AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.201

Start problem E36!

Pe
82
Petre
325 Xi -02
Har en 325 cab -94 och för en dryg vecka sen vägrade den att starta!! eller den startar o går i ca 4sek sen stannar den, och det gör den om och om igen, exakt likadant varje gång!

Har provat byta ut bränslepumps reläna o kollat bensinpumpen men den vägrar fortfarande!!

Är det nån som har nån ide vad det skulle kunna vara!!???
imobiliser eller nått sånt tjafs!?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Vet Du om bränslepumpen går? Finns ju en säkring till den också...

Sitter det något eftermonterad larm i? Hade lite liknande upplevelser med ett Defa för några år sedan... Tricket då var att larma på och larma av igen...

Carl
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Men om bilen startar, då går ju bensinpumpen igång. En gång i tiden la bensinpumpen på min 318i av, först gick den runt nått varv på motorn nån sekund men sen när man försökte starta så tuggade den på startmotorn.

Den kan vara en hel del saker som kan vara orsaken till ditt problem. Till att börja med så kolla slangar och dylikt, kan vara så att någon slang har torkat sönder och på så sätt blir luft/bränsleblandningen helt fel.

Annars kan det mycket väl vara luftmassemätaren som har gjort sitt.

En kass lambdasond kan ge liknande problem men innan den blir så dålig så brukar bilen gå dåligt innan, den går för fett ofta, tomgången brukar vaja mellan t.ex. 800-1200 rpm.

Den enklaste vore att göra ett diagnos test där dem kollar felminnet i bilen. Hos bmw kostar det ca 500 kr, annars om du har någon kompis på nån verkstad så är detta 5 minuters jobb cirka.

Det kan även vara tändspolaren som spökar, hade 3 defekta tändspolar på min 325Cia och då gick bilen som en påse skit.

Ja, listan på troliga orsaker kan göras lång. Försök inte starta den nu när den inte vill, det sliter bara på startmotor och jag tror inte att det är hälsosamt för motorn heller. Du kan du kika på stiften ifall dem är torra eller inte, kan ju vara någon spridare som har gått läck.

Men men, inte mycket till hjälp kanske men jag tycker du ska köra en diagnos så kan du i alla fall sova om nätterna.

Lycka till!
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Tack för svaren! hade kollat bränslepump o bytt relän till den! undersökt en eftermonterad startspärr men hittade inget!

i går så tog jag upp tändstiften! då hitta jag felet (hoppas jag) andra tändstiftet badade i olja! ventilkåpspackningen små läker kring tändstiftet
så hålet var fullt i olja, rengjorde det o starta den sen gick den hur bra som helst! om jag varit lite smart hade man kanske börjat med att glo på tändstiften :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.