AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.413

Oljan Försvinner?

Sida 1 av 4
Tjena jag har en bmw 528 som på dom 4 mån jag ägt den (2 mån av det har den varit avställd) så har den larmat 2 ggr pga låg oljenivå

jag har kollat i garaget och på parkeringsplatsen på jobbet men båda ställena är helt fria från olja

så min fråga är var försvinner oljan det ska väl inte försvinna så pass mycket olja som det gör för mig

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Hur gammal är bilen och hur långt har den gått? Antagligen dricker den olja, ryker den mycket?
det är en 528 från -96 den ska väl inte dricka från toppen av max sträcket till under min strecket på 2 mån när den är avställd större delen av tiden
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
har den gått långt? det kan vara ventiltätningarna men även alvarligare.

kör på nån lite tjockare olja så tar den väl lite mindre iaf
fa
438
fami
525,01 IM
är oljan gammalt?
nåt blått rök ur avgassystemet?

MVH-V8
fa
438
fami
525,01 IM
ventiltätningarna.

MVH-V8
förra ägaren körde på en olja som hette petro canada

han sa att det var dax att byta olja när jag köpte den så jag har hällt i castrol olja nu

ingen blå rök ur avgassystemet

jigga den rycker väl inte så mycket när jag kör på jämn gas när den är kall så smårycker det lite, knappt så man märker det man får verkligen sitta still och känna för att det ska märkas
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jag skulle tippa på att det mest troligt är dina ventiltätningar som blivit otäta. Men det kan givet vis vara andra saker än det jag tar upp här under ,men av erfarenhet säger jag så här.

Jag har nyss genomfört ventiltätningsbyte på min bil, den drog åsso mycket olja 1liter på 50-60 mil. Då jag gjorde det såg jag att mina tätningar hade blivit väldigt torkade, och bilen har inte gått ovanligt långt.
Det är tydligen ett ganska känt fel att bmw har låg kvalitet på dem.
Det kan föreligga sig så att den förra ägaren har varit slarvig med oljebyten samt oljekvalite. SÅ BYT INTE TILL EN BILLIGARE OCH TJOCKARE OLJA!!!De ska vara en bra olja i en sådan bra bil. En Bmw Ska inte dra mycket olja.
Men om du har otur så kan det vara Kolvringarna som inte sluter tätt, det blir mycket besvärligare.(dyrare)

Kolla så att vevhusventilationen inte är igensatt. (Slangen som går från ventilkåpan ner mot backen på höger sida längst fram mot Vanos enheten) om den inte funkar så förbränns oljan.

Kolla under ventil kåpan, där ska det inte vara MYCKET beläggningar och sot, det kan vara ett tecken på att kompression trycker ut den vägen. Var vid du kan ha kassa kolvringar.

Gör ett kompressions test för att se om du har något fel på dem. För om du har dåliga kolv ringar så är det mycket lättare att byta tätningarna med toppen lös, då du ändå blir tvungen göra det.
Men om du har ett bra värde på dom så kan man med lite händighet och tryckluft byta tätningarna utan att lyfta toppen ur bilen, det är inte en sån svår proccess.

Jag hoppas detta kan hjälpa lite på traven.berätta gärna hur det går.

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Verkar vara många som tycker att det är ok att byta till en tjokare olja, när dom har problem med förbrukningen.

Inte så smart, då sämre olja leder till att du får beläggningar i motorn som kan orsaka haverier, då nästa ägare vill vara nogrann och använda en hög renande olja. Då kan dessa beläggningar täppa till olje kanalerna och motorn kanske om man har otur, Dör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Morsare: Tjockare olja är inte automatiskt samma sak som sämre olja!

T ex. är Castrols RS10W60 eller deras TWS 10W60, några av de bättre racingoljorna på marknaden och de är helsyntetiska, vilket borgar för att de inte orsakar koksning i motorn pga. hög värmetålighet.

TWS är en erkännt bra "problemlösarolja" som kan minska oljeförbrukningen i problemmotorer. Om slitaget är för stort kan den givetvis inte laga ett mekaniskt fel i motorn...!

Slitna ventiltätningar är väl inte helt otroligt....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Men nu är ju inte tjockare olja lika med sämre olja.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Helt rätt johan B Håller med dig.

Men många gör just det att dom köper en BILLIGARE mineral olja, och kör med eländet, utan att konstatera felet.
Ursäkta om jag va lite otydlig.
okey jag gissar att ventilkåpspackningarna är det första jag kollar

hur märker man lättast det, olja i stiften?

om det skulle visa sig att det är problemet hur mycket kan man räkna med att det kostar att byta hos bmw eller annan firma
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Att byta ventil tätningar hos bmw går nog på en 10-20 tusen.Kolvringar över 25 tusen. Om Ventilkåps packningen skulle läka borde du ha mycke olja kring motorn,den läker inte innåt.

Du kan ta upp stiften och titta på dom, det ger en guidning om vad som kan vara fel, dom ska inte vara Svarta och sotiga, då förbränner du oljan.

Svårt att se om ventiltätningarna är dåliga, utan att ta upp dom.

det är det som är skummt motorn är snustorr runt ser inte en droppe olja

kan det ha något att göra med att förra ägaren körde på någon mineralolja eller om det var delsyntet (kommer inte ihåg) som hette petro canada

han sa även att det var dax för oljebyte och det är nu före oljebytet den har dragit olja sen nu efter oljebytet har det inte börjat plinga än, men det har bara gått ca 10 mil sen bytet
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Hur långt har bilen gått?

Om han har haft bilen länge, och slarvat med olje-bytena, eller olje kvaliteten så kan det påverka livslängden på såväl motor, Kolvringar, samt ventiltätningar.

Här kan du läsa om oljan.
www.canadianoil.se
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
tycker att oljan verkar vara för diesel motorer om man läser. Det kan isåfall vara en varnings signal

Länk
den har gått snart 19.000 mil
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
detta verkar vara ett företag som inriktar sig på skogsbruk och skogsmaskiner. Såna företag brukar kunna sälja olja billigt på fat om 25liter.

Men dom har oljor som är för bensinmotorer ochså.""petro canada supreme"

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jag är inte den som gillar att spekulera, och DETTA är en spekulation.

Ponera att förra ägaren har haft det där problemet ett tag, och tyckt som jag skrivit ovan "Det gör inget att bilen tar olja, jag har ju Kontakter så jag kan köpa billig olja. Jag kör med bilen såhär, det gör ju inget jag slipper ju att göra oljebytena, motorn får ju ny olja hela tiden, och jag sparar in pengar på renoveringen."
Sen kanske den oljan han kört på inte varit lämpad för den här bilen. Då kan man ju tänka sig att Fenomen som jag beskrivit tidigare i inläggen kan uppstå.

MEN jag säger inte att den där oljan inte är bra, för jag vet inte vad det är för någon olja.

jo det är klart chansen finns alltid

när jag köpte bilen så sa killen att han köpt oljan på någon affär i örebro (kommer inte ihåg namnet)

fulla namnet på oljan var petro canada Supreme

bilen ser ut som ny både under huven och invändigt i bilen så jag är själv lite tveksam till att han har misskött bilen

servicarna har han iofs gjort själv men dokumnterat med en del kvitton samt skrivit i serviceboken

det var faktiskt hasso som var och tittade på bilen åt mig och har tyckte bilen så mycket välvårdad ut både in och utvändigt

fast det är klart att man vet aldrig man ska aldrig underskatta den svenska snålheten att spara in några kronor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.