|
|
|
|---|---|
|
Tjenare jag har en 528 som jag undrar hur ofta jag ska göra inspektion 1 respektive inspektion 2 på jag har kollat i instruktionsboken men den är på tyska så den sa inte allt för mycket skulle gärna uppskatta ca hur mycket de olika servicarna kostar | |
|
Service programmet går såhär: olje -> inspek 1 -> olje -> inspek 2 -> olje -> inspek 1 osv.. om det är inspek 1 eller 2 får du se i serivceboken vilken som gjordes sist.. |
|
| okey...men hur många mil ska det vara mellan servicarna? oljan har jag tänkt byta runt var 1500 mil | |
|
När det är dags för service ser du på serviceindikatorn i instrumentpanelen. 5 gröna lampor lyser när service är gjord. Sen slocknar en efter en och när det är dags för service lyser en gul lampa. Mvh Johan |
|
|
Runt 1200 mil brukar det vara mellan servicetillfällena men detta är bara ungefärligt eftersom servicebehovet beräknas beroende på körstil. Mvh Johan |
|
|
Hej, Rättelse: På e39 är det ca 2500 mil mellan varje service. Mvh Håkan |
|
| 2500 liter bensin rknar man mellan var service | |
|
Är det 2500 mil även på tidiga E39:or? Mvh Johan |
|
|
Nej runt 1200 stämmer bra för min E39 97a. /Jonas |
|
|
-98 kom den första LL-klassade oljan (LongLife), men om du ska serva bilen själv så kan man använda billigare syntetoljor och serva oftare (8-900 mil) - även om longlifeoljorna blivit mycket bättre så har filterteknologin stått stilla... Mvh |
|
| oljeservicarna har jag rätt bra på men det är inspektionerna jag är mest sugen på att veta med vilka intervaller man ska lämna in den på bmw | |
|
Hej igen, läs andra inlägget som Spajjjs gjorde. Kan förtydlga lite. 2500 mil = oljeservice 5000 mil = insp. 1 7500 mil = oljeservice 10000 mil = insp. 2 Sedan börjar det om från början igen. Vill inte vara otrevlig man jag kan garantera att det står på flera ställen om du använder sökfunktionen. Ett bra tips bara! Lycka till! Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håkans intervall gäller för E39 efter 98 med M52TU. Men kan variera ganska mycket beroende på hur mycket bensin bilen förbrukat. Före tidiga E39 M52 är det 1500 liter förbrukad bensin, där är första inspektion II vid ca 6000 mil/liter bensin. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag gjorde precis en oljeinspektion på min E39 (-98) och la märke till att det är ca 1500 mil mellan servicetillfällena. När jag frågade det auktoriserade BMW-servicecentret hur ofta det skall vara intervall sa han 2000 mil. Det måste vara efter en viss händelse i BMWs modellprogram. Vad betyder M52TU? Motormodell? Går det att ändra intervallperioderna för serviceindikatorn? (Förvisso går det att köra med rödindikator länge...). Longlifeoljorna gör att det egentligen går att köra längre än 1500 mil mellan servicetillfällena. [Om man kopplar in superfilteranläggningar (purifiers á la det som finns på vissa dumpers o skogsmaskiner) skulle det gå att köra ändå längre - kanske ett alternativ när olja o bensin ständigt stiger i pris.] |
|
|
Hej ataim! M52TU betyder M52 är motormodell (där 520, 523, 528 och 530 ingår) och TU betyder Technical Update. Dubbel VONS kom ju 99 och vissa ändringar och uppdateringar har säkert gjorts samtidigt! Mvh. |
|
Danne L |
min har rulla snart 19.000 mil ska jag ligga som håkan säger med 5000 mil mellan inspektionerna oljeservicarna gör jag med ca 1000 mils intervaller |
Danne L |
har jag fattat det rätt? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.