AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.268

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 11 av 25
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Diskussionen om marginalerna är mycket intressant!
Jag hoppas verkligen de svenska återföräljarna blir tvingade att pressa priset, som det är nu är det rent horribelt att betala 600:- för fyra liter olja när man i butik i Tyskland köper samma olja för knappt 400:-.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Ännu värre när man kan köpa nästintill likvärdig produkt för styva 25kr litern med moms på fat och oljebolagen gör en vinst på detta. Då ter sig 400 och 600kr som rent akademiska nuffror. Produktionskostnaden för oljan minus lagring frakt med mera lär nog landa på ett par kronor. Egentlligen är detta ocker och det finns faktiskt en lagstiftning som skall stävja Men även lagen verkar finnas mest i akademiskt syfte. Så det blir att slanta snällt 2500:- hos auktoriserad BMW handlare för att få den åtråvärda stämpeln, där materialkostnade hamnar runt 200kr. Undra vad dom tar för bläcket till stämpeln i serviceboken. ;)
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Tyskt signum?? när det är en Engelsk olja? hmmm Öhh???

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Alter Schwede
Tysk text på burken eller inte..än sen då?? Har sett Castrololjor på Mekonomen samt något annat ställe med polsk text. Pris: som vanligt..500:- för 4 liter.
Har slutat köpa olja i Sverige för längesedan. Visserligen har jag läst här på forumet att en och annan får tag på tex. Mobil1 4l. för 299:- osv..men här i Sthlm har jag inte lyckats hitta sådana priser. Hämtar alltid med mig det jag behöver varje gång jag är i Tyskland. Detta gäller även reservdelar, alla sorters elektroniska produkter, bilvårdsartiklar, däck etc etc.
Har slutat att finna mig i att bli "blåst" i och med priserna här hemma för länge länge sedan.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Alter S,
Mobil 1 5W-50 finns på ullared, 4L för 319:-
Shell helix ultra 5W-40 kostar 270 för samma mängd.

Men frågan är om det är värt att sätta sin fot där för det priset...
Brukar skicka bud med sambon som gladerligen tillbringar fritid där.

Jag håller med, varför betala det tredubbla för samma produkt.(SLX)

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Alter Schwede
Just det, det stämmer. Det var det jag syftade på, tror det var gekås någonting... eller ullared som du sa. Låg någonstans i Borås eller? Har aldrig något ärende ditåt, annars hade jag nog köpt några dunkar Mobil1. Vet du ifall den är SL-klassad?

Mvh
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Efter att ha letat runt och inte hittat någon lätt tillgänglig info om detta tog jag mig en nypa frisk luft och kollade i garaget. Gekås ligger i ullared.

Bilder finns här:
TWS: Länk
Mobil 1: Länk
Shell: Länk

Man kan dock inte stirra sig blind på klassningen, som synes är TWS lägre klassad än tex Mobil 1 5-50 samt Shell oljan, men jag är lekman på området.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Bimmer Seb, med risk för att få en känga av Johan B så.....Klassning är inte allt, det finns även faktorer som olika additiv i oljan, oljefilmstyrka etc. Kanske därför som BMW rekommenderar att man häller TWS i M bilarna och inte Formula RS, kanske är det även så att den SLX som är avsedd att hällas i BMW även har BMW loggan på framsidan av förpackningen. Kanske även därför som du inte hittar TWS olja hos lågprisåterförsäljare som för exempel Mapodo. Castrol vräker som många här skrivit ut överskottspartier till grossister av vissa oljor, men inte andra. Ifall klassningen relativt priset är det som avgör vad man häller i bilen så behöver man inte bry sig om att jaga billig castrol, det finns massor av andra märken att köpa.

Men å andra sidan vad vet jag, detta var en ren spekulation. Det jag däremot vet är att med RS 10w60 drog min B8 olja, vilket den inte gör med TWS 10w60, sen får förståsigpåare säga vad de vill!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
B8, jag skrev ju precis innan ditt inlägg att "Man kan dock inte stirra sig blind på klassningen" så det är jag fullt medveten om.

TWS finns för c:a ½ priset mot vad BMW själva samt bla mekonomen säljer den för.

Intressant att din bil drog olja när du använde RS olja isf TWS, har funderat på att byta till denna själv pga det attraktiva priset. Men av din erfarenhet att dömma skall man nog inte göra det.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Insåg precis vem jag upplyst om att TWS fanns till ½ priset...;-)

Mvh
Sibbe
Länk Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Alpina B8: om man går in på Castrols norska, danska, tyska, finska osv. sida & söker på M coupé med s50b32 så står det:
Merke BMW
Modell M Series: M Coupe, M Roadster (S50, E36)
Motor B
År 1998-00

Bruksområde Anbefaling Kapasitet (l)
Motor (B) Best FORMULA RS 0W-40 5.5

På den svenska står det: Fabrikat BMW
Modell M Series: M Coupe, M Roadster (S50, E36)
Motor B
År 1998-00

Tillämpning Rekommendationer Volym (liter)
Motor (B) Best SLX LL 04 5.5
Better TXT Softec Plus 5W-30

Beroende på land så rekomenderas 0w-30 eller 40 aldrig 10w-60.
Innan LL04 kom så var det 0w-40 Edge som rekomenderades på den svenska sidan..

Z MMM Coupe
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Anders Olsson, intresserar mig inte så mycket för vad Castrol rekommenderar att jag häller i min bil som för vad BMW/Alpina rekommenderar att jag häller i den.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Men för att förtydliga,.... Det jag vill ha sagt är att ifall man åsidosätter de rekommendationer som motortillverkaren har, så är det viktiga att den olja man häller i har samma klassning (eller bättre) och samma viskositet som den av motortillverkaren rekommenderade.

Anders Olsson, om du kollar runt så har säkert varende oljefabrikör en rekommenderad olja för din bil.
Har läst igenom nästan hela tråden,vilken olja ska jag använda till min M5-92??Det är så olika meningar,har inte ägt bilen så länge så jag vet inte vad är det som funkar bäst?
MVH

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
525rules, ifall du hade lämnat in bilen hos BMW så hade du fått ihällt Castrol TWS 10w60. I vart fall så är det den olja som Förenade Bil i Malmö hade hällt i. Ändrad rekommendation för när bilen var ny använde de en mer tunnflytande olja, har inte koll på exakt vilken. Ska du serva själv så är det upp till dig, ifall du har bilen som åretruntbil och sällan kör den riktigt varm så häll i en 0w30 eller 0w40 olja(med klassning enl manualen), hårdkör du den så ta en 10w40 eller 10w60 ju varmare/hårdare bilen får gå, desto viktigare med en olja som har bra smörjegenskaper och hög filmstyrka även vid hög temperatur. Det senare gäller även ifall din bil drar olja eller du har lite ventilklapper, framför allt TWS är känd för att dämpa missljud och oljeförbrukning pga sin höga filmstyrka.
Alpina B8:Tack för ditt svar!Jag kommer inte ha den som åretruntbil,har ställt av den tills vintern är över,så mycket hårdkörning tror jag inte det blir förutom då o då förstås=)Ska jag ändå köra med 10w60?
MVH

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Som sagt, det är den olja som BMW verkstan hade hällt i din bil. Du hittar säkert sådan billigt också ifall du kollar på blocket eller nåt.
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
525rules: ta Castrol Edge 10w60 sport..

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
ferraripeter2: Så du rekomenderar 10w60 till en bil tillverkad 92, Helt fel enligt Castrol:
BMW
Modell M5 Series: M5, -Touring (S38, E34)
Motor B
År 1988-95

Tillämpning Rekommendationer Volym (liter)
Motor (B) Best TXT Softec Plus 5W-30 (a) 5.8
Better Performance 10W-30 (a)
Good TWT (a)

Om man istället anväder LL04 i stället för 10w60 så kommer man att köra ifrån bilen med 10w60, mindre friktion

Det finns 1 motor tillverkad av BMW som ska ha 10w60 = s54
Möjligen att s62 skulle ha det innan LL04 kom men nu ska den ha LL04

Att BMW Malmö skulle kunna mer om Castrolsoljor är inte ens värt att kommentera.

Z MMM Coupe
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
ja det gör jag... körde själv min 740 E38 med rs 10W60.. men gott resultat, har pratat med Castrol, och Edge duger yppeligt, dessutom ska äldre motorer med större tolerabcer ha lite "tjockare" olja, men tiden ska RS o SLX oljorna ersättas av Edgeoljorna..även BMW rekomenderar 10W60 på bilar som har olje"problem" sen har ju varje bil en individuell historia, och rekomendationen var kanske när bilen var ny.. och på äldre bilar är ju vilken sorts olja man kör på en smaksak, då inga motorgarantier gäller mer..

en parantes, jag frågade vilken olja som F1 bilrana kör på, visst det är en helt annan olja, men närmst låg RS 0w40.. enligt Castrol..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.