|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Om man gör en enkel Ekvation;) Bilen Drar 0.7liter olja /100 mil. En service intervall motsvarar CA1500 mil (baserat på bensinåtgång) Hur många liter måste jag då fylla på mellan en service? 0,7 liter x 15 = 10,5 liter Svar: Det sjulle betyda att JAG skulle vara tvungen att fylla på 10,5 liter fördelat på ca 10ggr. MELLAN EN SERVICE!! Slutsats: Min pesonliga åsikt är att med min matematik, (BAS kunskaper) så är det kanske 7-8 ggr för många fyllningar. Då jag hade detta bekymmer med min egen bil Hörde jag mig för hos ett tjåg av förstå sig påare. Och dom flesta bilar ska du inte behöva fylla mer än 1-3ggr mellan en service, men man bör inte behöva fylla alls( buset som kör sönder motorerna på löpande band är bort räknat). Tror dom flesta håller med mig om att man ska inte behöva fylla olja 10ggr mellan servicarna iallafall. Mvh Morsare |
|
| pheeew det låter bra då slipper jag vara orolig, tack för hjälpen alla ; ) | |
|
morsare>>>Vad som är en normal förbrukning varierar en hel del på bl.a. körförhållanden,körprofil,motortyp osv..Allt ifrån "ingenting" till då ca1l/100mil vid speciella omständigheter. Tycker du då att "powder80" ska börja renovera toppen med en förbrukning av under 3dl/100mil? Jag anser fortfarande att en dylik förbrukning inte alls kan räknas som onormal och behöver åtgärdas på något som helst vis. Mvh Janne. |
|
|
Bäste Janne T: Nej för 3dl kan jag tycka är onödigt att kosta på en renovering.Renovering är både kostsamt och besvärligt. Men enligt mitt tycke så ska inte bilen dra så mycket olja, om man nu inte alltid Har en högerfot som väger 80 kilo. |
|
|
morsare>>>Ok,då är vi överens om att inte vara överens angående "normala" oljeförbrukningar.. :) Mvh Janne. |
|
| Det kan vi väl vara överens om. :) | |
|
jag bytte olja i höstas och nu har jag sedan dess hällt i 10 liter olja i motor (totalt med oljebytet inräknat) är detta normalt jag har kört ca 500 mil sen oljabytet? jag har också märkt att om jag har varit lite tyngre på gaspedalen och sen när jag slår av bilen så kan det plinga men sedan behöver den inte plinga något mer när jag kör efteråt bara jag inte är lika tung på gasen finns det något samband med att plåga bilen lite och att oljenivån börjar plinga? |
|
|
Vad är det för bil och vilken olja är det? Ja, desto hårdare man kör desto varmare och därmed tunnare blir oljan (den utsätts dessutom för högre tryck vid hård motorbelastning) vilket ökar oljeförbrukningen i en motor som redan har problem med detta. Det är INTE normalt med 10-15 liter olja i förbrukning på 500 mil - det tyder på någon form av problem med antingen fel olja och/eller mekaniska fel! (i en vanlig bilmotor i alla fall) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Menar du att den har Förbrukat 10 liter, sedan oljebytet. För om du byter olja så blir det ju ca 6.5l har jag för mig. Då har du fyllt på 3,5 liter på 500 mil, Väsentlig skillnad mot 10 liter på 500mil. |
|
|
jag var lite trött igår när jag skrev förra inlägget (är på jobbet) jag har hällt i den 8 liter totalt och då menar jag med oljepåfyllningen den ligger nu på en normal nivå så om bilen alltså rymmer 6.5 liter så har den då dragit 1.5 liter på dom här 500 milen vi kan säga närmare 2 liter eftersom jag fyllde i närheten av max strecket när jag bytte olja sen har jag duttat i lite då och då när oljenivån har sjunkit lite så nu ligger den mitt imellan sträcken så den har dragit ca 2 liter på dom här 500 milen |
|
|
Hej igen! Ja...0,4l/100mil är ju ingen katastrof som jag skrivit tidigare,men bra att du "håller koll" på förbrukningen,inget kul om du tappar oljetrycket pga för låg nivå när du ligger på "autobahn" och maxar,då finns naturligtvis risken att allvarligare skador kan inträffa. Huruvida det är "normalt" är ju en bedömningsfråga ,men jag tycker att om du inte har andra symptom än en "förhöjd" oljeförbrukning ,så se bara till att du håller koll på nivån lite mer ofta än att bara lita på "plinget" innan du fyller på.. Prova också att byta oljesort som redan sagts...Kanske(jag skriver kanske) så kan du prova med en LITE tjockare olja än du kör med nu. Vilken olja kör du på nu? Viskositet? 5W/40 eller kanske rent utav en 0W/? olja? Mvh Janne. |
|
|
hej igen jag kör på carstrol olja, kommer inte ihåg exakt vilken sorts castrol men jag ska kolla på flaskan i bagageluckan när jag åker hem men det är iag 5w/50 olja jag kan förresten passa på att fråga dig janne du verkar kunna en del om olja när ska man igentligen kolla olja, jag har frågat några polare här på jobbet och det är verkligen spridda skurar en del säger när bilen är varm en del när den står helt kall och även en del som säger att man ska vänta 10-15 min efter man har kört bilen helt varm tack förresten för all hjälp, jag ligger ju nästa sömnlös och funderar på om lilla bettan verkligen mår helt bra |
|
|
Tja...Håller nog "Johan B" för oljeguru här på forumet...Det han inte vet om oljor är väl ingen idé att ta upp :) Hur du kollar oljenivån i motorn?>>> Kontrollera nivån när motorn stått en stund så att "all" olja hunnit rinna ned i tråget.. Jag brukar kolla oljan när motorn stått stilla mer än 5-10minuter...Varmkörd först i de flesta fall. Men naturligtvis kan man kolla den efter en "stilleståndsnatt" också,dvs kall :) Dina kollegor verkade ju ha "hyffsat" korrekta uppgifter om "kolltid" :) Mvh Janne. |
|
| om man har massa VIT rök...vad kan d vara då? min drar runt 1l/100mil på motorväg, 140-170kmh | |
Daniel_ |
Vit rök tyder på att det är vatten i cylindrarna, har du otur har topplockspackningen gått :( |
| vit rök är oftast kondens,speciellt i kall väderlek,kan variera lite beroende på bilmodell! | |
|
Om det är vatten i cylindrarna borde väl kylvätskenivån sjunka ganska rejält oxå ? |
|
| kylarvätskenivån e konstant! jag kör många korta sträckor nu på vintern...kan vara därför d ryker... nån sa oxå att d kan vara spridarna som behöver tvättas? | |
|
Vevhus ventilationen då hur påverkar den att den drar olja om den skulle vara dålig menar jag. Men då skall man väl märka det på hur den går på tomgång kanske ?? då tänker jag på Powders problem.. och du Baader min rycker rätt mycket också men det är mest när man har kört kortare sträckor men om jagg åker en runda på 3-4 mil så rycker den rätt normalt som dom gör vintertid Bimmer |
|
|
några tips på vad jag kan göra för att minska förbrukningen även fast det inte är något fel på bilen så är det väldigt irriterande |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.