|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag myst runt i min lilla 735iAL i några månader utan nämnvärda problem, bl.a kört en tripp runt Europa i sommar. En underbar bil. Problemet: Om man inte ger fullgas så går motorn ganska bra, gasar man för mycket börjar den gå på 5 cyl, gasar man mer så bluddrar den bara och dör. Testade att stå på bromsen, lägga i D och gasa. Då spinner motorn som en katt, men går gaspedalen förbi ett visst läge så tappar den all kraft och bluddrar tills man släpper gasen igen och den får "återhämta" sig på tomgången. Historien: Detta hände plötsligt under körning en kväll, svängde in på en mack och skulle kolla om nån bränsleslang läckte eller om tändkablarna lekte disco under huven. Hittade inget fel. Häpp, då åker jag hem och kollar upp det imorgon(läs idag). Men efter XX startförsök så ringde jag efter bogsering. Då backar bogserbilen, en Mitsubishi Pajero, upp framför bilen. "Ska jag bli bogerad av DEN!?" tänkte min 735:a, startade direkt och stack iväg hemåt. Den gick inte bra, men den gick på ren och skär vilja! Vad kan vara fel? Luftmängdsmätarn? Gasspjällsmotorn? Gaspedalsgivarn? Eller kanske bara dra bort batteripolen XX timmar? Jag är tacksam för alla kloka lösningar jag får. | |
| Kan det vara något så enkelt som igensatt bränslefilter? | |
| Nix, bränslefiltret är nytt. | |
| Nix, bränslefiltret är nytt. | |
|
Kolla upp gasspällsgivaren, jag tror inte så mycket på det men det är så lätt att göra att man bör göra det. Det borde finnas en beskrivning på forumet hur man kollar upp den. //Magnus |
|
|
Åk till en mek som har diagnosutrustning och kolla om det finns felkoder. Det skulle kunna vara ett tändstift som spruckit i porslinet? Mvh |
|
|
Var ute och körde nu ikväll. Den startade perfekt och gick som en klocka tills den blev varm. Då var det slut på det roliga och jag fick skynda hem. Tändstiften har jag haft upp, dom är superfina och den borde väl gå lika dåligt när den är kall om det skulle vara tändfel av något slag. Hittar ingen beskrivning på forumet ang. gasspjällsgivaren. Är det den som känner av gaspedalens läge och skickar information till gasspjällsmotorn du menar? Känns som det skulle kunna vara nått sånt, MEN den går ju pefekt när den är lite kall... Då måste det väl vara nått annat? Hur mycket begär en verkstad för felkodskontroll? Är det bara BMW som har utrustning för BMW? Plockade loss LMM, men det är ju helt omöjligt att hitta nått fel på den om man bara har ögon, näsa och händer till hjälp. Den kanske får för fet bränsleblandning när den blir varm och surar ner sig? Kan det vara så enkelt som en temperaturgivare? Det sitter väl tre sådana på termostathuset, finns det fler? Kan man använda OBC:n för att kontrollera sådana värden? Tack så mycket för er hjälp! \Den frågvise. |
|
|
Var ute och körde idag, samma visa: motorn börjar hosta och hacka. Körde hem, öppnade huven, slet loss de tre tempgivarna på termostathuset + en till längst bak vid torpedväggen, smorde upp kontakterna med el-spray. Av nån konstig anledning så börjar bilen gå perfekt efter det. Vet nån vad dessa givare har för uppgift och varför det krävs tre st för samma mätpunkt? Kan jag ha sån tur att det bara var glapp-kontakt i dessa tempgivare? Hoppas det, för just nu går den perfekt! |
|
|
Det finns en givare för databoxen, det är den som påverkar motorgången, en för tempmätaren och den längts bak gissar jag är oljetryckskontakten som liknar en tempgivare lite. Den sitter iaf bak på topplocket. //Magnus |
|
|
precis som 944_driver skriver så e det iaf en till data boxen... vet ej exakt hur de ser ut på bmw.... men på en gammal traktor... volvos b230 motorer har två temp signaler iof ingjutna i samma givare men kan tänka mej att bmw kanske har satt olika... en som går till tändstyrdonet och en till bränslestyrdonet... dom två styr hur mycket bränsle motorn ska ha och vilken tändförställning motorn ska ha... dom kommunicerar också med varandra så det räcker om en e dålig kontakt lr trasig för att bilen ska gå dåligt...brukar ofta vara av typen ntc-resistor som ju varmare det blir desto mer ström släpper motståndet i den igenom och styrboxen känner av skillnaden och rättar sej därefter.... man kan mäta om dessa e hela med en ohm meter... men eftersom skillnaden mellan olika givare e så pass stor så måsta man kolla i en verkstads handbok vid vilka temperaturer man ska mäta... skillnadne kan vara så pass stor så att de kan vara 300ohm med varm givare och 3000-30kohm när den e kall..... den tredje i termostathuset skulle isåf vara till din tempmätare... gissar samma som driver på att den ibak är oljetryckskontakten:P hoppas detta hjälpte något och att du förstog förklaringne till va de va som krånglade kanske... har du några fårgo om de e något du inte förstår så e de bara höra av dej hade ciao//2B Too fast too live too young too die |
|
|
oj va grötig min text blev... sorry ska skärpa mej till nästa gång... ni får försöka orka läsa...:P om ni inte gör de så skit i det:D haha men men ciao Too fast too live too young too die |
|
|
Då var det nog nån av dessa givare som var felet, för nu går bilen perfekt. Tack så mycket för er hjälp! PS: Hoppas jag inte återkommer mer i denna tråd. Peppar,peppar... |
|
|
Jag har precis råkat ut för något liknande - vid kallstart så fungerar allting perfekt men efter ett tag så har bilen problem och harklar sig och spottar när man gasar! Nu är det en 730IA-92 med 43300 mil på mätaren så att man kan ju förstå att det är ett och annat som kanske inte är perfekt längre. Nu körs inte denna bilen lika mycket alls som tidigare (sista året, kanske 400 mil). Vid ett tillfälle så gick bilen inte att starta (blev stående utanför en ICA butik). Dagen efter så startade bilen utan problem... på väg hem så tyckte temperaturmätaren att den först skulle bli varm, och sedan så kom problem vid gas - bilen bluddrade till och tände inte på alla cylindrarna. Då la jag i 3:ans växel och varvade upp ordentligt och då gick allting bra - då sjönk tempmätaren ... Tyvärr är det så att en BMW ALDRIG ska stå stilla, och här i Skåne har vi lite fukt problem vilket gör att elektroniken är konstant angripen. Jag har inte testat att smörja upp kontakterna men det är nog precis det som är problemet! Jag ska återkomma när jag har haft tid att titta till bilen! |
|
|
Skönt att man inte är ensam med detta problem som nu är tillbaka och hemsöker mig igen. Ska pröva att rycka ut alla kontakterna och testköra. Om det är det som är felet så borde den gå dåligt. Återkommer med resultaten. |
|
|
Jag kopplade ur alla tre temperaturgivare och körde, men bilen gick bra utan dom. Ingen markant skillnad i motorbeteende alltså. Kan en sån givare glappa så att det blir kortslutning i den, och nästa dag funkar den? Om inte så måste det bero på nått annat. Glapp i kabeln till lambdasonden kanske? |
|
| Har inte haft tid att titta till bilen förrän idag - tryckte på tändstiften och konstaterade att ett inte riktigt satt som det skulle! Bilen har för tillfället inga problem med att starta (även "varm"start), och "bluddrar" inte mer. Ska byta alla tändstift för säkerhets skull vid nästa service. | |
|
Hade precis detta fenomen på min Jaguar XJS. Gick perfekt som kall och sen precis som du beskriver. En ny tempgivare till databoxen löste problemet. MVH/Dan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.