|
|
|
|---|---|
|
Jag var idag ute och körde i min 540-98 och helt plötsligt tvärdör den när jag kommer upp i ca 2000 rpm. Jag får sedan åka hem och inte varva över 2000. Jag tror själv att det är en katalysator som är igentäppt för den har skramlat ett bra tag men jag tänkte ändå fråga vad ni tror. Tänkte köpa nya metalliska kattar från en firma i Mölndal. Några åsikter om det? Tacksam för svar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bör fungera bra, raka rör förmodar jag du syftar på,de brukar ha färdiga concept med böjar och anslutningar till 540 bara att svetsa in, är ju en hel del sådana kattar som gett sig. Är nog ingen nackdel att välja metalliska kattar, det sägs att det behöver längre uppvärmings tid än kermaiska, har inte fördjupat mig i ämnet. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok! Tack för svaret! Kollade lite på forumet och såg att någon hade liknande problem och att dett kunde vara luftmassemätaren som var boven. Vad tros om detta? Kan också tillägga att när jag startar bilen så varvar den upp till närmare 2000 rpm en mycket kort stund innan den stabiliserar sig. Är detta normalt? |
|
|
Jaha! Nu går bilen normalt igen. Jag gick ut och startade upp bilen och körde en sväng och den går som vanligt. Kan det vara så att en katt är lite tät och att nödprogammet aktiveras ibland? Några andra teorier? |
|
|
Hjulben, kanske dax att åka till verkstan och läsa felkoder, hade liknande symptom innan min kamaxelgivare dog... det kan också vara luftmassemätaren eller så illa att styrboxen fått en smäll... det har jag också upplevt, semikul... Lycka till ! /Jake |
|
|
Som Jake säger>>Länk mvh |
|
| Ja, det är nog bäst att åka in och läsa av lite felkoder och be till den store BMW-guden att det är nåt (relativt) billigt. | |
|
Kamaxelgivaren brukar kunna ge dessa symtom. Tror inte kattarna skall kunna ge så stora symtom förutom att bilen går sämre. V8 muller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.