AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.637

Byte kupefläkt E39

Någon som monterat bort kupefläkten på en E39:a ? Har visslande ljud från den, försvinner vid vänstersväng, och ökar vid högersväng. Vet att sådana brukar sitta illa till.

P.L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har för mig att du får lyfta hela överdelan på instrumentbrädan.

///MVH Hasso
Länk
Låter som att det är mycket arbete, men jag får väl försöka ta tjuren i hornen och börja mecka bort fläkten, på något vis ska man nog få bort den.
Någon som har något mer tips ?

P.L
Visa användare
63
jonny P
325 Cab -03
Vw Passat tdi 4 motion -11
Tjena
Det är som hasso säger, bara att skrota bort det mesta som är där dvs inst. panel, mitt konsol, handsfack,förstärkningsbalken, mm bytt mitt element förra veckan o det var ingen höjdare precis, enligt bmw skulle det ta ca 4h, det tog betydligt mer än så.
Testa och ta bort gummit mellan filter o torpedvägg, då kan man köra in handen och känna på fläkten om den är glapp.
Lycka till
Jonny

Man ska inte kasta pil i kuvös
Länk
Precis vad jag gjorde tidigare idag, verkade lite glapp, men jag lyckades smörja lagringarna vid fläktmotorn, och den tysnade. Får se hur länge det funkar.

P.L
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Spinnande katten: Smörjde du lagrena på fläkten utan att montera ur fläktmotorn? Har själv lite gnissel från fläkten ibland.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ja, jag lyckades komma åt via luftintagen i torpedväggen. Trädde in en liten slang från oljekannan ner till lagringarna.

/Peder
Precis när jag gjort detta åkte jag med bilen , och svängde till höger och vänster några gånger för att oljan skulle komma in i lagrena så mycket som möjligt. Gnisslet på min uppkom ju just vid svängar.

/Peder
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ok. När min gnisslar så tystnar det om man gasar på, men så går det ju inte att göra på essingeleden kl 7 på morgonen direkt :)

Blir att skruva lite ikväll då.

///Jesper
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
523 iA -97 (Vardagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Hej Spinnande katten.

Jag undrar om hur länge denna lösning räckte?
Om jag förstått rätt så är dessa lager inkokade med olja/fett och att bara olja in den med oljekanna blir det en tillfällig lagning.

Jag ska prova denna lösning ikväll, men räcknar med att inom snart så får jag göra en rejäl mekning och byta ut fläktmotorn med lager osv.

Brum OO=00=OO Brum.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag lät BMW byta min fläkt. Det var inte så dyrt som jag trodde. Har för mig att det gick på runt 2000kr. Billigt med tanke på hur mycket jobb det är att skruva loss allt för att komma åt eländet.

///Jesper
ev
46
eviln
528iA Touring -98
2000?!
Var bytte du?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På Bilcentralen i nacka. Kommer inte ihåg på kronan hur mycket pengar det handlade om, men det måste ha varit prisvärt eftersom jag lät dom göra jobbet :)

///Jesper
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
523 iA -97 (Vardagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Ja det var ett bra pris. Läste i en annan tråd att BMW tar 4h för det arbetet, fast i verkligheten så tar det längre. Och sen ovanpå det så blir det priset för delarna.

Tål att tänkas på hur man ska göra med fläkten...

Brum OO=00=OO Brum.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag hittade nu att BMW tog 4300kr för jobb och material 2006 när jag fick det gjort. Kom ihåg lite fel med andra ord :) Dock så är det ett j***a meck att komma åt fläkten. Hela panelen måste bort inkl board monitor och airbag.

///Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.