AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.604

Svårt val: 750 eller Audi S8?

När man du har letat efter den perfekta 750:n i snart 8 månader så börjar man tröttna. Kanske fel forum att snacka Audi i men vad tror ni om en S8 -99 eller nyare, är det en bil i samma nivå som en 750? är det nåt att satsa så istället kanske? Skriv vad ni tycker om den bil... Mvh
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tittade på en A8 4.2q som alternativ till min 740iA när jag köpte den. Det blev BMW:n, av två skäl: (a) Omotiverat högt andrahandsvärde på Audin, (b) Den ser för vardaglig ut, inte en lyxbil i mina ögon, (c) Sämre interiör. Dessutom har Audis serviceverkstäder uselt rykte, BMW:n kan man alltid ta till Perra så blir man nöjd :)

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det var fyra skäl .. ursäkta :)

Wilhelm Svenselius
HeHe. Den som jag är intresserad av ser iaf ut så här, tycker den ser riktigt härlig ut!! Länk
Jag tycker att A8/S8 är trevliga bilar, men håller med Willhelm i allt han skriver och kör därför E38 ett tag till :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Angående verkstäderna så har de förbättrats rejält sedan "krisåren", så det är inte riktigt rättvist att klaga på det idag. Däremot är reservdelar och service VÄLDIGT dyrt till S8:an. Men visst - det är inte gratis till 750:n heller.
Ok, är det ingen här som ägt eller kört en S8 som kan berätta lite vad det är för typ av vagn, hur snabb den är tex mot en 740 eller 750?, är tiptroniclådan i den bilen skit som många säger?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Själv har haft både 740 E38 och S8 och de kompletterar varandra ganska bra. S8 på vintern och E38 på sommaren :)
Skämt åsido, S8 är fina vagnar och trivs på saltade vägar eftersom de inte rostar. Däremot så är automatlådan bättre på BMW'n och Bosesystemet betydligt bättre på Audi än motsvarande HiFi Proff. på BMW. Kamremsbyte var 12' mil så det är inte många som byter mer än en gång iallafall.
Kvalitetskänslan är dött lopp om ni frågar mig. BMW'n har moderna inredning om man jämför A8 innan facelift.
Att A8 4.2 är lite snabbare i högre farter än 740 -95 kan jag bekräfta.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Tack Stephan...
273
Pärlan
BMW 523i -96
STEPHAN>>> Menar du att Audi har uppfunnit värdens första bil som inte rostar? ;)
Givetvis rostar Audin.
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att Audin inte känns genuin.
S8:an (eller A8:an) känns på något sätt som en sämre kopia av mercedes och bmw:s flaggskepp.
Det vill sig inte riktigt och riktigt bra blir det inte i jämförelsen.

ps. + för 4x4.
/J

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
En kompis har en S8. Den känns bra på många sätt, gedigen osv. Mitt sämsta intryck av den är att den är så oerhört stötig. A8an är säkert bekvämare.
Jag kör lätt ifrån honom med 750in!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tänkte tipsa om att kompisens bil också är till salu, men det höll på att bli en "till salu" annons av en S8 i ett BMW forum, så jag skickar nog ett mail i stället =)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Pärlan:
Man kan uppfatta kvalitetskänsla på olika sätt. Jag tycker A8 känns gedigna, speciellt efter faceliften hösten -99. Det enda som kan rosta på en A8 är skruvar och bromsskivor. Karossen kan möjligtvis korrodera.

Johan_S:
S8'an är stötig, ungefär som en 7er med S-EDC knappen intryckt. A8 är rena gungskeppet. Vad man föredrar är personlig smak.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok att kamremmen med tillb. endast behöver bytas varje 12000 mil på en A8/S8,men jag blir alltid skeptiskt till detta snålhetstänkande,framför allt på en s.k. lyxbil.
Varför rem?,när det finns seriösare alternativ i kedja/or istället..

Mvh Janne.
zupra1
Du alexxx...svårt val som du har famför dig...men...varför inte provköra dom först?
Blir nog mycket lätttare att bilda sig en uppfattning efteråt.
Själv tycker jag att Ådi S8 är en fruktansvärt...underskattad bil på vissa områden...accet och farten...men...överskattad på andra områden...typ...priset och kvallen.

Problem med verkstäderna osv...tja...beror väl på lite...känner man någon meck som kan Ådi...ja...grattis säger jag väl bara.E väl lite samma visa för 750:n åxå skulle jag tippa.
Har kört both...kan väl säga att jag tyckte att trycket/flåset kändes knappt i S8:an...min vän tyckte detsamma...säkerligen pga 4-hjulsdriften...medan...min vän satt som i extas i 750i:n.Tror nog att en S8:a drar ifrån en 750i ändå...man lurar sig nog lite.Är lite osäker åxå på när den starkare S8:an kom...den svagare med 340 hk var fram till sommaren 99 har jag för mig - som sagt - ej säker...360 hk varianten kom nog under sommaren 99.Klipp en sådan!Flyttar på sig mer än man tror kan jag intyga.

Anyway...2 ruskigt kompetenta autobahn-smiskare...parkera bara så långt som möjligt ifrån ingången på COOP eller dylika affärer.
zupra1
pssst...alexxx...har du kollat på någon annan lyxkryssare...typ...som denna här:

Länk

Min nästa bil...utan tvekan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.