|
Sida 15 av 25
|
|
|---|---|
|
min kommentar var inte baserat på var dom hade jobbat eller sagt, det handlade om ditt uttaland om vart man ska använda Edge oljan..Jag bryr mig verkligen inte om Mapodo, jag har råd att handla oljor i sverige..för då vet jag vad jag får.. Sen är ju verkligen SLX onödig i din bil..finns ingen vinning i det..om man ska följa rektabellen.. men som jag brukar säga, det sista man ska snåla på är oljan..men rätt sort i rätt bil..För motorgarantier och annat är ju ute för länge sedan på din bil, så varför låsa sig fast vid slx? det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Fan, ferraripeter2 du ÄR ordblind?? Jag skrev ju att jag skulle köpt vilket märke som helst som hade SAE 0W-30/0W-40 och att det bara råkade bli SLX pga priset: "jag skulle köpt vilket märke som helst som hade SAE 0W-30 eller 0W-40 för att använda i vinter, det råkade bli SLX tack vare trådstartaren Dawwe (Tack!). Innan jag såg tråden var det nära att jag beställde Mobil1-olja från eBay." |
|
|
ja, kan du skriva det igen... det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Hehe...inte bråka nu:-) Låt nu "ferraripeter2" köpa sin "svenska" Castrol olja eller vad han nu vill om han är så övertygad om att Mapodos olja e bluff & båg... Vi andra kan med största sannolikhet lugnt hälla på Mapodos Castrol oljor trots att den är utländsk o samtidigt spara några kronor... Trycker att det är rätt klargjort vid det här laget att Mapodos oljor är äkta vara, oavsett om det saknas nån beteckning eller inte på flaskan. Har liiiite svårt att förstå varför ferraripeter2 envisas så med sitt tjat...Det handlar inte om att "ha råd"...Ja menar om du åker utomlands låter du då bli att handla i taxfree:n bara för att du har "råd"??Är ju rätt likt detta....Alla "vet" ju att det finns "kräkmedel" i systembolagets-sprit men inte i taxfree spriten??Eller:-)? |
|
|
Dawwe....kanske för att en viss person själv säljer Castrololja till sedvanliga svenska (höga) priser, och att dylika siter kan förstöra marknaden ganska snabbt - ungefär som Däckonline har gjort för vissa däckhandlare!? ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ja,man vet aldrig.. Men ni kanske skulle börja importera bensin med,,för det är väl höga och helt omotiverade priser, jömfört med olja.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
det är ju en småsumma pengar att tjäna på att köpa olja från tyskland istället för i sverige. Tror inte nån av er har blivit mkt rikare direkt, finns nog högst ett par hundra kronor att spara vid ett noljebyte. :D som ferraripeter2 sa, bensin i andra länder är ju annorlunda mot den som säljs i sverige, varför skulle inte oljan mkt väl kunna vara det då ? Och Johan B, tror dom flesta som köper däck från internetgrossiter som dackonline mest biter i det sura äpplet av ren snålhet. Åker du till en lokal däckfirma får du i regel däcken pålagda på fälgen samt monterade på bilen till EN kostnad, snabbt å enkelt! Ska du däremot hålla på att beställa på nätet, SEN ska du åka til en däckverkstad som får kränga på däcken på fälgen, sen ska du åka hem å lägga på fälgarna på bilen, =mkt krångel.. samt massa extra kostander. Jag betalar gärna lite extra för sevice iaf |
|
|
mikael_a_ Tack för ditt stöd...Jag lämnar denna tråd nu, ses säket i nästa boys.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Mikael_a, oljan är inte annorlunda i Sverige än i övriga Europa i alla fall....däremot kan olja för t ex nordamerikanska marknaden vara annorlunda mot den olja som säljs här. Så den spekulationen kan vi avfärda direkt! Ang. däckonline är det bara ett av många exempel på hur handeln kommer att förändra sig nu när konsumenterna generellt är (har möjlighet i alla fall) till att vara extremt mycket mer välinformerad om varornas egenskaper och pris - kunskap/information flödar fritt i vårt informationssamhälle - de handlare som inte hänger med i svängarna kommer i många fall att gå en bister framtid till mötes... För att spinna vidare på t ex Däckonlines försäljning (som definitivt har påverkat däckförsäljningen i Sverige), vissa däckverkstäder har insett att allt fler kunder kommer att köpa på nätet utomlands eller från svenska handlare (t ex Molway och Gummihuset) och erbjuder i stället bra service på att montera dessa och tjänar bra pengar på arbetet utan att över huvud taget behöva riskera/ligga ute med kapital för själva däcken. Andra kör huvudet i sanden och nekar montera däcken (tror de att den kunden kommer att köpa däck av dem nästa gång?) eller tar rena ockerpriser för monteringen - de kanske kan blåsa en kund en gång, men nästa gång vänder sig givetvis en sådan kund till någon annan som monterar för vettiga pengar... Själv har jag fått däck pålagda för normal taxa (50kr/däcket) trots att däcken köpts från Däckonline. Inklusive påläggningskostnaden tjänade jag ca 3000kr på en uppsättning pirellidäck, gentemot vad de skulle kostat hos lokala däckhandlaren - trots att de är hyggliga och "bjuder på" påläggningen om man köper däcken av dem. För 3000kr skruvar jag gärna på fälgarna själv (vilket jag ändå skulle gjort efter vintern)...;o) Det handlar nog ytterst om att se möjligheterna och kunderna som en tillgång i stället för problemen med kunders nya köpbeteende om man skall överleva. Sedan är det givetvis så att det oundvikligen kommer att ske en prisutjämning mellan olika länder, vilket innebär att svenska priserna måste justeras ner relativt övriga europa (likväl som europeiska lågkostnadsländer kommer att få ett högre kostnadsläge) på sikt. Som jag skrev innan - om det är 70-100% prispålägg i återförsäljarledet på en vara (som i fallet motorolja), är det något osunt! När det är så kommer det alltid att finnas en skara människor som upptäcker möjligheterna att köpa samma vara billigare, precis som många importerar alkohol från t ex Tyskland, via både nätet och rena inköpsresor. Var och en gör givetvis som de vill, vill man gynna lokala handlaren (vilket kanske kan vara bra av olika anledningar) kan man göra det, vill man köpa billig olja från nätet kan man göra det - men oavsett, insinuera inte osanningar om att "utländsk olja förstör våra fina svenska bilar" - för om så hade varit fallet hade de tyska skrotarna dignat av ett-två år gamla bilar som tvärskurit i motorerna pga tysk skitolja... :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
johan, du sa att oljan inte var annorlunda i sverige än den som såldes i övriga europa? menade du motor oljan? För du menar väl inte att bensinen är den samma i hela europa ? Vet att det har diskuterats genom hela tråden men dom specifikationer som saknades på det tyska slxén visar ju svart på vitt att det inte är SAMMA olja som den som marknadsförs i sverige, eller ? även om dom spec. b2 å b3 eller vad dom hette nu inte hade nån större betydelse. |
|
|
Mikael_a, troligen handlar det om en äldre förpackning - för SLX är som sagt på utgående... Oljan formuleras inte annorlunda för att den skall säljas i Sverige - vi är en pluttemarknad i europeiskt perspektiv! Ibland kan etiketterna skilja sig åt - men det är främst språkförståelseskäl. OM man skulle göra olika oljor för olika klimat, skulle vi ha tre olika oljetyper i sveriges avlånga land...i södra delen kunde vi köra på Mellaneuropeisk olja, i mellansverige på Nordeuropeisk olja och i norra Sverige på Arktisk olja. Givetvis är detta orimligt - lika orimligt som att tro att tysktillverkade bilar enbart skulle kunna köras på olja som är avsedd för tyska marknaden och därför med tysk text... Bensinkvaliteten skiljer sig en del åt i olika länder - vi har generellt den bästa och renaste bensinen i hela Europa, vilket inte minst beror på att våra politiker har pressat på i den utvecklingen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är den billiga SLX:n slut, få se om Marc Porwik hittar den lika billigt igen, vilket knappast är troligt... Bensinkvaliteten har väl gjort ett oerhört ryck uppåt i de forna öststaterna antar jag? Mvh |
|
|
Vilken annan olja skulle man kunna tänkas tömma i bilen som han säljer på sin hemsida? nu när han sålt slut på long life oljan. Och är det nån som har en länk till Godkända oljor till bmw?, tänkte ifall Bmw har nåt skrivet om det. |
|
|
Är det någon som har erfarenhet av att handla olja via Ebay? //Stenback |
|
|
Jag fick just hem mina 2x 12 liter slx någon som vill köpa :) nää behåller det nog själv... |
|
| Nu får det väl bli en femlitare Castrol Formula RS 0W-40 BMW Longlife-01 istället. Länk | |
|
Hur gör jag för att betala över internet, fick en massa nummer på mailen. Iban nummer samt ett konto nummer? Antar att det är konto nummret? Bara att föra in på Inet banken och skicka iväg stålarna? och hur räknade ni om Euron? på forex hemsida? |
|
Gemini__ |
Japps, bara att logga in på internetbanken och föra över pengarna. Du kan ange summan du ska överföra i EUR. Mvh: Thomas |
| Fixade det för en stund sen, orkade inte vänta på svar :) regga bara hans konto nr och fyllde i nödvändiga uppgifter samt att man kunde ange i euro, det visste jag inte,, kanske för att jag inte utnyttjat det förut. | |
|
Jag hade aldrig använt Paypal tidigare men det var jättesmidigt. Drogs från VISA't på en gång och jag fick bekräftelse på en gång också. //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.