AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.298

Mp3 på en cd växlare med navigator

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Går det att spela Mp3 på en cd växlare med navigator på en -01:a 530 eller det finns annan programvara att uppdatera den med
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du måste byta cd-växlare isåfall.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Alpine's CHA-S634 med adapter skall funka
Pulare,

BMW CD-växlare ifrån 09/2005 kan även spela MP3 CD (förutom Alpine CD-växlaren ovan). Och det går tyvärr inte att uppgradera programvaran i äldre BMW CD-växlare utan man måste köpa en ny. Det finns också en helt ny BMW iPod adapter för E39 med navigator ifrån 02/2001 (BMW iPod adaptern tillverkas dessutom av Alpine). Jag skulle dock undvika iceLink av flera olika anledningar.

/RS2
danny69,

Billigare och bättre? Ständiga program uppdateringar och buggar. Stör ut andra enheter på I/K-bussen med allvarliga följdfel. Bilen går inte ner i viloläge vilket drar ur batteriet. Utlovade funktioner som ska komma i nästa version. Vill du ha fler orsaker?

BMWs iPod adapter som tillverkas av Alpine har ingenting gemensamt med iceLink! Visst, den har inte alla dessa tjusiga extra funktioner som iceLink har men BMWs iPod adapter fungerar i alla fall och orsakar inte en massa andra elektriska problem.

/RS2
Mathias,

Det var inte alls min mening att vara så negativ i mitt inlägg ovan. Men både du och jag vet att det har funnits ett antal problem med programvaran i iceLink tidigare och jag hoppas att de flesta nu är avhjälpta. Jag vet också att ni har gjort ert yttersta för att hjälpa kunder i Sverige med problem så det var absolut ingen kritik mot er som distributör av Dension iceLink.

Men det där med enbart postiv feedback och att iceLink inte kan störa ut andra enheter på I/K-bussen med olika konstiga elektriska följdfel kan vi ju alltid diskutera. :-) Senast förra veckan så var det ett inlägg här på forumet där en iceLink bl a störde ut kombi instrumentet i en E46 och jag vet tyvärr många andra som har haft liknande problem.

Länk

I/K-bussen är mycket känslig för störningar och felhantering är ganska enkel så en felaktig enhet kan dessvärre störa ut andra enheter på bussen med olika konstiga elektriska följdfel. Och detta gäller alla typer av enheter som kopplas in på i/K-bussen som t ex TV-moduler (som tar bort TV-spärren när man kör), CD-växlar adaptrar (för att koppla in Pioneer och Alpine CD-växlare), etc.

Så låt oss vara lite mer nyanserade och iceLink är helt klart en mycket bra produkt med flera unika funktioner som andra iPod adaptrar inte har. Men iceLink är inte helt felfri och har problem med programvaran precis som många andra adaptrar. Den första versionen av BMWs iPod adapter hade också fel i programvaran vilket orsakade att bilen inte gick ner i viloläge.

För många så fungerar iceLink helt utan problem men jag har tyvärr lite andra erfarenheter. Dock så vet jag att ni alltid har varit hjälpsamma med utbyte och uppgraderingar i Sverige och det är något som man också ska värdera när man väljer vad och var man ska köpa.

/RS2
Mathias,

Varför har du och danny69 samma IP nummer? Det är inget bra att göra dold marknadsföring på olika forum i någon annans namn! :-)

/RS2
Tack för ditt svar.

Felet med i/K bussen har hänt oss veteligen på en enda adapter.
Det ger en felprocent på ungefär 0.01% vad det gäller de svensksålda.
Denna är givetvis utbytt omgående. Problemen som uppstod var som sagt inget som orsakade bestående men i systemet och det var fönsterhissar, taklucka m.m som påverkades.

Ang IP-adressen så sitter jag innan för Posten Sveriges nät.
Vi delar alla på samma Proxy. Det är nog därför vi har samma IP.

RS2: Sleepmode problemet fixades snabbt någon gång i våras. Sen dess har det inte varit ett problem alls.

När någon utvecklar något som inte finns på marknaden så uppstår iregel alltid buggar. Jag håller med om att tex sleepmode buggen hör till en av de allvarligare. Dension har dock varit väldigt snabba med att fixa dessa småbuggar samt lagt till funktioner som efterfrågats av kunder efter hand.
Nämn gärna något annat företag som pysslar med den sortens kundvård?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Densionsweden,

Den förklaringen med IP nummer köper jag inte alls! Speciellt eftersom Densionsweden och danny69 har samma IP nummer dagtid och sedan använder båda namnen en annan IP adress utanför arbetstid men fortfarande så är det samma nummer... :-)

Jag tycker det är väldigt oetisk att hålla på att göra falska inlägg på olika forum under något annat namn i syfte att marknadsföra sina egna produkter och samtidigt kritisera andra produkter. Jag har sökt och hittat vad ni har skrivit under namnet danny69 i andra trådar...

Den här sortens markndsföring är väldigt vanlig i USA men jag hoppas ni vet att det är olagligt i Sverige och att en reklam byrå har blivit fälld för en sådan här marknadsaktivitet i syfte att göra reklam för en ny produkt!

/RS2

Wendtan,

Jag vet inte om jag kallar det kundvård att släppa icke färdiga program versioner och låta kunderna vara beta testare. Jag skrev ju att Dension Sweden varit hjälpsamma men med tanke på ovanstående så tar jag direkt tillbaka den positiva kritiken.

/RS2
RS2: Har du själv en icelink eller går du bara på vad du läser på forumen?

Angående betatestare: De är ungefär som Bmw gör med sina nya bilmodeller då :)

Länk
Du förstår säkert precis vad jag syftar på.
För att ett företag skall kunna ligga på framkant med tekniska lösningar och använda detta i sin marknadsföring som Bmw själva gör så är ALDRIG produkterna helt avbuggade innan de börjar säljas.

Länk
Wendtan,

Jag tror inte att vi har samma åsikt om det är OK att börja sälja produkter som inte är färdig utvecklade eller testade. Att kunna skriva ett program som kan kommunicera med iPod över I/K-bussen ska väl inte vara så dj... svårt eller? Om jag själv har en iceLink? Nej jag har slängt den på grund av diverse problem och jag grundar mina påstående på egna och kompisars erfareheter likväl som på vad andra användare skriver här och på andra forum. Därför ska man också vara väldigt vaksam på vem det är som skriver något! Tycker du det är OK att använda andra namn för att göra falska inlägg i syfte att göra dold marknadsföring?

/RS2
RS2: Jag jobbar som programmerare. Att intergrera något på en höghastighetsbuss är inte tokenkelt. då det är mycket trafik att ta hänsyn till. Flera noder har högre prioritet på nätet än andra osv.

Det finns en anledning till varför ett stort företag som BMW väljer att vänta många år innan de tex erbjuder MP3 kompatibla huvudenheter. Varför skall de behöva ta så enormt många år för Bmw när Sony/alpine osv spelare lanserades ganska fort?

Jag tycker självklart inte att det är ok att regga flera användare och marknadsföra sigsjälv på ett forum. Om detta nu är det som försegår i denna tråden vill jag dock låta vara osagt. Många sitter bakom samma Proxy och det förekommer ofta att man har samma publika ip utåt.

Om man köper en E91 idag så vågar jag lova dig att den har flera större buggar som kommer lösas de närmaste året, tycker du detta är lika uppretande?

Länk
Wendtan,

Jo jag förstår problematiken men så avancerad är inte I/K-bussen. Då är kommunikationen med iPod svårare men där finns det å andra sidan bättre programmerings vertyg och dokumentation.

Jag har kollat IP nummer på deras olika inlägg och visst kan man sitta bakom samma Proxy dagtid, men då skulle de inte ha exakt samma IP nummer även hemma på kvällstid (alltså ett annat IP nummer än dagtid men fortfarande samma).

Prata inte om E90. Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en bilmodell av de första årsmodellerna. Du skulle se listan över alla olika service meddelande för E90... :-)

Jag tror BMW har trillat i samma fälla som Mercedes gjorde för något år sedan och det kommer att påverka kunders inställning till BMW men även service kostnaderna och begagnade priserna.

Sorry för all off-topic!

/RS2
Tillbaka til ursprungsfrågan:

Sony CDX T70MX funkar fint m.h.a. Connects 2 interface box AMBS005

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.