|
|
|
|---|---|
|
Titta på denna filmen: Länk Hur är det ens möjligt att 240:n är snabbare än en BMW? | |
| volvo är bra grejer :D | |
|
don-salvatore87: Ingen av bilarna i den där filmen är väl original, Volvoteamet gjorde väl ett bättre jobb helt enkelt. Prestandan sitter inte i märket, utan i bilen :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Volvo körde med Turbo, och kunde därför dra ifrån på rakorna. BMW körde med sugmotor och blev frånkörda på rakorna, men tog så klart igen i kurvorna. Detta var på den gamla goda tiden, före tråkiga regler om cylindervolym på max 2 liter också vidare - därför var loppen lite mer varierande. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Volvo 240 turbo var snabba bilar då det begav sig. Har lite prestanda från en Volvo Turbo Grupp A 1984årsmodell Toppfat 265km/h 6000rpm. Effekt 360hk (toppfart på Falkenberg 220km/h att jämföra med en standard 240 Turbo 155hk. 165km/h) varvtid 45sek. Vikt:1050 kg (i tyska mästerskapen 1160 kg) 5vxl getrag låda. Sachs sintrad koppling. Finns mycket mer info om någon har mer funderingar kring 80 talets enligt mig grymma racingbilar Vilket ljud det var i BMW:s 635:or även på 3.0 tiden ojoj... Just real M-power |
|
| simon, har du siffror på BMW 320 som kördes av Ronnie? 2-liters F2 motor... Det var väl 70-tal iofs.. | |
|
Den där F2 motorn var 16 ventil,och gav 286hk..En sån motor skulle man haft,vilket sound där var i den maskinen. hjorten |
|
Conan99 |
Varför ens betvivla att en Volvo kan dra en BMW?? Conan99 |
| Jag tror nog att 240:n svängde bättre också. Bmw och jaguar hade säkert 40hk mer än 240 grupp A hade när de tävlade. Underskatta inte gamla volvo! ;) | |
|
Denna bmw/schnitzer 635csi låg på knappt 285hkr och vägde ca 1185kg. Simon jag har en uppgift att volvon låg på 1100kg jämt i tyska mästerskapen??? . /Pelle |
|
|
Länk Volvo vann väll EM 84 eller 85, har alltid gillat 240 grupp a sanslösa sleeper bilar!!! Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Pelle Persson: Du kan mycket väl ha rätt med 1100kg jämt men jag har mycket gamla racingtidningar,bilsport osv från hela 1980 talet och en racingtokig farsa som lever kvar i 1970-80 tal*S* och ett stort intresse själv givetvis för racingen under 70-80 tal. Oj nu tappade jag tråden..enligt mina uppgifter så vägde faktiskt Volvon 1160kg i tyska mästerskapen! 1050kg för övrigt. En av dom grymmaste bilarna som byggdes 1984 i "standardvagnsserien" Var en Jaguar eller flera givetvis 450hk 280km/h kostade nära en miljon då! Regelvridaren Tom Walkingshaw byggde dessa monster. Just real M-power |
|
|
mageng: Har kikat lite...det finns säkert här någonstans bland all historia Ronnie åkte ju även lite andra BMW. Ska plocka fram lite uppgifter vid tillfälle. Visst har nostalgiracing sin charm? och nu menar jag BMW 3.0,635 Volvo 240 Turbo osv.. Inga gammla Maserati från 30-talet för det lockar inte så mycket.Inte på samma vis iaf. Just real M-power |
|
|
Jag är väldigt svag för alla äldre racing bilar..oavsätt märke. Har du möjlighet att scanna in artiklarna? :-) /Pelle |
|
|
Pelle Persson: Tyvärr så jag inte det..jag fick en "nytändning" när jag fick fram lite literatur från bananlådorna i källaren. Min datorutrustning är modell stenåldern så någon scanner/kopiator/fax/skrivare eller vad dom brukar innehålla finns tyvärr inte. Just real M-power |
|
|
här är en sida med mycket info om grupp A och Volvo för den som är intresserad Länk /Tony Länk |
|
|
Det är väl inte konstigare att Volvo vann en del i den "standardvagnsracing" som företaget deltog i under början av 1980-talet än att Volvo haft framgångar i STCC och BTCC. Tyvärr är det så att dessa så kallade "Standardvagnar" har genomgått rätt omfattande förändringar jämfört med originalbilen. Om de som bygger racebilen kan sitt jobb och har skaplig budget kan det mesta fås att gå snabbt runt en bana. |
|
|
Länken verkar vara nere... Finns den att hitta någon annanstans tros? _______ /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.