsvarar inte annonskostnaden per månad och då talar jag om försäljning, inte marginal ;) | |
|
Vilket fall som helst så fick jag min olja idag från mapodo, med förseglade lock. Då jag jobbar på ett stort företag(en myra bland alla) så har vi en stor godsmottagning/förråd, och eftersom shenkel kör till oss dagligen, så fick jag min olja levererad in till jobbet, och kunde lungt efter lunch ta pack- moppen ner till förrådet och hämta min olja. 0w-40 Castrol En helnöjd kund. Nu är det bara bytet kvar, har tänkt göra det då sommar däcken åker på. |
|
|
Kommer att följa kommentarerna, så får vi se vad som händer med tanke på lämpligt pris på lämplig olja. På oljor är det väl inga normala påslag? Påslaget är ju speciellt så tillvida att arbetstiden för bytet egentligen sedan urminnestider ingår i priset. Folk anser ju sig få bytet på köpet. På samma sätt är det ju med däckförsäljningen. Där anses ju bytet och balanseringen också ingå i köpet. Däremot måste folk betala för jobbet när en kamrem skall bytas. Typ 200 kr för kamremmen och 2-12000 för jobbet... och då får man ny vattenpump "på köpet". Detta med priser är inte lätt... Fast nu tänkte jag att potentiella kunder skulle få säga vad de vill betala... Sedan får jag för söka hitta lämplig leverantör. Leif L |
|
|
Leif L: Som mapodo-kund är jag nöjd med Mapodos priser. Frakten från Tyskland blir ju ganska dyr men väl hemma så är det väl vad jag är beredd att betala. Blir det dyrare än så tar jag hellre Biltemas helsyntet. //Stenback |
|
|
Leif L: Runt 50 kr/litern inkl. frakt tror jag slutnotan blev för min beställning från Mapodo vilket är ett klart rimligt pris. Om ni ska sälja oljan utan förpackning kan ni ju bara sälja inom ett begränsat område rent geografiskt. Kunden måste alltså komma och hämta oljan själv. Mvh Johan |
|
|
Ingen som vet vart man kan få tag på hyffsad Castrol TWS? Det är väl rekommenderad till M-bilarna ialf. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
kaell.... här Länk |
|
|
Jag tackar för kommentarerna. Det blir spännande att se var vi landar i slutändan, om det finns en slutända. Jie strax ovan: 50 kr/l, vad handlar det om för olja då (Märke och modell)? Precis, kunden får hämta själv, och kan få den bytt för 150-200 kr i nuläget(Håller på och funderar på det exakta beloppet!). Öppettiderna är måndag-fredag 8-18, andra tider enligt överenskommelse. Det är väl enkelt? Jag talar om Bilfix i Munktorp. Munktorp ligger ca 1 mil öster om Köping centrum. Med tanke på öppethållningstider. Jag kommer från Finland, och åkte en gång till Helsingfors med en VW kleinbuss ca -71:a. På vägen hem ca 20 mil hemifrån gick ett framhjulslager sönder ca 19-20-tiden på fredag kväll... Kunde dock ta in på en närbelägen verkstad och få lagret bytt. Kommer inte ihåg om reparationen blev klar före midnatt! Ägaren blev ju tvungen att åka iväg för att hämta ett lager också. Tala om service... Det var ju så att det andra, eller snarare det första lagret fick bytas på verkstad i Helsingfors under förmiddagen samma dag... Då var det inte två veckors väntetid, utan snarare 2 timmars väntetid. Det var en parentes. Stenback: Biltemas olja är förstås inte helt ointressant. Vad skulle du kunna tänka dig att betala för att få den bytt, medhavd olja alltså? OKQ8 tar väl ca 99 kr/t i GDS hallarna? Byter du på 10-15 min? Leif L |
|
|
Leif L: Eftersom Jiie och jag hamnade på ungefär samma pris så antar jag att vi handlat samma olja. Det jag köpte var Castrol SLX 01, den är omnämnd ganska mycket tidigare i den här tråden. GDS-hallen hos OKQ8 har en minsta debitering på 30 min om jag inte minns fel, dvs under 50 kr kommer man inte. //Stenback |
|
|
Alpina B8: Kommer det att finnas LL04? Z MMM Coupe |
|
| Anders Olsson.....Nope, kan inte konkurrera med Mapodo prismässigt. Säljer numera bara TWS eftersom Castrol inte säljer denna olja annat än till av dom godkända återförsäljare, till vilka Mapodo i dagsläget inte hör. | |
|
Det stämmer att jag köpte SLX LL01. Med fraktkostnaden utslagen på 24 liter blev det ca 50 kr/litern. Detta var 1-litersflaskor. Mvh Johan |
|
|
Hej alla, jag blir tvungen att kolla tråden betydligt djupare vid tillfälle. Nu måste jag dock förbereda mig för morgondagens övningar. Det blir att åka till Hagfors i morgon bitti före sju. Vi tänkte kolla SS 10 - Hara kl 12.25, och sedan en sträcka på EM (SS 15?, sträckan in till Hagfors i alla fall). Det blir en riktig friluftsdag... Frågan är vilken keps man skall ha! En "pirat" BMW Racing eller en original BMW.WilliamsF1Team som jag fick gratis i höstas hos en BMW handlare i Schleswig Holstein. Var nämligen ut och kollade potentiella leverantörer bl a... Jiie: Tar priset ca 50 kr/l ad notam. Det är ett tufft pris för LL 01. Leif L |
|
|
Det priset (50:-/liter) återkommer nog inte på ett tag för SLX från Mapodo, nu säljer han SLX för ett slutpris (inkl. frakt till Sverige) på ca. 90:-/liter om man beställer 24 liter/flaskor. Nu är Formula RS 0W-40/10W-60 faktiskt lite billigare (ca. 80:-/liter) än SLX och det blir nog den nästa gång. Jag tror det blir svårt att matcha hans priser ändå. Mvh |
|
|
Det jag beställde var: 2 x Castrol SLX 01 LongLife 0W-30 / LongTec 12x1 ltr. (19) = 99.80EUR Sub-Total: 99.80EUR German Post (Dispatch to SE: (1 x 24 kg)): 33.90EUR Total: 133.70EUR Nu är det ju "Castrol SLX LongLife II 0W-30" Länk som säljs, vad är skillnaden? //Stenback |
|
|
Den är inte godkänd för BMW, ingen LL-01 klassning. Mvh |
|
|
Nu bli jag lite förvirrad. Nu är det så att jag har två BMW en 850 e31 -91 och en 525 e39 04 vilken olja ska jag nu använda mig utav någon som vet? Jag har just nu hemma 24x1 utav slx som jag handlade ifrån mapod den äldre varianten, den tänkte jag ha till 850. och vilken olja skulle man kunna ha till e39 |
|
|
LL o1 så länge du har motorgaranti, sen ni andra som har äldre bilar, behöver inte vara hysteriska efter klassning o longlife, utkastade pengar..köp Edge, den har allt ni behöver, eller magnatec 5w40, alt Rs, som kommer att försvinna.. men en mycket bra olja. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.