|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu är inte min 3.0:a helt orginal, men det är inte vännens 3.2:a heller, och vi körde i från 100 upp till ca 250km/h, Vi låg brevid varandra och han kanske tog 1 billängd ungefär. Och den bilen går väldigt bra, däremot så märks det att den går bättre med fler folk i bilen än min vid höga farter, han har haft uppe den i 280 med 4st i bilen, det fixar aldrig min, så visst är den starkare. Men så stor skillnad är det inte. Iaf inte på de M3:or jag har kör och de jag har kört mot. 3.0:an är ju MYCKET MYCKET roligare att köra. Det är ju lite rapphet i motorn iaf. Det som är stora skillnaden är 6:e växeln. Nä, tycker allt att M3 3.0 är roligare än både 3.2 och GT´n. Även om dom vanligtvis är LITE långsammare än 3.2:an. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Det ska ju inte gå och köra ifrån en orginal 3,2:a med en 3,0:a! Det skiljer 35 hästar och en smula i vrid (20 nm?) Visst har 3,0:an en racigare karaktär på motorn men jag fördrar 3,2:ans brutalare kick som infinner sig vid 3200 rpm. Överlag så känns 3,2 maffigare med gott vrid på lägre varv samt en 6:e växel som är gudabenådad vid längre resor, framförallt om man har sportavgassystem på. Enligt mig så får man mer bil i 3,2:an överlag. Större motor 3,2 6:e växel Alu dörrar på dom tidigar 96:orna Skönare nackstöd fram Digital klima Bättre bromsar Större f-dator? En otroligt bra bränsle förbrukning Samt lite mer som jag inte har i huvudet just nu Jag kan inte förstå folk som kört ifrån 3,2:or med 3,0:or det ska ju inte gå om det är på lika villkor. Det skiljer nästan 0,5 sek 0-100 kmh på dom enligt fabriks uppgifter. Det måste varit nått fel på 3,2:an isåfall?? Jag har aldrig blivit frånåkt av en 3,0:a under dom 5 åren jag haft min 3,2:a Men summa sumarum så kommer man aldrig ifrån att 3,0:an har en racigare karaktär på motorn och med det kommer ju mer körglädje samt att priserna är ju en smula lägre så det blir ju otroligt mycket bil för pengarna!! Givetvis är jag lite partisk då jag har en 3,2:a =) Länk |
|
|
Alla faktiska mätningar som gjorts tyder på att det skiljer mindre än 35 hk i effekt och 20 Nm i vrid. 3.0:an brukar försvara sina 286 hk mycket bra (ofta mer) och klockas till 5,8-5,9 s 0-100 medan 3.2:an brukar uppmätas till 310-315 hk och klockas 5,6 s. Visst 3.2:an är snabbare men det e ju inte nån jätteskillnad direkt. Sen så gjordes det ju som 1Björn säger en del uppgraderingar på 3,2:an som helt klart är till dess fördel. En 3.2 med frisk Vanos är ju en "bättre" bil, sen så är det ju upp till var och en hur man värderar det i pengar med tanke på att 3.2:an ligger en del högre i pris. |
|
|
Vanos problematiken på 3,2:orna är väl i dom flesta fallen avhjälpt nu? Jag fick min vanos paket med drev och kedja utbytt för 5 år sedan. Men det börjar dyka upp lite inlägg på AP av 3,0 ägare som misstänker fel på sina vanosar? Dock är det mycket billigare och byta vanos på en 3,0:a iom att 3,2:orna har dubbel vanos. Det är många som påstår att 3,2:orna inte levererar utlovad effekt. Var kommer det ifrån? Finns det någon här på forumet som har bänk papper på sina 3,2:or?? Jag har hört av någon som pratat med Köhler att 3,2 motorn i M Roadstern inte lämnar mer än 300 Hkr?? Någon som vet mer om det?? Jag har dock sätt bänk papper på flera 3,0:or som lämnat bra siffror ifrån sig. Länk |
|
| Jag bänkade en M3 3,2 hos Kelleners och fick 308 hk med 365 Nm. Sen efter fick den 338 hk med 388 Nm, vilket iofs låter som en osannlik höjning, men samma dyno mättes en B8 4,6 med 331 hk, och efter gick bilarna identiskt (B8 4,6 vs M3 3,2). | |
|
1BJÖRN: Vet du varför de slutade med alu-dörrar efter -96? Om den är tillverkad i december -95 så borde min tex ha alu-dörrar alltså..? är det stor viktskillnad, ng som vet? /// mstrutsen |
|
|
Jag har hört siffror på 20kg per dörr. Dörrarna blev över efter GT:n Keep up the good work! |
|
|
Går ju faktiskt smälla in en 6 petad låda i en M3 3.0 maskin. Funderade starkt på det ett tag innan funderingarna på en M3 E46 tog överhanden. M3/// Mullret |
|
|
Det där med aludörrarna är rättså häftigt. Kompisen har ju precis köpt en GT nu, och jäklar vad dörrarna är lätta att öppna. Man får tänka sig för där alltså, så man inte slår dörren i nån bil eller annat. 1BJÖRN. Jag håller med dom att man sitter skönare i 3.2:an faktiskt. Men är det större f-dator?? Finns väl bara lilla och stora i M3:orna? eller? Vad har du för bränsleförbrukning på din M3:a? I snitt blandad körning alltså. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Alu dörrarna som sitter på dom tidiga 96:orna är leftovers från M3 GT produktionen. Jag har bara sätt 3,0:or med den "lilla" färddatorn men jag är inte säker därav frågetecknet efter påsåendet. Jag har stött på 3 olika storlekar på f dator i M 3:or Minsta med ca 4-5 knappar och den största med ca 12 knappar. Har bara sätt 3.2:or med mellan eller stora f datorn. Jag ligger på 1,1 blandad körning och jag är ganska så pigg på gasen och det är enbart stads körning. Körde till Helsingborg-Stockholm förra sommaren på 0,81. Vad jag tycker så är det en mycket bra bränsleförbrukning på en sport bil med över 300 hkr. mstrutsen: kolla med magnet på dina dörrar o se om det är aluminium. Länk |
|
|
Om man måste ha en sjätte växel för att sänka varvtalet, bränsleförbrukning och ljudnivå varför då köpa en M3a? En så dyr bil att äga som en M3 med tanke på försäkring, skatt, service, vinterförvaring, reperationer, värdeminskning osv, spelar det då någon roll om bilen drar 1.0 eller 1.1 L milen? Även om 3.2 har en sjätte växel så drar 3.0 mindre sås enligt tabell. 3.0 finns med största datorn. |
|
|
Att ha en 6:e växel för att sänka varvet och ljudnivån är ju en bra komplement kontra sportighet och komfort. Att den ena eller andra drar 0,1 mer eller mindre milen är ju hugget som stucket framför allt för tex mig som kör 400-600 mil om året. Länk |
|
|
1BJörn: Då drar din bil väldigt lite soppa. Bägge mina 3.0:or drar mer. Dock runt 320hk i bägge två, iaf den första. Min dricker runt 1.25 och då är det mycket stadskörning också, och en del kallstarter. Gasar aldrig innan 80grader ska tilläggas, men de dricker rätt saftigt när dom e kalla för att få tillräckligt med smörning. Landsväg går min iaf lätt under liter de vet jag. Det finns som sagt stora datorn i 3.0:orna också. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Det är möjligt att den drar lite soppa men om man ska rätta sig efter min färddator så är det det som gäller. Men jag använder bara min bil för nöjes körning och inte till vardags tex fram och tillbaka till jobb varje dag osv så antalet kallstarter är ju väldigt få. Kan vara därför jag har låg soppa förbrukning?? Man lär sig något nytt varje dag!! Dvs att Stora färddatorn även finns i 3,0:orna. Länk |
|
|
Jag kör till 90% landsvägskörning och min brukar snitta på 0.85 Men en 6:e växel saknar jag dock. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
Jag gasar inte mycket, pendlar 10 mil om dagen i farter som låter mig behålla körkortet vid laserkontroll. Sen låter man väl motorn jobba ibland på ett sätt en M3a är byggd för att klara. Då snittar jag 11.0. Carlén hur snällt kör du om du snittar 0.85? Använder bilen som om det vore en BMW 316? |
|
|
tokerik: japp, lungt och fint, när man närmar sig 40 så kör man inte längre som en galning. :) Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
1Björn: Förmodligen hjälper det till en del att du inte har så många kallstarter, för dom tar ganska mycket bränsle när dom e kalla faktiskt. Det är ofta jag åker ut en sväng bara, åker till kompisens jobb, är där nån timmer, åker till en annans kompis jobb, är där nåntimme, strägar i stan lite. Typ så är det ganska mycket för mig. + att jag använder den från och till jobbet, men det är iaf 2½mil enkel resa. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
1BJÖRN: Hade tidigare en 93´a med stora färddatorn i så det finns.. Mvh Jimmy Länk |
|
|
Varför diskuteras inte E46M3? Rubriken säger bara generellt M3. JAg har haft en M3 02-SMG2 och även en 3.0-93:a GruppN men min absoluta favorit är den jag har nu. Det är en 3.2:96:a köhlertrimmad med avgas och mappning schnitzer-ställbart och shortshift ca 340hk. Känslan slår allt jag kört innan. Jag ligger på ca 1,0 liter milen vid enbart motorvägskörning i 130 km/h jämn fart. Tycker att 3,2 är en mycket bättre bil än 3.0 framförallt mera kräm i motorn samt bromsar och uppgraderat chassi och mycket skönare nackstöd på framstolar. E46 var för gubbig direktörsbil för min smak. Mip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.