|
|
|
|---|---|
| vem tror ni vinner noll till hundra!med en Saab 9000 2.3 turbo mot en 540 e-34 automat! saaben är manuell!skulle va kul o höra era åsikter om det! givetvis är bilarna orginal. MVH Micke | |
|
Framhjulsdrift är ju i regel svårt att få bra starter med, men inte heller en tung femma med automat + avsaknad av diffbroms(?) är ju någon rödhjusraket. Det blir nog ganska jämnt skulle jag tro. Liten fördel för BMW:n kanske. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Som sagt, hyffast jämt till hundra men 540 drar det längsta strået. Efter hundra bör bmw:n vara tämligen överlägsen om saaben inte är chippad. | |
| 9000 2,3 turbo finns med 170 eller 200 hästar. Om någon av dom piskar en 540 så är det antingen en trimmad bil eller också är det något fel på 540:n. | |
| Jämnt 0-100?? Saaben behöver 8,5 sekunder mot BMW:ns 6,8... | |
| Beror på vilken 9000 det är, årsmodell, 9000CS 2.3 turbo manuell ska greja 0-100km/h på 8 sekunder, medan den tidigare 9000 (1984-1991 typ?) gör det på 7.5 sekunder. | |
| En liten referens, en E30 325 går nästan helt jämnt med en 200hk 9000CS 2.3turbo från 0 till ca 120km/h, sedan kommer saaben. (Ett ytterst litet övertag från 0-100km/h och då får båda lika bra start med lika mycket hjulspinn ungefär). | |
|
"men inte heller en tung femma....." Sitter väll iallfall en V8 i 540 ? Skulle sätta mina pengar på BMW´n ..och andra sidan en meningslös jämförelse , S..b vs bmw |
|
|
tung femma= 5serie.... Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Löjlig diskussion...vad gör det om saaben skulle vinna ett race mot en 540 0-100? BMW är en lyxvagn medans saaben är en saab! Jämför Volvo och Saab istället, två bruksbilar i samma klass. | |
|
Får man bara jämföra bilars perstanda, om kommer från samma "klass"? ps. Vad ditt klassbegrepp har för innebörd är det troligvis ingen som vet. Men du får gärna lära oss, gärna med några väl valda exempel. |
|
|
Bmw är ganska långt ifrån en lyxvagn. Bentley, Aston martin, RR osv är defintionen på detta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
9000 2,3T 170hk ska ta 8,5sek till 100km/h. 200hk -91-92 ska göra 100 på 8sek pga att man måste lägga i trean. 200hk -93-97 behöver 7,5sek. Aero 225hk 6,9sek. Sedan finns det ju tester där de fått bättre resultat och tester (tex Teknikens Värld) där de fått sämre resultat. Saabar är riktigt svårkörda 0-100, framhjulsdrift, mjuka motorkuddar och halvdan synkning i lådorna gör det mycket svårt att få till ens en halvdan start. Bilarna kommer mycket bättre till sin rätt tex 100-200, där är de snabba. M.V.H. |
|
|
Om man studerar de tider Andreas Plars förmedlade på dessa SAAB:ar, så ser man ju att en 540iA mycket väl kan få det väldigt kämpigt upp till hundra, OM det råkar vara en 9000 2,3 Aero och OM killen som kör är en fena på det och har turen att få till starten ordentligt bra i just denna repa mot en 540iA. Men, i ärlighetens namn så är det rätt många OM som ska lira samtidigt att jag tror att en halvdan förare i en handikappanpassad (automat) 540iA bör ha väldigt stora chanser att ta hem det även mot en Aero. Jag har testat just en 540iA och kört lite 0-100repor, och maken till lättstartad bil får man leta efter. Bara att stampa fullt och det blir kanske ett liten gnäll på sin höjd och det far iväg helt odramatiskt. Testade även att bromsa fast den med typ halvgas så och ettan i läge, så den reste sig på (tårna) och sen släppa bromsen och ge fullt. Samma sak där, det bara åker iväg, och inte gjorde dt någon direkt skillnad att tala om på tiderna heller. 0-100 gick på 7,53 s Dr Tinnitus |
|
| givetvis mena jag en 200hk 2.3!! MVH Micke | |
|
0-100 har jag ingen aning om. Men jag vet att i högre farter som 140km/h och uppåt så har saaben inte så mycket att hämta pga den dåliga väghållningen. Klart dom nya kan ha blivit bättre men inte året 00 i alla fall. Saaben fick ge vika vid 230km/h annars så har den kört av vägen. Medans 540 touringen som jag hade då bara flöt förbi som ett strykjärn. Men det e juh helt idiotiskt att köra i såna farter , men jävulen kom väll fram i en då genom att han va så kaxig och vinkade och gav fingret. Så rätt åt han tycker jag att han fick åka hem och gråta. |
|
| Det är väl ändå inte pga dålig väghållning som saaben får ge sig... Snarare brist på effekt! Och ett par sänkningsfjädrar på saaben gör susen när det gäller väghållningen ;) | |
|
lier---> har du kört nån frisk bil? Det är ju en relativt tung bil och dämpare som är det viktigaste för högfartsstabiliteten är ofta slut efter 10000mil. Men visst! De är BRA höga och mjuka orginal men 230 ska inte alls vara nå problem. Höjden säkerligen mycket beroende på säkerhetstänkandet.. Sedan är ju framhjulsdrivna bilar med effekt väldigt känsliga för hur toe står fram. En grad fel knappt gjorde en enorm skillnad på spårigheten och stabiliteten på min gamla häck från -93. Annars: 200hk är ju 200 och inte nåt annat. I realitetetn låg de aningen högre, framför allt Aerospisen (225hk) var klart underspecad. Vid en bänkning av en polares 2,3T -91 21000mil drygt hos Bosch i Kista så hade den 205hk vill jag minnas. Helt orginal då. Bilen väger 1500kg, förmodligen mindre än BMW:n och transmissionsförlusterna på en framhjulsdriven bil med tvärställd motorn är utan tvekan mycket mindre. Skulle nog säga att de gör sig bäst mellan 100 och 200Km/h. Förmodligen är dock 540:ins toppfart snabbare pga lägre luftmotstånd och högre toppeffekt. M.V.H. |
|
|
Anders jag vet inte vad du menar med frisk men när jag ägde 540 touringen så var det en -98 som gått 6200mil och orginal Det är ju en relativt tung bil och dämpare som är det viktigaste för högfartsstabiliteten är ofta slut efter 10000mil. Är det saaben eller bmw´n du syftar på?? Vill bara säga att saaben var ny och våran var 2år gammal |
|
|
Lier: Jag har haft ett flertal 9000 Turbo i olika utförande varav en var Aero. Jag upplevde inte någon av bilarna som instabila i högre farter. Aeron var stabil i 240 km/h trots 14000 mil gamla dämpare. Dock medger jag att BMW:n har ett mycket bättre vägengenskaper. En vanlig 200 hk 9000 åker säkert på pisk av en 540. Mot en Aero är det en helt annan femma. Aeron är precis som Andreas skriver en aning underspecad. Tyvärr fick jag aldrig chansen att dra mot en 540 med Aeron. En manuell 530 -01 var däremot inga problem att rasta i motorvägsfart. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Klantigt av mig att inte skriva att det var en aero. Jag skrev bara att det var en ny saab. Så nu kan ni peppra mig igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.