AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
200.284

Köpa motorolja från www.mapodo.de?

Sida 10 av 25
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferraripeter2, jag har tillgång till nettoprislistor som "alla" återförsäljare får på en av oljorna, och det är de marginaler som jag har angett! (Det andra oljemärket är lite mer ovanligt som "konsumentolja" och därför är det inte så lätt att göra en rättvis jämförelse.

Vi säljer både motoroljor, transmissionsoljor, hydrauloljor (största produkten) och andra "specialoljor" till kunderna. De flesta kunderna vill ha mineralolja i motorerna, men det blir fler och fler kunder som inser fördelarna med syntetolja även i större maskiner.

Som jag skrev innan: har du bara 30% rabatt på oljan - byt oljeleverantör eller omförhandla rabatten!

Skillnaden på literpriset skiljer ca 3kr när man köper fat, i förhållande till om man köper 20-litersdunk. Så där är ingen jätteförtjänst för verkstäderna. Främsta fördelen med olja på fat är att det blir smidigare att hantera i verkstaden och att man slipper alla tomdunkar (som kostar ganska mycket att göra sig av med).

Jag vidhåller att normala återförsäljare/bilverkstäder har kring 100% prispåslag på motorolja, när den faktureras ut till en vanlig konsument.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
det kanske dom har när det inte gäller specialoljor, och om dom lyckats förhandla till ett bra pris,

sen ang byt leverantör? så nog inte så lätt. då vi är en stor kedja, sen tror jag inte du kan komma över våra nettopriser, då det säkert förhandlas induvidielt, sen kan vi nog inte jämnföra våra brancher.. vi har stor konkurrens,mm..sen är det ju i grund o botten, SLX oljorna vi pratar om..nog om detta.dessutom köper dom större vekstäderna direkt från oljebolagen.. så vi säljer inte många fat..vi har små verkstäder, pratar vi märkes, så köper jag ditt resonumang.

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ferraripeter2:

Du verkar ha missat att Johan B har studerat oljor och oljeföretag rätt länge...

En vän till mig driver en liten verkstad och han köpte Castrol TXT 5W-30 på 200-litersfat för 19:- litern.

Mvh
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
ja du ser... fatpris.. är någoy helt annat, ja måhända han har gjort det, men inte mina inköpspriser o marginaler, för vi håller inte riktigt på med samma oljor o kundkrets..ps 19;- bör vara + moms..

Ferraripeter2: Momsen e väl ointressant då man får tillbaka den av kunden så att säga,eller?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferraripeter2, vilka "specialoljor" är det som har så dålig marginal som 30%?

Momsen drar du som bekant som företag...

Lite lustigt att "alla" har bättre rabatter än ni som "kedja" har lyckats få - kan nog vara läge för att omförhandla rabatterna där och/eller byta leverantör.

Har du en "icke priskänslig" kundgrupp är det väl inga problem att ta ut större marginaler!? ;o)

Mvh

Så låg marginal som 30% på olja har jag aldrig hört talas om. Har sålt olja i butik under sju år på 90-talet. 70-80% som Thunderswede är även mina erfarenheter.
Med "kedja" kanske avses bensimack? Och där har jag hört att marginalerna inte är så stora för macägarna. Det verkar hamna en del i "kedjans" fickor på vägen så att säga. Fast det kanske är en skröna...
Powermac - Bensinstationer säljer ju främst koncernens egna oljor och köper naturligtvis dessa direkt från moderbolaget till lägsta möjliga pris, så jag skulle nog vilja säga att det är en skröna. :)
Fast lägsta möjliga pris kanske är 30% marginal till macägaren, resten till bensinbolaget? ;)
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Moms ska redovisas på försäljning..

Momsen är väl knappast intressant i sammanhanget, eller hur?
Momsen är ju intressant då rob_t_j72 jämförde literpriset för en företagare med literpriset för en konsument. Eftersom konsumenten får betala moms (och de diskuterade priserna i tråden innefattar denna moms) måste man lägga till momsen på rob_t_j72's pris för att jämförelsen ska bli rättvis.

Diskussionen om de olika ledens marginaler tycker jag för övrigt är ointressant för ämnet.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kalle, diskussionen om prispåslagen är väl i högsta grad intressanta eftersom det förklarar merparten av det lägre priset när man köper oljan från t ex Mapado!

Mvh

19 kr litern för TXT eller 23,75kr med moms. Oj!!! ;)
Johan B,

Det kan ju likväl vara så att Mapodo har mycket lägre inköpspriser än de svenska handlarna, så att de oavsett kan ta ut samma marginal? Det vet vi ju inget om.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Men om det är så att de svenska handlarna inte tjänar några pengar på sina oljor, så får de väl börja handla av Mapodo? ;)

Z MMM Coupe
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
ja va bra, med tysk text på flaskorna.. då.

Undra vad Castrol säger om paralell import. Är det tillåtet egentligen? Borde vara det med tanke på den fria rörligheten inom EU.
För övrigt så ser jag gärna tysk text på min oljeflaska. Ett signum för kvalitet. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.