|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att det generellt sett är alldeles för mycket fokus på toppeffekten när man jämför bilarna. Det som är avgörande är ju trots allt den genomsnittliga effekten som bilen ger under ett givet accelerationsintervall. Ligger man och pendlar mellan 4500-6500 varv på varje växel är det av mindre intresse att toppeffekten på bil A är 50 högre än bil B:s toppeffekt, utan det som är intressant är hur mkt effekt som bil A resp B ger från 4500-6500 varv, dvs den genomsnittliga effekten. Trimmade turbobilar ger exempelvis oftast rätt mycket vrid (o därmed hk) i mellanregistret med toppeffekten relativt långt ner i varvtalsregistret. För att illustrera med ett extremfall: Bil B har en väldigt platt effektkurva med maxeffekt på 300 hk vid 5500 varv men minst 280hk tillgängligt hela vägen mellan 4500-6500 varv. Bil A har å andra sidan spetsig effektkurva med maxeffekt på 350 hk vid 6500 varv men endast 230 hk vid 4500 varv. Vilken bil är snabbast (allt annat lika, dvs hk/kg, cw, transmissionsförluster etc)? Bil B eftersom den har högst effekt och bäst effekt/viktförhållande? T4 -99 |
|
|
jimmy/bmw: jag har haft en 540iAT -00 och har en V70 2,4T Aut -02 med BSR-programvara som ger 252hk/410Nm. I t ex intervall som 80-140 och 100-150 så är Volvon snabbare...I det sistnämnda uppåt 1s snabbare däremot så har den inget att hämta mot 540'n när farterna börjar komma upp åt 180-190 och högre. 530'n är långsammare i alla register men betydligt trevligare att köra än Volvon vilket är anledningen till att frun kör Volvon ;) ___ //Ulf |
|
|
Ulke. "Dr Tinitus... Tycker att du noga skall överväga ditt fortsatta varande här på forumet... Autopower är till för Bmw-ägare och folk som har intresse för BMW, och här diskuteras problem och lösningar på sdana, samt andra BMW-relaterade saker... Om man inte äger en Bmw eller ens gillar märket´...... Då finns det andra forum..... //Ulke " Jaha, är detta ditt sätt att visa att BMW-älskare inte är så lättstötta som vissa rykten gör gällande...? Ja det var ju övertygande.... Har du svårt att se vad jag försökte påvisa i mitt inlägg?? Nämligen att den som är utan skuld kastar första stenen, om det tillåts att vara lite biblisk. Om du anser att det är helt OK att ni här på AP kastar gliringar och glåpord åt andra märken och dess ägare, så bör det väl vara lika OK om detta görs på andra märkesforum om BMW!? Lite får man väl tåla, och det gäller ju alla. Visst, detta är ett märkesforum för BMW, jag har inte vit käpp eller är döv mitt nick till trots. Men kan du vänligen visa var jag i denna tråd skrivit nåt som styrker att jag verkligen inte gillar BMW, eller var som helst i vilket inlägg som helt på detta forum. En sak till. Vad vet du om jag äger eller har ägt en eller flera BMW eller inte? Vad vet du om mitt BMW-intresse, eller om jag diskuterar om problem eller lösningar på dessa. Både tar hjälp själv, eller hjälper andra? Har du kollat upp allt jag skrivit på AP och bara hittat inlägg som är hatiska mot BMW? Dessutom så är det folk med den attityden som du nu visade som verkligen gör att man fundera på varför man hänger här. Tack och lov så är det inte alla som är som du på detta forum. Dr Tinnitus |
|
|
Denna tråden passar snart under rubriken, "dagens I-lands problem"... " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Dr Tinnitus, fundera inte över om du skall stanna på forumet. Tänk i stället så här: På ett forum med så många inlägg som detta kommer det alltd att finnas ett icke ringa antal inlägg som är korkade, otrevliga, okunniga, eller allmänt olämpliga. Endera kan man ignorera dem, eller också kan man bemöta (några av) dem. Väljer man det sistnämnda så är ett sakargument alltid ett sakargument och fördelen med internet är att det kan läsas av många fler än den vars inlägg man bemöter. Om den man bemöter blir putt så är det inte mycket mera med det. Har man själv hållit sig saklig räcker det för att känna sig själv nöjd, man får hoppas att inlägget läses av några som tar till sig innehållet, vilket man i och för sig sällan får besked om att de gjort. Det finns supportrar till fotbollslag som verkar ta det som den djupaste förolämpning mot deras egen person om deras favoritlag kritiseras. På samma sätt finns det nog bilentusiaster som identifierar sig på tok för hårt med favoritmärket. Det är kanske de sistnämnda som hörs och syns mest, men förhoppningsvis är de inte majoriteten. Oavsett om BMW-älskare är mer benägna att kasta skit på andra märken eller inte, så lär knappast någon av oss här på forumet kunna bevisa sin ståndpunkt och då blir det lätt bara pajkastning. I stället, skriv på du om det du har kunskaper om, och hoppas på att droppen urholkar stenen. Jag tror inte det finns någon möjlighet att omvända de mest extrema fantasterna på kort tid. |
|
|
Nocken, du är för go du... ;-) Jodå, det är som du säger, och det gäller nog alla forum, att det är en minoritet som är bara "grovslipade" men som tyvärr ofta är de som sticker ut och märks mest. Nej, jag blir egentligen inte putt utan tycker bara det är sorgligt att de fördomar som ändock vi alla vet finns, faktiskt bekräftas oftare än vad man skulle vilja. Att jag formulerade mig som att BMW-folk kastar mer skit omkring sig mot andra bilar var kanske lite olyckligt, för det kanske kan tas allt för bokstavligt. Jag gav ju en förklaring av varför det kan vara så. Man har ju som människa alltid lättare att se ner på det som är sämre än det man själv har. Men det är inte alla som ens bryr sig eller visar det öppet utåt. Nog för att det verkligen finns väldigt lättstötta BMWfantaster, men de flesta är trots allt bara biltokar i största allmänhet, som kan både ta och ge gliringar med glimten i ögat och inte tuggar sig till sömns på örngottet bara för att deras älsklingsbil åkte på ett nederlag på något sätt. Nu ska jag till garaget och skruva ner hastighetssensorn på BMW-slutväxeln och ta den med till BMW och se om de kan fixa fram en ny kontakt och kabel som passar i denna.... Adjöken. Dr Tinnitus |
|
|
Ja vilken soppa,men väldigt kul läsning och intressant,saab går bra med lite pulver i motorn helt enkelt.M5 vet vi att den går bra!Var lite kul att robert Uhr inte svarde på flåklypas inlägg att nya M5an toppade uppåt 330 utan spärr, och i inlägget innan så skulle han dra den utan problem...då tänkte han inte längre än 10-12 sek som det tar upp till runt 200 för saaben men sen är det ochså toppfart för Uhrs bil om jag inte minns fel..har sett saaben på strippen och den är snabb .Så är det, men vem pushar vem i 310 km/H.Var bara tvungen att skriva detta, bmw nisse som jag är :-) |
|
Ulke |
Dr Tinitus Läste igenom mitt inlägg och kan nog i efterhand erkänna att det kan tolkas som aningen hårda ordalag, var inte riktigt meningen så...... Du skrev Ni Bmw-ägare, och då tänkte jag direkt att detta är ännu en anhängare av saabgardet som kommit hit till AP för att tetas (kollade nämligen igenom tråden på saabforumet och såg att flera av medlemmarna där loggat in här enbart för att kasta skit här, och det var mest det jag ogillade......dvs att gå in på ett annat forum och gnälla och irritera) Sådant verkar ju inte fallet vara i ditt fall, och för detta ber jag om ursäkt i så fall.... mvh Ulke.... |
|
Ulke. Din ursäkt är accepterad. Jag vill gärna tillägg att jag tycker du drar lite väl hårda växlar på det där med att regga sig bara för att "kasta skit". Som jag ser det så har väl de allra flesta om inte t o m. alla från SAAB:sidan som kikat in här på AP i denna tråd skött sig helt OK!? Visst har man påtalat att denna SAAB går bra och visst kan man se att det är SAAB som är deras kärlek, men inte har de väl kastat skit direkt? Sen hoppas jag att när du var inne på STCS tråden och kollade, att du lade märke till att det var minst en BMW-kille inne i den tråden och talade för sin sak, alltså BMW. Jag påstår därmed inte att han måste komma här ifrån AP, men det är nog inte att betrakta som långsökt!? Men, även han skötte sig ok vad jag kunnat se, även om han höll rätt hårt på sitt. Men det är ju naturligt liksom. För min del så tycker jag nog att det är bara trevligt om man kan och törs gästa olika märkesforum, för att träffa nytt folk lära sig nåt nytt eller bara tjabba och gnabbas lite. Hellre det än att man skapar helt slutna sällskap för för inbördes beundran, det kan lätt skapa en egen ankdamm med skygglappar som standardutrustning. Dr Tinnitus |
|
Ulke |
Jodå, jag lade märke till bmw mannen, han hade ett styvt jobb minst sagt...... Är ju alltid svårt att mäta standardbilar mot trimmade diton, då de har mer än bara prestandan att ta hänsyn till...... Många, om än inte alla som går och köper en ny Bmw vill väl att sakerna skall hålla i längden med (trots att de även är intresserade av prestanda) och valet som gjorts av BMW AG att inte använda sig av turbo i sina bensinmotorer gör det ju lite svårare/dyrare för de riktigt jäktade att fäkta emot dessa som åtsidosätter alt annat än prestandan avseende effekt/fartresurser rakt fram....... De som trots kostnader och annat ändå vågat sig turbokonvertera sina Bmw har ju vid en jämförelse lyckats ganska bra med detta, det har väl körningarna på stripparna runtom i landet visat, och det är nog egentligen där man skall göra jämförelsen alltså modifierade bila mot diton av annat märke......för visst faan går väl en original M5 bra som tusan, men även sixten 65 som har pengarna att köpa den skall ju kunna åka silkeslent o mjukt också.... //Ulke |
|
"Men handen på hjärtat nu Veåtta, behöver du leta län ge innan här på AP innan du hittar trådar där ni BMW-ägare kastar gliringar och ren skit omkring er om andra bilmärken och deras ägare?? Vad jag nu vill få fram, är att du inte ska grina illa över några gliringar på STCS mot BMW när det finns samma sak i rikliga dose även här på AP. Ja det är faktiskt i mina ögon ofta hårdare och elakare/fulare påståenden om andra märken och dess ägare här på AP än på andra forum." Var har jag skrivit att det inte förekommer här på AP?? det förekommer i allra högsta grad på detta forum! Det gör det med all säkerhet på alla sorts bilforum. Som jag skrev innan så är mitt bilintresse mycket stort, oavsett märke, därför är jag inte intresserad av "smutskastning" varken hit eller dit. Därför använder jag detta forum som hjälp vid eventuella funderingar i mitt Bmw -ägande, diskutera olika BMW-modellers för eller nackdelar osv. Sen kan jag också ibland tycka det är roligt att diskutera olika bilars snabbhet, men då helst med nån jag träffar. För på internet kan ju vemsomhelst åka ifrån vadsomhelst! Eller hur? Mvh |
|
|
betan: Med en annan utväxling så skulle nog robbans saab klå e60 M5 där oxå. Den har väl 550 hk och väger betydligt mindre än M5:an. Runt 1200-1300 kg skulle jag gissa. Men vilken bil skulle man hellst sitta i i 300+ ;) Inte saaben iaf... |
|
Ulke |
Förvisso skulle den nog kunna det....Beemween är ju original.... Lite roligare att jämföra Vidar strands M5 mot >Robbans saab, hans M5 har ju med turboo.... (I alla fal om man är i Bmw lägret) :o) |
|
Ulke. Visst har du rätt i att man som bilköpare kan ha många andra värderingar att ta hänsyn till när man väljer bil, och att det nog är helheten mer än bara en enda egenskap som fäller avgörandet många gånger för de som väljer BMW. Men väl vär att notera är att denna tråd skapades av en kille på detta forum vad jag förstått, som kör/kört BMW, och som faktiskt ställde frågan hur en steg 3 9-5 (alltså trimmad) skulle stå sig mot en Alpina B10. Det är då tämligen naturligt att man i denna tråd då jämför just lite trimmade SAAB:ar mot de BMW/Alpinamodeller som det frågas om eller som är representativa i sammanhanget. I det läget är det inte helt rätt att säga att en jämförelse mellan trimmat och otrimmat är svår eller inte är riktig. Tråden handlar ju just om detta. :-) En annan sak är att det ofta förekommer just trådar om prestanda och acceleration i olika grenar på detta forum, och det diskuteras livligt många gånger. Men om en BMW får lite problem i en jämförelse så brukar det inte gå länge inna någon skriver att man inte väljer BMW för dess acceleration och att den inte är särskilt intressant utan att det är en massa andra kvaliteter som är de viktigaste. Visst, det kanske är så. Men lite lustigt är det ju att dessa påståenden just dyker upp när det egna märket fått se sig slaget eller fått hårt motstånd ;-) När det annars så gärna pratas accelerationsprestanda här på AP. Likaså är det väldigt ofta som BMW-folk här på AP startar trådar där de oroligt frågar om deras BMW hänger med eller har en chans mot dittan och dattan i bilväg, för någon polare eller bekant har skaffat en sån och den vill man ju inte få stryk av..... Så ser man på detta med öppna ögon så är väldigt många här på AP inte så lite intresserade av prestandan i sina bilar och det handlar då inte bara om väghållning och sådant utan även rena accelerationen. Och vad skulle vara fel i det, förutom att det ibland verkar sitta långt inne att erkänna detta, när BMW faktisk är ett bilmärke som i de flesta modeller andas mer körglädje och sportighet än många andra märken. Och accelerationsprestandan är ju en helt naturlig del av detta. Dr Tinnitus |
|
Ulke |
Dr Tinnitus Håller fullständigt med dig om allt du skre i förra tråden...givetvis är det ju så. Det jag skrev i förra (eller förrförra :o)) var väl lite mer riktat till de som nu har köpt en fin/dyr värsting och som känner sig lite besvikna/frågande vad det beror på att deras älskling inte är världens snabbaste bil samtidigt som den skall gå ljudlöst och ha all komfort i övrigt..... Jag är själv väl medveten om att de flesta har en begränsning vad det gäller ekonomiska aspekter, och när man väl köpt den där drömbilen, låt oss säga en M3 eller M5 så känns det väl inte sådär inspirerande att slänga upp en halv bil till kostnadsmässigt för att få den att bli riktigt extrem..... Men om man skall vara realistisk så är det nog ett sådant tilltag som krävs på en så pass sofistikerad bil som en M3 eller M5 och övriga lite nyare bmw om man både skall ha den där udden i effekt, samt ändå kunna ha den användbar till vardags med hyfsat bibehållen komfort..... Kort o gott...Dyr bil med avancerad teknik ger extrema kostnader att få riktig fart på....och en lite billigare med enklare och ur trimningssynpunkt mer uppgraderingsbar teknik ger liknande "prestanda" för bråkdelen.... Nu blev det grötigt, men vafaan..//Ulke |
|
Ulke. Nä nu blev det väl rätt så rätt tycker jag.... Dr Tinnitus |
|
| lexcom: jag vet och han är säkert i garaget och skruvar dit en annan utväxling så han kan svara på inlägget idag :-) lite kul bara att kaxigheten försvann snabbare än hans bil går....jag har kört i 230 med en saab 93 185 hästars och det var inte så rogivande precis,det ven och drog i karossen så jag vill inte ens tänka mig i över 300 km/H. | |
|
Dr Tinnitus, du skriver: "En annan sak är att det ofta förekommer just trådar om prestanda och acceleration i olika grenar på detta forum, och det diskuteras livligt många gånger. Men om en BMW får lite problem i en jämförelse så brukar det inte gå länge inna någon skriver att man inte väljer BMW för dess acceleration och att den inte är särskilt intressant utan att det är en massa andra kvaliteter som är de viktigaste. Visst, det kanske är så. Men lite lustigt är det ju att dessa påståenden just dyker upp när det egna märket fått se sig slaget eller fått hårt motstånd ;-) När det annars så gärna pratas accelerationsprestanda här på AP." Jo, nog är det så, men vad gör det? Om det visar sig att chipade Saab Y är något snabbare än BMW X i ett visst fartintervall, varpå någon kvickt skriver att BMWn är snabbare runt bana Z? I mina ögon stör det bara om det faktiskt inte skulle vara sant att BMWn är snabbare runt bana Z. Men då är det ju bara att försöka leta upp varvtider som är uppmätta under jämförbara omständigheter och framhålla dessa. Jag har en viss förståelse för att BMW-ägare reagerar på det sätt du beskriver. I verkliga livet har jag stött på folk som mer eller mindre tydligt hävdat att jag är dum som köper en BMW för X kronor. I stället borde jag ha köpt en Saab för Y kronor och trimmat den för Z kronor. Eftersom X+Y i detta fall är mindre än Z skulle jag ha fått mer prestanda till lägre kostnad genom att köpa Saaben i stället för BMWn. Har man en gång stött på den sortens dumdryghet faller det sig kanske rätt naturligt att lägga till yterligare fakta och information i en diskussion om olika bilars egenskaper. Förvisso kan man hävda att en tråd kanske bara handlade om acceleration från början, och i så fall är kommentarer om styrning, väghållning, komfort, kvalitetskänsla och andra saker att betrakta som off-topic. Något ligger det väl i det, men att föra en kamp mot off-topic inlägg verkar vara ett hopplöst arbete. Lycka till säger jag till den som vill försöka, men jag är inte helt övertygad om att det är en meningsfull ansträngning, för resultatet lär nog bli magert. |
|
|
betan: Det gör han säkert ;) Men angående stabiliteten i en ng900/og9-3 så tycker inte jag att det är så dålig. Jag hade en ng900 förut och med lågprofildäck och enbart sänkfjädrar låg den hur stabilt som hällst på vägen, även i farter 250+. Den kändes faktiskt stabilare än min nuvarande 525 som dessutom är utrustad med bilstein dämpare och 225/235 45-17" på. |
|
|
Stabilitet. Jag har inte kört en BMW riktigt fort men kan tänka mig att de är kanon som landsvägskryssare och riktigt stabila i höga farter. Jag har kört farsans gamla 9-5:a, en 2,3t med aeroagg. steg 3. Nordic/Eibach fjädrar och dämpare och 17":are. Körde drygt 6000rpm på 5:an ( styvt 260km/h ) och den gick otroligt stadigt!! 9-5:an är faktiskt j-kligt stabil! :-) ( sthlm - norrköping är helt plötsligt inte så långt... :-D ) Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.