|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
JA utsidan kan ibland bedra, Min ser ochså ut att vara i pedantskick invändigt och utvändigt, Men när jag lyfte på ventil kåpan kom sanningen fram. Om du känner hasso så borde du be han, lyfta kåpan och kolla kring kamaxlarna, för att se om det ser normalt ut. Går ganska fort att konstatera om något inte står rätt till. Han har betydlgt mycket mer rutin och erfarenhet än mig, så det borde vara en baggis för honom |
|
| nja, tyvärr jag hade bara tur här på forumet när jag frågade om någon visste nått om bilen | |
|
ok det var ju trist. fråga den gamla ägaren om han kände till det.(Han kommer förmodligen att säga att han inte visste nått) men kanske kan han av välvilja tala om vad som var fel.(För felet fanns väl när du köpte bilen). Annars så kan jag bara trösta dig med att för mig så räckte det med att byta ventil tätningarna, kanske gör det för dig med. |
|
|
det lustiga är som jag skrev i början att det inte finns en droppe olja på garagegolvet eller runt motorn när jag såg att den plingade första gången för oljenivån så rengjorde jag garagegolvet för att se om och ev hur mycket det läker men inte en droppe och motorrummet är så runt att man skulle nästan kunna operera där inte en droppe olja nånstans |
|
|
Jo men tyvär så blir det så om man har ett läckage innåt. och det är precis va du har. ´För varje varv dina kolvar åker upp och ner så suger det med olja in i förbränningsrummet. Om du lyfter på locket till oljepåfyllningen verkar det vara mycket beläggningar där under? |
|
|
Har du konstaterat hur mycket olja den "dricker" dvs i liter/100mil eller så? Återkom i annat fall när du vet det. Har du kontrollerat om du har olja i kylarvattnet t.ex? Hur ser stiften ut? Du har alltså inte sett någon blårök alls? Låt någon stå bakom bilen vid uppstart av kall motor,syns klart en blå nyans då, kan man misstänka ännu mera att ventiltätningarna börjar bli lite glesa.. Kolla mer på det här med blårökstendenser tycker jag.. Annars så låter det ju som sagt att någonting i maskinen inte är riktigt kurant,t.ex ventiltätningar. Men kontrollera/konsultera mera angående detta innan du börjar "riva" i motorn.. Mvh Janne. |
|
|
morsare kollade men inga beläggningar vid oljepåfyllningen Janne T har inte kollat stiften än men jag kollade avgaserna, det är ganska mörkt ute nu men jag stod i garage med halvkass lampa och lyckades inte se någon blå rök, kollade även imorse en snabbis innan jag for till jobbet utan att se något så inte heller någon olja i kylarvattnet angånde oljeförbrukningen så är jag inte helt säker jag köpte bilen i början av juli i sommras kollade inte oljan då ägaren sa att det var dax för oljebyte ganska omgånde jag körde hela vägen hem (ca120 mil) utan något pling sen när jag var påväg till jobbet 1 vecka senare så kom första plinget jag fyllde på ca 0.5 liter med okq8 delsyntet olja eftersom jag inte hade tid att byta all olja och jag inte hittade petro canada olja här uppe då¨var jag påväg till stugan och hade ruggigt bråttom så jag kollade inte oljan men jag hade inget plingade påväg hem så plingade det till igen hade då kört ca 40 mil så jag hällde ner den sista halvlitern olja då gick bilen hela vägen tillbaka från stugan (40 mil) plus kanske ytterligare 25 mil från det jag var i stugan i juli till ni i mitten av den här månaden så har jag haft körkortet hos länsstyrelsen så jag har inte kört något men nu när jag började köra igen så tog det några dagar så började den plinga för att sammanfatta så är jag lite osäker på hur mycket olja som var i före/efter jag fyllde i litern med ok olja men nu har jag bytt olja till castrol och kört ca 45 mil sen oljebytet och den här gången har inte stickan rört sig en milimeter från när jag fyllde den kan oljeslukandet ha något att göra med att oljan som var i var just påväg förbi sitt bäst före datum eller har det inte något med saken att göra? |
|
|
Ha en "kompis" som kollar blåröken vid kallstart,du lär ju inte hinna se det om du inte har fjärrstart av bilen :) Sedan så tycker jag det låter fint att du bytt oljemärket till castrol,låter bättre iaf än det du nämnde fanns i tråget :) Nu har jag inte följt hela diskussionen helt till "punkt o pricka" men vad hade du för klassning på den gamla oljan? Castrol har ju iaf ofta en hög kvalité på sina produkter..Låter ju bättre att du nu inte kan förnimma oljeförlust,låt gå för att du inte ännu kört så mycket för att säkert konstatera det men iaf.. Verkar som att tidigare ägaren kört på en olja som inte var ämnad för motorn din.. Tipset blir väl att fylla på till maxsträcket för att sedan se hur många mil du kan köra innan oljenivån når det nedre sträcket,är väl antagligen en liter mellan nedre resp. övre sträcket(kolla instr.bok).. Jaja...Hoppas dina senaste fakta håller i sig,dvs att oljan nu stannar i motorn och inte försvinner spårlöst :) Mvh Janne. |
|
|
Det låter bättre, bara hoppas att detn inte försvinner som Janne skriver. Tror inte oljan har ett bäst före datum på det sättet, Men man vet ju aldrig... Innan jag bytte mina tätningar, så kunde jag sitta i bilen och se blåröken genom backspegeln, vid start alltså. Så det kanske bara är oljan som spökat. Men du får kolla noga på oljestickan och lita inte på "check Engine Oil Level" plinget, plinget är ju trots allt datorstyrt. Fortsätt gärna skriva i denna tråd när du vet mer. |
|
|
har varit ute och min sambo har startat bilen medans jag stod bakom såg ingen blå rök |
|
|
nu har jag kört 350 mil och plingandet är tillbaka nån som har lite vägledning om hur jag ska felsöka hittar ingen olja på golvet i garaget eller nån annanstans runt motorn |
|
|
Ok...Hur mycket olja har den alltså förbrukat under dessa 350mil blir min följdfråga? Har du haft koll på det? Mvh Janne. |
|
|
Borde väl rimligtvis kunna vara så att den tar 1/350 mil. Eftersom han har fyllt på en gång,förhoppningsvis till max strecket. och plingandet kommer när nivån ligger kring minimum. Däremellan ska det vara en liter om jag inte minns fel. Om du inte kan se olja någonstans där det tidigare är nämt i denna tråd, Kan ju ett kompressions test vara en början. Mvh Morsare |
|
| Varnar den inte förrän vid min markeringen? min bil varnar lite över mitt mellan strecken, ca 4 dl, i och för sig en 91 men...? | |
|
(MIN bil) Lite över MINiMUM börjar den att plinga oregelbundet, t.ex vid avstängning. Men börjar varna vid körning (konstant) just över minimum. Men det kan säkert skilja mellan ,modell, oljans tjocklek, och skick på givare mm.. |
|
| Janne T jag fyllde den till just precis under max strecket så den har tagit ca 1 liter på dom milen | |
|
En liter olja på 350 mil är inget att oroa sig för! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej inte direkt, och hur hårt kör du med bilen? gasar du mycket så går det åt lite olja, min m535 jag hade drog ca 1l/100mil när jag gasade mycket och busade och det ska dem göra enligt bmw, nu är jag juh dock inte så haj på din motor just men på 350 mil så borde den juh dra litegranna annars är det juh fel, Har du möjlighet att kolal dina avgasvärden någonstans? är dem åt h-vete så är det för att det förbränns för mycket olja, kan juh vara den förra oljan som var för lättflytande oxå, | |
|
Bmw godkänner en oljeförbrukning för en 528: 0.010L/mil och för en M Motor 0.015L/mil. De säger att under den förbrukningen så är motorrenovering ej aktuellt, men när den når dessa nivåer är det dags att renovera. Men den som säger att det är en normal förbrukning(1l/100mil), har inte alla hästar hemma. en bil som är gammal och har gått 35000 mil har inte ens de förbruknings värdena. Så en normalsliten Bil Ska inte dra så mycket, det behöver man inte vara MEK för att förstå. Det är inte säkert att du ser på avgasvärdena att oljan förbränns den vägen, Fräscha katalysatorer ordnar det. |
|
|
powder80>>>Som Johan B redan sagt så är denna förbrukning som du har ingenting att oroa sig för...Under 3dl/100mil tycker jag är ingenting om nu motorn förbränner dessa dl.. Som sagt simma lugnt. I min instruktionsbok skrivs att förbrukningen kan vara upp till 1,5liter /100mil på min M535.a från 1986,vad din maskin "ska" dra står säkert också i instruktionsboken.. Men JAG anser att mer än ca 7dl/100mil ska dessa motorer ej dra för att klassas som "fullt friska". En liten indikation iaf på vad "folk" menar som "normal" förbrukning.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.