AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.414

Oljan Försvinner?

Sida 4 av 4
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1,5 liter i oljeförbrukning på 500 mil är inget att oroa sig för.

Det du kan göra är att testa en tjockare olja (högre varmviskositet) än nu - t ex brukar Castrols TWS minska oljeförbrukningen i motorer som har problem med det.

Kolla också att du kör på en äkta PAO-syntetolja, eftersom de tenderar till att minska oljeförbrukningen gentemot mineraloljor (även högraffineade sådana - t ex Castrol GTX Magnatec).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag kör castrol slx 0-30 nu. vad skulle ni rekomendera att jag provar med för olja ifall jag vill få ner (olje)förbrukningen? TWS?
jag kollade faktiskt igår det är castrol TWS jag kör på
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Puh! Jag räknade fram att jag fyllt i ca 3L på 1600mil och tyckte det var mkt men enl denna tråd verkar det inte vara någon fara , dock så drog min 530-93 betydligt mindre , behövde alldrig fylla på olja mellan oljebytena som jag gjorde var 1500:e mil men olje förbrukningen varierar väl mellan olika motor familjer antar jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hewi, det kan skilja från exemplar till exemplar - en motor av en speciell typ kan dra förhållandevis mycket olja och en annan likadan motor kan dra så lite olja att det inte märks på oljestickan mellan servicetillfällena.

Körsätt, körförhållanden, oljeval och hur man kört in motorn är nog faktorer som spelar stor roll, men även rena mekaniska toleranser spelar in.

Mvh

Danne L
Johan B

vilken olja anser du vara bäst för att iaf förmildra oljeåtgången som beskrivs?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Danne L, som jag skrev innan kan man ibland få förbättringar i detta avseende om man använder en bra syntetisk olja med högre viskositet, t ex Castrol TWS.

Dock är inte TWS en särskilt bra vinterolja pga att den är rätt trögflytande som kall.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.