AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.305

95 Aero steg 3 310hk - 98 vs. bmw alpina b10 4.6 - 00

Sida 4 av 7
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Först ett litet förbehåll, jag har aldrig kört på Anderstorp och den banan har väl en förhållandevis lång raksträcka. De svenska banor jag har erfarenhet från, Knutstorp, Kinnekulle, Mantorp, Gelleråsen och Sviestad har nog inte riktigt lika långa raksträckor som Anderstorp, men jag skulle ändå vilja hävda följande: Den kanske viktigaste faktorn för hur bra en bil presterar på en raka är hur kurvan inför rakan har tagits.
Ett exempel, hämtat från mina erfarenheter av bankörning i BMW Sport Club. Om en M3E46 ligger ett par billängder efter mig in i en kurva, och föraren i M3:an har mindre erfarenhet av bankörning, kommer hans effektövertag jämfört med min 330E46 inte att räcka för att köra ikapp mig på rakan. Ett sämre spårval parat med mindre aggresiv körning i kurvan kommer att leda till att han går på gasen senare (vilket förstärks av att han låg efter in i svängen). Detta räcker inte dryga 110 hk effektövertag för att rätta till innan rakan är slut (om inte rakan är väldigt lång). Detta gör det väldigt svårt att utröna rakt-fram prestanda på basis av bansituationer.
Givetvis kan det ha varit så att M5 föraren gjorde en bra kurva före rakan, det vet jag inget om, men det är en faktor som man definitivt inte får glömma.
Nockenwelle,

Good point, så kan det vara.
Kurvan innan är en ganska snäv höger. Men Saaben gick knappast optimalt ut ur kurvan. Oavsett om jag gick ur kurvan på 2:an eller 3:an så släppte innerhjulet. BMW:n borde gått bättre än min kasande grävling?

Men precis som du skriver är kurvtagandet och utgångshastigheten mkt
viktig för t.ex slutfarten på rakan. Testade med full mutter tidigt genom kurvan. Kasade och spann.
Nästa varv, halvgas genom kurvan, bättre grepp och rakare spår ut ur kurvan= mkt högre slutfart.

Mvh
Patrik
No
5.161
Nockenwelle
Ja, i just dessa situationer brukar framhjulsdrift vara till besvär, men det går att ställa till det en hel del med bakhjulsdrift också. Framför allt är det väldigt mycket upp till föraren. Det typiska nybörjarmisstaget är att lägga sig nära bankanten i innerspår alldeles för tidigt. Då blir det mycket svårare att gå på full gas så tidigt som möjligt.
Precis, du vet vad du snackar om. Kan mkt väl vara så
enkelt att jag hade bättre spårval ut ur kurvan, men som Dr T skrev så
borde M5 föraren ju kunna ligga i samma spår.

Det är precis likadant när man skall köra ett spontant motorvägsrace,
gasar man fullt en sekund efter den andra blir det svårt att komma ikapp, om man inte har mkt mer effekt.

Gasa lugnt,
Patrik

ps. En samträff STCS & Autopower kanske vore nå´t?? :-)

No
5.161
Nockenwelle
Ja, det är ju inte självklart att det jag skriver är Förklaringen med stort F, men det är i alla fall en möjlig förklaring. Jag har ju ingen aning om hur mycket bankörningsrutin du resp. föraren av M5:an har, men de flesta människor har ingen alls, några har ett uns erfarenhet och ännu färre har mycket erfarenhet. Men ju mindre erfarenhet två förare har, desto mer brukar det kunna skilja mellan dem.
jimmy/bmw
Dr Tinnitus vilken bil tro du själv går bästa da?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Det finns otroligt många anledningar som tyder på en det ena än det andra, men saaben går faktiskt mycket bra i just 80-200. Patrik skriver själv att han varken hade haft en chans i starten eller när det går över 200 så totalt 0-250 bör kanske ändå M5:an vara snabbare.

Var ute och åkte en 540 (E39) på motorvägen innan min inhandlades. Kom en Volvo 850 som var bra trimmad. Började att dra från kanske 100 och volvon drog ifrån mer och mer, men så när 4an kom i 540:n tog kraften i volvon slut. Vi tog in mer och mer. Kunde tyvärr inte åka på mer pga trafik mm men det visar ändå att turbobilar är snabba i framförallt 100-200.

Jag var också på Andertorp den dagen och fick förmånen att åka med Thed Björk i en Golf GTI. I kurvan innan den nämda rakan körde han på innern om en M3 (e46). Trots att M3:an är betydligt snabbare kom den inte om på rakan pga våran högre utgångshastighet ur kurvan. Det säger mycket om vad hastigheten ut ur kurvan kan göra.

//Goldcom
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nockenwelle.

Helt riktigt en viktig fundering, som givetvis kan ha spelat in mer eller mindre.

Nu har ju Anderstorp vad jag vet antagligen den längsta rakan i Sverige bland banorna, så den är väl liksom Mantorp att betrakta som en "motorbana" alltså där det är viktigt att ha mycket mos i maskinen för det är det som måste till på ralorna där all världens väghålling är värdelöst i princip. På Knutan så är det ju precis tvärt om, att det är väldigt viktig med bra chassie och man kan klara sig med mer blygsamma effekter.

När nu det var just Anderstorp som detta hände på så är det ju då i första hand motorkraften det hänger på då rakan är så pass lång. Därmed inte sagt att kurvtekniken är oviktig för det på den banan.

Det som är lite smolk i bägaren i sådana här diskusioner är att får en BMW konkurrens så går det inte många inlägg förens det proklameras elller antyds att killen i BMW:n inte kunde köra. Givetvis kan det vara så, men inte var eviga gång en BMW får det svettigt!? Det kan ju faktiskt vara så enkelt att den andra bilen, i detta fall Patriks faktisk har så pass mycket mos i maskin att den konkurrera av just den anledningen och inte för att det sitter ett nöt bakom ratten i BMW:n.

Jag har sett Patrik köra på bana, och inte kör han som en kratta men jag tror inte heller att han är en ny Fangio som väntar på att bli upptäckt.... ;-)

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
jimmy/bmw.

"Dr Tinnitus vilken bil tro du själv går bästa da? "

Ja av vilka då och var då och på vad?

Dr Tinnitus
jimmy/bmw
Av en john deer -79 med dålig koppling och en skogtraktor ? vad tror du?
obs bara ett lite skämt :)
saab 9-5 2.0t 300hk vs bmw m5 e39 rakt fram ?
"Jag har sett Patrik köra på bana, och inte kör han som en kratta men jag tror inte heller att han är en ny Fangio som väntar på att bli upptäckt.... ;-)"

Näe, nå´n ny Fangio är jag inte... :-D

--> Goldcom, körde du på AMS trackday? och i så fall med din BMW?

Har en sida med lite bilder: Länk
( en annan Saabåkare som fotograferat )

Mvh
Patrik
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att köra men jag var där och tittade och åkte lite i alla fall. Tack för bilderna! Kul att se.
No
5.161
Nockenwelle
Dr Tinnitus, vad jag framhöll med mina inlägg var att det är svårt att, utifrån en händelse som beskrivits här, på ett någorlunda tillförlitligt sätt avgöra rakt-fram prestanda hos två bilar. Goldcoms kommentar angående Thed Björk och Golf GTI:n motsäger knappast det. Det är troligen som du säger, att Anderstorp har en ovanligt lång raka, men det betyder inte att utgången ur kurvan inför rakan skulle sakna betydelse. Vad gäller förarnas kvaliteter så vet jag inget om dem, men det betyder inte att de är lika, det betyder att det finns en osäkerhetsfaktor som påverkar, även om det inte är självklart åt vilket håll.
Jag har vet inte vilken av M5:an eller den aktuella Saaben som går fortast, men om de angivna effekterna stämmer har jag svårt att tro att Saaben skulle vara lika snabb. Om den är lika snabb som, eller rent av snabbare, än en M5 E39 så är det å andra sidan inget att hänga läpp för.

Sedan får du nog stå ut med den sortens smolk i bägaren som du beskriver. Att de flesta som skriver här har en positiv grundsyn på BMW är nog lika svårt att få bort som att rensa alla inlägg på stavfel. Märkesentusiaster finns det hos fler märken än BMW, även om andelen som är entusiaster av de som kör bilar från Volvo, Saab, Opel, Ford, Fiat, Volkswagen, Renault torde vara lägre än vad man återfinner hos BMW-folket. Ibland när jag sitter och läser här på Autopower skakar jag på huvudet åt övernitisk märkesentusiasm, men orkar inte bry mig om det. Mitt råd är att du själv skriver sakliga inlägg. Det brukar du göra, nöj dig med det och förlika dig med att det finns gott om BMW-tokar här. Försöker du omvända dem på något annat sätt är risken stor att de sparkar bakut.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
jimmy/bmw.

"saab 9-5 2.0t 300hk vs bmw m5 e39 rakt fram ?"

Jaha, men på vilket sätt då?

0-100?
0-200?
0-300?
50-90?
50-150?
100-150?
100-200?

På valfri växel/växlar eller en viss bestämd, kanske fyran?

Ja, du se att det kan vara slillnad liksom :-)

nä, ärligt talat så tror jag en E39 M5 drar det länsta strået oftast, men att det kan finnas intervall och situationer som gör att SAAB:en kan kriga bättre än man skulle kunna tro, kanske t o m vinna.

Det visar ju Patriks lilla kubbning, även om det inte var ett rigoröst genomfört vetenskapligt test.

Dr Tinnitus

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nockenwelle.

Jag hoppas ju nu att jag inte fick det att se ut som om just du hade försökt att bortförklara denna M5:as nesa mot SAAB:en för att just föraren inte kunde köra ordentligt!? Jag ser nu att det kanske kunde tolkas så, men så var alltså inte avsikten.

Nej, jag menar inte heller att denna lilla händelse slutgiltigt bevisar att patriks bil, eller en 300 Hk SAAB är snabbare än en M5. Däremot visar det ju att den under vissa förutsättningar faktisk kan vara uppkäfrigare än man kanske skulle tro.

Det visade att det var problem för M5.an att hänga med eller orka om på rakan. Kanske för att föraren inte var riktigt så offensiv som han kunnat vara, men hur som helst så tror jag inte att ha så hade varit därmed hade blåst om så där bara bara....

Visst är vi på ett BMW-forum, och konstigt vore det ju annars om det inte kryllade av BMW-älskare här. Men som du själv skriver, så är allas objektivitet inte på en önskvärd nivå... Men det finns många som trots att de har hjärtat förlorat till BMW, som kan se saker på ett mer vidsynt sätt.

Dr Tinnitus
Bara en notis.

Den Saaben som ni hänvisar till på sidan (filmen) var nästan precis lika snabb som de två BMW M3 CSL som var med i Tunertestet förra året.

Detta under 100-150km/h.

Hmm, hur gick det till då?

;-)

Mvh Sasse
No
5.161
Nockenwelle
Helt OK, Dr Tinnitus. Det jag skrivit kan ju lika väl användas som argument då en Saab blivit avhängd av en BMW som tvärtom.
I en del diskussioner här på forumet brukar förarens roll nämnas som förklaring till utfall i accelerationsdueller. Min uppfattning, som jag säkert tror att du delar, är att förarens roll är mycket liten, bortsett från starten. Att få till en optimal start kräver ett visst mått av skicklighet, men därefter handlar det bara om saker som är skäligen enkla. Vid acceleration ut ur en kurva på bana är vi dessvärre tillbaka i ett läge där förarens skicklighet och erfarenhet har ganska stor betydelse.
Nu hör ju jag till de som tror att en hk är en hk, vare sig den genereras av en sugmotor eller en överladdad motor, och att det normalt sett är betydligt lättare att krama ut extra hästar ur en turbomotor än ur en sugmotor borde verkligen inte vara någon nyhet vid det här laget.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Sasse:

Du har rätt, chippade saabar brukar prestera 100-150 km/h på 5 sekunder blankt. Det är samma tid som tex M3 3,2. Saabarna är snabba i de registren!
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Tänk om vi kunde slippa dessa VS-trådar och alla BMW hatare som skriver i dem! Vilket bra och trevligt forum det skulle bli! Jag tror dom flesta på detta forum( utom vs-tråd skapare) liksom jag ger blanka fan i om man får pisk eller piskar en chippad turbobil. Det är inte alla som köper en bmw bara för att ligga och rejsa med den, även om det ser ut så ibland på detta forum! Jag använder detta forum till att ge eller få hjälp vid eventuella funderingar i mitt bmw-ägande, och det tror jag dom flesta gör! Bmw gör defenitivt inte världens snabbaste och bästa bilar, men vill man ha en bil som kombinerar utrymmen, säkerhet, komfort, bakhjulsdrift och en någorlunda stark motor UTAN att man behöver trimma den, då finns det inte så många val!
Mvh
Helga
Hade för många år sedan en Saab 9000 Turbo16. Endast 175 hkr.
Men som den gick. Varvade nästan ur i södra Tyskland med över 250 på mätaren. Gled ledigt ifrån BMW 535/735 plus att den axxade efter 200.
Den var inte trimmad men gick relativt ofta i Tyskland/Frankrike/Spanien med farter över 200. Och detta gjorde tydligen susen för jag körde jämnt med en 2.3 T (200 hkr) vilken jag normalt borde bli "förnedrad" av.

//Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.