AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.609

Fråga om bandpasslåda!

Sida 1 av 2
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har en liten fråga...Måste rören från en bandpasslåda nå hela vägen upp genom hatthyllan eller kan dem mynna strax under utan att man får sämre ljud?
Dumåste ju ta hål i hatthyllan i vilketfall som helst annars så är det ingen vits med att ha en bandpass. Iden med bandpass är att rören ska mynna ut i coupen så att alla bas hamnar där istället.
Det går att dra upp rören genom hålet där de bakhögtalarna sitter annars.

Dock så ska du veta att bandpass är väldigt svårt att få bra, minsta felräkning på lådan eller röret och det blir pannkaka av allt.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Jo jag vet att det blir skit om allt inte blir rätt. Har tänkt att låta rören mynna upp där bakhögtalarna satt men dem basarna jag har tittat på (DLS W610, DLS W710) tillåter bara en rörlängd på 19 resp. 23,5 cm och det räcker inte för att nå hela vägen upp!
Hur ska jag lösa detta? Hjälp!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är ju bara att höja upp lådan mer mot hatthyllan.

_______
/Chrille
Länk
Den passar klockrent i bandpass!

MVH
Ulke
Om du ändrar rördiametern till en storlek större så blir rören automatiskt längre...

Ex. Om du har 4" rör nu, så öka till 5" och få en ny beräkning av längden på dem....Blir absolut inte sämre med större portar...

Du kan absolut inte sluta med rören under hatthyllan och sedan trixa....när rörens längd är nådd så skall de ha fritt spelrum åt sidorna med, annars blir eventuella saker vid sidorna som en extra oönskad förlängning av röret...o det blir ju fel..

mvh Ulke
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Hmm...Vettif*n hur jag ska lösa det då... Går inte att få upp större portar ur hålen än 4". Hur långt ska ett 5" rör vara då om 4" är 19 cm?
Ulke
32cm för samma frekvens

mvh /Ulke
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Mätte lite noggrannare ikväll och kom fram till att 23,5 cm basrör förmodligen räcker! Men frågan lyder då:
Har det någon betydelse om jag monterar basportar i båda ändarna av röret? Gör det någon inverkan på längden på röret eller volymen i lådan?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är ju bäst med konor i bägge ändar men inte nödvändigt , längden på rörer skall kortas med 25 mm per kona om du använder aeroport:s konor om du inte gör det så får du lyssna med dom som sålde dom för det kan variera.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Oj, snabbt svar :)
Tänkte på en sån här basport: Länk
Sen har jag någon fråga till...Går det att använda vilket plaströr som helst som är 4" i diameter invändigt och funkar det att ha en 90 graders böj på röret?
Ulke
Jap funkar, bara det är stabilt rör så det ej flexar... //Ulke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Mds konorna kräver ingen kompensation av rörlängden.Blir ditt rör så långt att det inte får plats i lådan så går det att vinkla rören. Såga av och limma ihop. Mät längden i mitten av röret så kommer totallängden att stämma
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Tack för bra svar!
Hur kritiskt är det med måtten på röret? Får det lov att diffa +- 1 cm t.ex?
nix!! det just det som gör det så lurigt att bygga välspelande bandpasslådor (annars blir det lätt "trekammarbrunn"....)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ulke
"Trekammarbrunn" låter skit :o)
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Om man har en bas som vill ha ett 4" rör, 34 cm långt, kan man genom att använda ett 3" rör få det kortare eller blir ljudet sämre?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Risken med att gå ned i rördimension är att man kan få blås ljud i portarna.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Men om man har Länk såna basportar, eliminerar man inte risken då? Är rädd att jag inte får upp 4" rör i originalhålen utan att klippa upp plåten vilket jag inte gärna vill göra.
Får jag mindre ljud/sämre ljud är mindre portar?
Sen har jag en fråga till, måtten på rören är mätt invändigt? Hur stora är de utvändigt i diameter?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Lyssna med firman som sålt dig basen.Det är möjligt att det går och nej du eliminerar inte blås ljud bara för att du har konor men det kan minska blåsljuden.
Ulke
Vill minnas att en 4" port är cirka 11.2cm utvändigt, men detta är bara taget ur minnet :o)

//Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.