|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt en 525i '93. AC:n fungerade alldeles utmärkt vid provkörningen - härlig kyld och torr luft, men lade sedan av dagen innan köpet. Blev lagom "glad" över detta när säljaren talade om det. Satt sedan och läste näst intill varje inlägg här om AC och insåg att detta verkligen kan bli dyrt om jag har otur. Bilen har gått drygt 20' mil och är väldigt välvårdad, så det kändes inget vidare att just AC:n skulle lägga av... Men det fanns inga tecken på detta (ljud mm) vid provkörningen, och enl. säljaren hade den bara lagt av. Bra tryck fanns och allt verkade bra, ja förutom att den ej kylde. Hur som helst, bilen köptes ändå och sedan var det dax för en härlig första tur på egen hand! AC: fungerade mycket riktigt ej, men jag lät den vara på (man vet ju aldrig...). Å så efter några timmar drog vi på rejeält på en enslig raksträcka (första riktiga pådraget, och vid 4000 rpm kom den där lilla extra knuffen). Då helt plötsligt kommer det en iskall vindpust från AC:n! Och sedan dess fungerade den! Testade allt möjligt: slå av den helt. Låta bilen svalna, sedan köra igen - AC:n funkar... Vad som hänt har jag ingen aning om. Några tips? Någon som varit med om något liknande? Dessutom, nu till det viktigaste: skall jag för säkerhets skull låta någon kolla AC:n för att redan nu kanske hitta något som bör åtgärdas INNAN den ev. rasar ihop? Har fått för mig att det kanske lönar sig att jobba förebyggande med något som fortfarande fungerar, än att ta tag i det först när det gått sönder ;-) För AC:n måste få leva vidare! //C Nybliven BMW-ägare (525i - 93) | |
|
Grattis till nya bilen! Svårt att svara på. Har själv årsmodellen före, men i min bil funkade AC:n perfekt ifjol sommar, användes inte över vintern, och var helt tom på köldmedium maj i år p.g.a. läckande kondensor (det vanligaste felet). Har bytt kondesor, så nu funkar den igen. Min AC var med andra ord antingen OK eller stendöd, inget konstigt mellanläge. Nu vet jag inte var i landet du bor, om du har varmgarage etc, men om du nyss har köpt bilen kanske det inte har varit tillräckligt varmt i bilen för att AC:n ska gå igång. Men så enkelt är det kanske inte. Mvh /Anders --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- |
|
|
Hej! Jag hade ett exakt likadant problem på min 735:a,det var glappkontakt i en av tryckgivarna...Tryckte in lite kontaktrenssprej i kontakten+tryckte ihop kontakten lite,några ggr fram o tillbaka s.a.s....sedan fungerade det hela igen :) Mvh Janne. |
|
|
Ok, kanske det var så enkelt som du säger, Janne *hoppas* Jonar: bor i Götaland, och det var riktigt varmt nu senaste helgen. Men jag skall se till att hålla AC:n igång under vintern, verkar vara ett bra sätt att hålla den vid liv s.a.s Skall ta en noggrannare titt enligt sedens alla regler (finns många tips och tricks här må jag säga - vilket toppen-forum!) Har läst AC från A-Ö också, mycket intressant läsning! Nybliven BMW-ägare (525i - 93) |
|
| Kan ju även vara magnetkopplingen som kärvade, det är väl inte helt ovanligt. | |
|
"Janne T": Bar sitter denna givare? Mvh / Filling Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL find out! |
|
|
Filling>>>Länk Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.