AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.304

95 Aero steg 3 310hk - 98 vs. bmw alpina b10 4.6 - 00

Sida 5 av 7
jimmy/bmw
En vikt på 1300kg mot bmw:ns 1600/1700kg så borde den vinna iaf i lägre farter !!

bmw 535 e34
Gewicht 1615 kg
0 - 80 km/h 5,5 s
0 - 100 km/h 8,0 s
0 - 120 km/h 11,1 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 14,8 s
0 - 160 km/h 19,8 s

saaben
Gewicht 1332 kg
0 - 80 km/h 5,4 s
0 - 100 km/h 7,9 s
0 - 120 km/h 10,8 s
0 - 140 km/h 14,5 s
0 - 160 km/h 20,2 s

ganska jämt !!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Veåtta.

Ärligt talat så kan du väl inte bli så himla upprörd av denna tråd...? Den har väl varit väldigt sansad till största delen och då menat från båda planhalvor.

Har du verkligen sett några klara BMW-hatare här i denna tråd, vilka då om jag får fråga, räkna gärna upp dem!?

Du vet att det är inte per automatik att man är BMW-hatare bara för att man dryftar att någon bil av annat märke kubbats med eller mot en BMW, det kan precis lika gärna bara vara ett vidsynt och svårbotat kroniskt bilintresse.

VS-trådar kan vara både givande komiska intressanta och lärorika om de förs på ett någorlunda sansat sätt. Men visst är balansgången ofta svår då för mycket känslor och märkesreligion ofta får ta överhanden över logik och objektivitet.

Tyvärr så är du nog är den som har haft ett av de mest, om inte mest negativa inläggen av alla i denna tråd, så bidrog du till att höja stämningen eller sänka den?

Dr Tinnitus

jimmy/bmw
Men jag förstår inte varfår vissa tror att det ar raket hk:sar i en saab??
Om man tar en vanlig saab 9-5 2.3t 185hk så går den ungfär lika bra som våran bmw 323 e36 !!
vart vänder det och blir raket hk:s i en saab är vid 250/300hk som dom blir över mänsklig eller?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
jimmy/bmw.

Men det är väl ingen som tror eller har sagt att det är raket-Hk i SAAB!?

Men en sak kanske många glömmer, och det är att SAAB med bra fjong i princip alltid är turbomotorer, och dessa har oftast ett för motorvolymen mycket brett och kraftfullt register på vridmomentet. Ja det är detsamma som att säga att den har mycket effekt över ett stort varvtalsområde från låga varv till höga. Ofta är detta register större än för en större sugmotor vilket gör att SAAB:en kan acelerera lika bra eller bättre under vissa körförhållanden än andra bilar trots att dessa kanske har både sexor och åttor under huven.

Visst, kanske en 185 Hk 9-5 2,3T är ungefär lika snabb som en E36 323, jag vet inte riktig just nu. Men vänd då på din fråga. Skulle du känna någon skillnad på denna 323 om den plötsligt fick en ökning av effekten med ca 130 Hk fså den landade på 300 Hk, och dessutom ett klart fetare vridmoment från laga varv och upp genom hela mellanregistret. Hur tror du det skulle påverka denna bils prestanda?

En Hk är en Hk och lika mycket värd oavsett hur den kommit till och av sugmotor eller överladdat, som Nockenwelle sa tidigare.

Dr Tinnitus
jimmy/bmw
Dr Tinnitus

För det första så är det ca 180hk i en 323:a och om jag fick 300hk i min bmw så skulle du gå ungfär som en bmw m3 e36 inte som en m5e39
jimmy/bmw
"Men det är väl ingen som tror eller har sagt att det är raket-Hk i SAAB!?"

tycker vissa pratar om att dom går så bra 100-200 ?
dom går väl som vilken annan bil som helst med samma vikt och hk!!
Ber om ursäkt om det har tidigare framgått, men vad är "Steg 3"? Är det ett officiellt begrepp som borde betyda något för mig? Vad är steg 1? Steg 7?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jimmy/bmw.

Nja, jag tror du glömmer bort en rätt viktig detalj, nämligen vikten. Din 323 bör väga klart mindre än en E36 M3. 3,0 är normalt lite tyngre än 3,2 om jag minns rätt och de är tyvärr ganska tunga. Jag gissar att de väger så pass mycket mer än en normal 323 att det blir betydande för prestandan melan de olika bilarna.

Ja, en SAAB bör gå ungefär lika bra som andra bilar med motsvarande vikt och effekt, vilket de oftast gör med. Men det är viktigt att inte glömma bort andra saker som kan påverka hur bra det går. Nämligen luftmotståndet som kan påverka mer än man tror i högre farter, liksom transmissionsförluster. Sen var det återigen det där med hur mycker vridmoment/effekt en motor klämmer ur sig på andra varvtal än bara runt maxeffekten, vilket kan vara avgörande för om man accelererar från säg 100-200 på fyran eller femman. Måhända det kan tyckas vara ett korkat test men nu är det ju inte alls ovanligt att de seriösa tidniningarnas tester innehåller just dessa tester med, så så pass intressant verkar det ju trots allt vara att visa hur bra en bil klarar att accellerera på de högre växlarna och från lägre varvtal.

Visst kan det tyckas att en E39 M5 är en nästan oslagbar bil för en chippad eller bara lite trimmad SAAB, men tyvärr så finns de ju klara tester som visar tider för vissa SAAB:ar som styrker att de kan konkurrera i acceleration på vissa intervaller. Man kan få tycka vad man behagar om detta, men det är fakta som är svåra att bortförklara.

Innan någon annan nu kommer dragandes med den alltid upploppande klyschan "man kan väl inte jämföra trimmade bilar mot en ortimmad M5" så säger jag att det kan man visst det om man vill. I synnerhet i denna tråd där ämnet är just en trimmad SAAB mot en standard Alpina.

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Starkid.

Steg 1 eller steg 3 är helt enkelt bara ett populärnamn på olika trimsteg från trimfirmor, vanligen till turbobilar. Där steg 1 är det snällaste och sen elakare ju högre steg man tar till.

Steg 1 brukar vara endast ny programvara, ibland med ett nytt luftfilter med i paketet.

Steg 2 är oftast ett steg 1 + ett grövre avgasrör i den sista hälften.

Steg 3 är ett vassare styrprogram + bättre avgasrör och ofta med nytt luftfilter.

Nu finns det ingen absolut lag på detta så varje firma kan kalla det vad de behagar och skicka med vad de vill. Men det är ganska lika i dagens läge.

Dr Tinnitus
jimmy/bmw
Dr Tinniutus

Det jag syfta på var att den inte skulle gå som m5e39!!
Visst skulle den kanske gå lite bättre än en m3 e36 3.2 drygt 100kg imellan!! en 10hk fördel för m3:an
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Dr Tinnitus:
Jag är inte det minsta upprörd, vad får dig att tro det?
Det givande och komiska med VS trådar försvinner genast när man ser en 7 sidor lång tråd på stcs forum, där man mer eller mindre öser skit över bmw ägare och deras bilar! Som skrivet innan: Det är inte alla som tror att sin bmw är världens snabbaste bil! OBS det var första gången jag gick in på ett annat märkesinriktat forum, och det endast för att kolla nivån på detta!
--> Veåtta:

Du menar denna tråden eller?:Länk

Jo, det blir ju lätt lite märkesfixerat på våra respektive forum, och så
länge man pratar gott om sin favoritbil är det ju OK, men kasta skit är tråkigt.

Nu skall jag sticka ut hakan, jag vet att många STCS:are kross läser dessa två trådar: Kanske är en del avundsjuka? Jag menar, om jag hade råd skulle jag förmodligen åka M5 med V10:an.

Jag brinner för Saab, men det är ju inget som säger att man måste hata alla andra märken för det...Jag gillar BMW skarpt och sen min bästa polare köpt sig en 750il så blev det ju inte sämre... :-)

Det kan ju också vara så att det är såå mycket roligare att "dra ifrån" en BMW, de är ju dyra och erkänt snabba, än en Skoda eller en Mondep ST220...

Det är klart att det blir lite gnabb...men en gemensam träff på en bana eller liknade vore som sagt skoj. Då kan Ni ju tysta oss Saab åkare...( Åtminstånde försöka ;-) )

Kör så det ryker
Patrik mit die zwei punkt null
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ju helt klart så att turbobilarna går väldigt bra inom vissa intervaller och framförallt om dom fått en lätt uppdatering.

Ta två vanliga svenssonbilar, V70 2,4t och 9-5 2,3t, satsa 6-8.000kr på steg 1 (=uppgraderad programvara) och du har två bilar som inom flera intervall lämnar en 540 E39 bakom sig (om än marginellt...).

Sen tillkommer ju ett stor mängd andra faktorer som gör att man oftast ändå väljer en BMW före en Volvo/Saab ;)

___
//Ulf
jimmy/bmw
Programmer du hade en 540ia du va??
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
jimmy.

Du menar din 323 alltså, ja jag förstod att du menade att den skulle gå som en M3 ungefär.

Men är det en absolut normsättare för hur en chippad SAAB kan gå?

Två bilar som är tillsynes väldigt lika och har 300 Hk kan faktiskt visa sig vara rätt olika i vissa accelerationsintervaller. Inte sällan så visar det sig då att den ena har en bättre kraftigare effekt/vridkurva som gynnar accelerationen i vissa intervaller och på vissa växlar.

Om vi nu skulle gå tillbaka till Patriks lilla kubbning mot denna M5.

Nu upplevde ju både Patrik och M5-föraren att det var väldigt jämnt mellan dem på hela rakan på Anderstorp, ja M5-föraren nämnde visst att han upplevde det som att Patrik faktisk drog ifrån en smula.

Detta är alltså två förstahands vittnesuppgifter, så dem kan vi svårligen bortförklara helt.

Men, nu kommer det kluriga. Nocken och någon till var väl inne på det tidigare.

Låt säga att det hastighetsintervall som de körde i på rakan var 80-200 kmh, alltå 80 kmh ut ur kurvan med full gas upp till 200 och sen bromsa inför nästa kurva.

Låt säga att man nu tar dessa två bilar och mäter deras acceleration på vanlig rak väg 80-200, så kan det mycket väl vara så att denna M5 kanske är 1-3 snabbare, vad vet jag, men vi säger så i detta lilla exempel.

Nu låter ju dessa 1-3 sekunder som om SAAB:en skulle vara långt efter M5:an, men så måste det inte vara. Det kan skilja rätt lite i faktisk sträcka mellan dem när M5:an når sina 200, men däremot får SAAB:en fortsätta och accelerera i 1-2 s till innan den når sina 200 vilket gör att totalsträckorna för 80-200 för de båda bilarna skiljer sig mycket, kanske så mycket som 100-150 meter eller mer.

Vad har då detta med denna bankubbning att göra då?

Jo, som någon sa så är det ju så att den bil som kommer ut ur kurvan först även är den som kliver på gasen först, och i princip alltid tar några meter direkt i kurvans utgång, vilka den sen tappar inför nästa kurva då den är den som får börja bromsa först medans den bakom ligger på gasen ett par ögonblick till och kommer ikapp lite då.

Nu är det ju så att en bil som blir en smula efter får jobba som fan för att komma ikapp på en raka, och än djävligare är det att både hinna ikapp och sen köra om. De enda gånger detta går lätt är när den bakomvarande bilen är väldigt överlägsen i prestanda, och då menar jag verkligen överlägsen!! Först då är det bara en fråga om att trampa på gasen och flyga ikapp och om utan större ansträngning. Men så är det rätt sällan på banorna då bilarna ofta är ganska lika i prestanda, och då kan det vara ett helvet att orka ikapp och om, och istället brukar det handla om tjyvtricks för att istället bromsa sig om inför en kurva.

Om vi nu ponerar att platsen där denna M5-förare tyckte att SAAB:en drog ifrån en smula var just i utgången av kurvan och början på rakan, så kan det ju vara just så att denna M5 ändå är lite snabbare än Patriks bil, men att det inte räckte till för att hinna både ta ikapp det den tappat i början på rakan, hinna ikap och sen om innan det var slut på rakan. Kanske skillnaden i prestanda inte var större än att man därför under dessa förhållanden upplevde det som att de var helt jämnspelta på denna raka. Men att en mer exakt kontroll/mätning mellan dem skulle visa att M5:an ändå var lite snabbare mellan 80-200, men att det maskerades av div. faktorer på banan.

Vi kan däremot inte påstå eller anta att Patriks bil är helt chanslös mot en m5 i vissa intervaller då just denna kubbning visar att skillnaderna mellan dem inte är så stora i praktiken att det blir tal om någon utklassning.

Man får nog, oavsett BMW-hjärta eller inte, bara acceptera att det var tufft för denna M5:a i denna kubbning, för att Patriks bil faktiskt är väldigt rapp trots att det "bara" är ynka 300 Hk i den.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Patrik319, angående träff på bana. Jag såg att volvo turbo klubben ordnade en banträff på gelleråsen för ett par veckor sedan. Är det inte så att volvo turboklubben och Saab turboklubben ofta har samträffar. I vilket fall, på volvoklubbens hemsida stod det att folk från andra märkesklubbar också var välkomna, förutsatt att de betalade träffavgiften givetvis. Jag kunde tyvärr inte åka den dagen, på grund av jobb, men det förhoppningsvis kommer något liknade tillfälle nästa år. Kanske det finns någon mer BMW-åkare som kan tänka i liknande banor, så kan vi bli ett par BMW som kan samsas med de svenska turbobilarna.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Veåtta.

Nu har jag faktiskt läst just den tråden på STCS du nämner, och även om jag nu inte minns vartenda inlägg i detalj så tycker jag nog att den generellt sett är i en trevlig och städad ton, men givetvis med en dos ironi och gliringar åt BMW och BMW-ägares håll.

Men handen på hjärtat nu Veåtta, behöver du leta län ge innan här på AP innan du hittar trådar där ni BMW-ägare kastar gliringar och ren skit omkring er om andra bilmärken och deras ägare?? Vad jag nu vill få fram, är att du inte ska grina illa över några gliringar på STCS mot BMW när det finns samma sak i rikliga dose även här på AP. Ja det är faktiskt i mina ögon ofta hårdare och elakare/fulare påståenden om andra märken och dess ägare här på AP än på andra forum. Men det kanske är en naturlig grej just för att ett bilmärke som har väldigt hög status, som ju BMW har, så smittar det ju lätt av sig på dess ägare. Jag menar att det är väldigt svårt att sitta i en Vaz 1500 och se ner på BMW, men klart lättare att sitta i en Rolls och se ner på en Opel. Förstår du? Det handlar om ett rätt naturligt mänskligt beteende helt enkelt.

Nej, givetvis så tror inte alla BMW-ägare att BMW är världens snabbaste. Men nog måste du erkänna att det faktisk finns sådana figurer i era led, som inte gärna vill inse sin älsklingsbils begränsningar. Några har den injställningen men med glimten i ögat, andra på mer blodigt allvar.

Det är inte så svårt att se representanter för de båda i div. trådar här på AP, och deras motsvarigheter finns givetvis även på andra märkesforum.

Det kommer alltid in killar med annan märkestillhörighet och gästar på andra forum och ger lite tåfjuttar och gliringar, samtidigt som de proklamerar sitt eget märkes förträfflighet. Det kommer kommer in BMW-killar på STCS då och då, eller tvärt om, eller Audi-killar på Subaru-forumet eller tvärt om ja det finns alla kombinationer.

Syftet är ofta att kivas lite vilket jag inte har nåt emot. Bara man håller sig till fakta något sånär och trots ironi gliringar och annat ändå kan hålla en trevlig ton. Klarar både "gästen" och värdarna detta så ser jag inget problem även om diskussionerna ofta kan hetta till.

För även om väldigt många suckar och stönar och säger att de hatar VS-trådar och att de borde förbjudas, så tror jag de flesta ändå har en märklig hatkärlek till dem. Hur förklarar man annars att så många av de som säger sig inte bry sig, eller ogillar sådana trådar ändå ofta är de som skriver mest i dem....? Helt klart så är ju dessa trådar de som engagerar mest, och det i sig är ju i grunden bra för det ger fart fläkt och liv åt ett forum.

Dr Tinnitus

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tänkte samma sak när jag läste stcs tråden. Det var väl inte så hård stämning där som veåtta framställde det. Det kastas minst lika mycket skit från den här tråden.
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Har aldrig påstått att det är "hård stämmning" i den tråden! Har heller aldrig förnekat att det finns på detta forum! Har dock väldigt svårt att se "charmen" i att "kasta skit" på andra bilmärken. Alla bilmärken har sina för och nackdelar. Jag har ett väldigt stort bilintresse, oavsett bilmärke. Att jag sedan valt just bmw är för att det passar mina kriterier bäst!
Ulke
Men handen på hjärtat nu Veåtta, behöver du leta län ge innan här på AP innan du hittar trådar där ni BMW-ägare kastar gliringar och ren skit omkring er om andra bilmärken och deras ägare?? Vad jag nu vill få fram, är att du inte ska grina illa över några gliringar på STCS mot BMW när det finns samma sak i rikliga dose även här på AP. Ja det är faktiskt i mina ögon ofta hårdare och elakare/fulare påståenden om andra märken och dess ägare här på AP än på andra forum.

Dr Tinitus...

Tycker att du noga skall överväga ditt fortsatta varande här på forumet...

Autopower är till för Bmw-ägare och folk som har intresse för BMW, och här diskuteras problem och lösningar på sdana, samt andra BMW-relaterade saker...

Om man inte äger en Bmw eller ens gillar märket´...... Då finns det andra forum.....

//Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.