AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.413

Import från Österrike!?

Hej!

Har några frågor ang import från Österrike. Ngn som har gjort det? Hur funkar det med det motsvarande "briefet" som de har där? För måste ha med ngt när jag ska regga bilen i sverige.

Vet att de har ngn liten bok som ska vara ganska "viktig" för österrikarna, måste medföras vid färd osv. I denna står bl.a. bilens tekniska uppgifte osv.

Har kollat lite på bilar där och vore mkt tacksam om ngn kunde berätta vad pappret heter som jag ska ha med mig när jag reggar bilen hemma i Sverige. OBS! Har importerat från Tyskland och vet hur det funkar så är inte ny i imortsvängen!

Tacksam för svar!

Mvh
Som du känner till så måste du ha registreringshandlingarna i original med till Sverige. "Den lilla boken" du pratar om tycker jag låter lite som det har blivit i Sverige med de nya registreringsbevisen (två delar). Vet inte vad dokumenten heter i Österrike, men (kanske det kan heta samma?) det som i Tyskland kallas Fahrzeugbrief heter Fahrzeugausweis i Schweiz.

Hoppas att mina rader tillfört något (mer än plats i tråden).
Sökte lite på nätet...

Det som i Tyskland är Fahrzeugbrief, i Schweiz Fahrzeugausweis verkar heta "Typenschein" i Österrike.
Den ska bestå av tre delar:
*Typengenehmigung
*Technische Beschreibung
*Eigentümer oder Zulassungsbesitzer

Mer info bl.a. på:
Länk
Hej!

Tackar för tipsen.

Ska med en annan bil till bes imorgon så kan fråga om det vet ngt, kanske ngn som reggat bil från österrike hos dem tidigare.

Mvh
Jag har köpt bil i Österrike utan problem. Den "lilla boken" är helt enkelt en betydligt grundligare sak är briefet i Tyskland. Det är den du får med dig hem i likhet med briefet i Tyskland. Inga problem med bilbesiktningen.

När jag köpte en Cadillac där var till och med papperfotografier inklistrade på bilen i boken samt stämplade med reliefstämplar

Dock var det betydligt dyrare med exportskyltar och försäkring än i Tyskland

Det kostade totalt ca 3500 kr. Du kan få tillbaka ca 1300 kr när du returnerar exportskyltarna !!??. Jag gjorde detta genom att skicka ner skyltarna till handlaren som löste in dom och skickade mig pengarna med banköverföring

MVH
Hej!

Men det funkar på liknande sätt i övrigt med skylt + försäkring?

Kostade 3500 kr efter att du fått tillbaka 1300 kr?!

Tack för ditt svar.

mvh
Hej

3500 var före jag fick tillbaka pengarna. Kan vara svårt att fixa så man får tillbaka pengarna om man inte får bra kontakt med handlaren/säljaren

Har aldrig varit med om ett sådant "pantsystem" i något annat land jag handlat bilar från

Du köper både skyltar och försäkring samt löser registreringen på samma ställe med samma kontor. Inte som i Tyskland att det är flera ställen i närheten av varandra
Liknande pantsystem finns i t ex Luxemburg.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.