|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
En polare har införskaffat en Alpina b10 4.6 nu är frågan någon som har någon erfarenhet hur den står sig mot en saab 95 aero sedan på 310hk. Jag själv tror på Bmw:n helt klart. No Turbo shit - Just real power | |
|
Alpinan förnedrar Snabeln :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Det finns ingen 9-5 Aero från 98 och en steg 3 Aero lämnar inte 310hk. I övrigt tror jag på BMW:n Chippade turbobilar är ingen match för en V8. Flåklypa |
|
|
Jag får en viss känsla av ironi i ditt inlägg Flåklypa :) Du hade väl en dylik Saab, så du kanske vet på ett ungefär hur de rör på sig? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
:-) Jag tror faktiskt att BMWn vinner iaf. Nu tvivlar jag iofs på att det är några 310hk i Saaben eftersom det högsta effektantalet på en 9-5 Aero jag sett är 300hk och det klarar dom att hålla i väldigt kort tid. Trots det så pinnar dom på rätt bra. Här är en accfilm på en Steg 3:an 9-5 Aero. Länk Btw. Jag hade en 9-5 Aero som var original och den gick precis jämnt med en en kompis BMW 330 från 50-200 km/h. Flåklypa |
|
|
Kalle: Lite väl att ta i där med förnedringen! I övrigt så tror jag Saaben lämnar V8:an bakom sig pga sin låga vikt jämnfört med Alpinan. Har Saaben 310hk och närmre 500nm i vrid så kanske vi snackar om Steg 4. Men att Alpinan förnedrar Saaben som kalle säger håller jag inte med om, Alpinan får det minst sagt svettigt om sig om det nu skulle vara så att alpinan är snabbare vilket jag inte tror. Har stor respekt för trimmade volvisar och saabisar, Minns ni S60:in som lämna M3:an bakom sig (filmsnutten)? Gurkan28 är du säker på att dina uppgifter stämmer om saaben, årsmodell, hk, om det är steg3???? Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Dragolito, Alpinan väger cirka 1700 kg, saaben 1600-1700. Alpinan har 347 hk och 480 nm. Alpinans effekt/vridkurvor lär dessutom vara betydligt bättre utformande än saabens. Easy match. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Kalle: "Alpinans effekt/vridkurvor lär dessutom vara betydligt bättre utformande än saabens. Easy match." Självklart att dem är bättre utformade, du vet väl att vi jämnför en 4-cylindrig mot en 8-cylindrig snurra? Alpinan väger 150-200kg mer. Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Kalle. I regel har turbomaskiner väldigt bra effektkurvor eftersom man kan mosa på med mycket vrid i mellanregistret vilket ger en hög effekt där. Medeleffekten blir därför hög i förhållande till toppeffekten. Flåklypa |
|
|
Flåklypa, Jo, men så torde väl effektkurvan se ut även för Alpinas 4,6-litersmotor? ;-) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Det är säkert en jättefin kurva på den också med Vanosen som kan justera en del. Däremot är turbon ideal för att i stort sätt skräddarsy en önskad karaktär så länge man har en tillräckligt med avgaser. Det är den största anledningen till att folk "chippar". Flåklypa |
|
jimmy/bmw |
en alpina gör 0-200 på 20.5 sek och väger 1750kg och har en toppfart på 279km/h en saab 9-5 hirsch sedan 0-200 på 22.5 väger 1600kg eller ? och har inte än toppfart på 279km/h Iaf |
|
Jimmy. Det finns även ett test där B10:an gör 0-200 på 22.3 sekunder och toppar 274km/h. Som sagt, jag tror BMWn är något snabbare iaf. Flåklypa |
|
jimmy/bmw |
Flåklypa Är det inte 340hk modellen som gör 0-200 på 22.3 ?? var väl en 347hk modell det här? annars är nog skillnaden mindre |
Ulke |
I vilket fall är det en taskig jämförelse, en standardbil mot en mycket hottad Saab "värsting"...... //ulke |
|
Ulke: En Alpina B10 V8 är väl inte vad alla kallar en standardbil även om den självklart är i standarutförande enligt Alpinas specifikationer ;) I detta fall är det väl en relevant jämförelse eftersom trådskaparen är intresserad av hur Alpinan går mot en "hottad" Saab. Att jämföra med en standard Aero ger ju inte så mycket. ___ //Ulf |
|
|
Han har även bytt turbo i sin saab. Vet ej vilken modell. Men de sägs att den ska ge 310hk. Men alpinan gör ju faktiskt 0-100 på 5.4 och 0-200 på 20.6 då med 347hk motorn tror ej saaben riktigt hänger med. No Turbo shit - Just real power |
|
Ulke |
Programmer Taskig är inte samma som inrelevant...... Jämförelsen är säkert relevant eftersom den innefattar 2 bilar med liknande prestanda, taskig menade jag därför att Alpinan trots att den är en prestandabil måste ta hänsyn till livslängd/emissionskrav/körbarhet m.m Jämförelsen är iofs intressant rent prestandamässigt, men inte som helhet.... //Ulke |
|
Hej, För att komma med en jämförelse: Jag körde jämt på långa flygtakan på Anderstorp med en BMW M5, V8 400hk/500Nm med min Saab 9-5 2,0t steg 4 ( bromsad 300hk/400Nm ) Det kan således bli jämt, framförallt 100km/h till 200km/h. Jag hade ca 210km/h i slutet på rakan, vet ej BMW:ns fart. Jag tror säkert att M5:an hade tagit mig om vi forstatt till 250km/h. Man skall inte underskatta turboSaabarna iaf. ;-) |
|
| Jag körde snabbare än en BMW M5 E34 med min Honda CRX. 0-50 m | |
|
mageng, Jo, det är ju det jag menar, därför skev jag att om vi fortsatt efter 200 strecket hade säkerligen BMW:n kört förbi mig. Men mellan 100 - 200 är Saabarna vassa. Så om de kör ett sådant rejs kan det bli jämt. Mvh Patrik ( Och från 0 hade jag spunnit bort mig och M5:an fått ett rejält försprång ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.