|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Förlåt, jag läste lite slarvigt. Drivaxeln stämmer bra, eftersom jag antar att siffran du nämner härrör från rototest, som monterar bort hjulen på drivaxeln och monterar mätutrustingen. | |
|
Nockenwelle: Jag minns inte exakt vad drivhjulseffekten var på den 323ti som testades av TV i duell mot Golf IV GTI, mer än att den inte var lika hög som hos 523:an. I vilket fall som helst är resultatet av en mätning ganska vagt för att generellt påstå att M52 2.5-liters motorn skulle ha en verklig effekt på 180-190hk på drivhjulen som det hävdats i denna tråd. |
|
| Jag är nästan säker på att det var 166 hk. Jag har för mig det finns ytterligare oberoende mätningar som visar på en drivhjulseffekt 165-170 hk på 323/523. | |
|
Verkar som att vi kan konstatera att en 323a inte har runt 180-190 hk på drvhjulen utan ca 170 hk. Och det är ju hästarna på drivhjulen som är intressanta =) DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Nej, inte har den 180-190 hk på drivhjulen, däremot troligen 180-190 hk på vevaxeln, vilket är det normala stället att mäta effekt på, och det som tillverkarna avser med sina angivelser. Normalt sett sker en förlust på c:a 10 % från vevaxeln till drivhjulen. |
|
|
Okej verkar nog stämma det.. Vart är effekten mätt i modellguiden? Och är det nån som vet vad en 320 har för effekt på hjulen och vevaxeln? DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Ett exemplar av 323Ti-98 uppmättes på drivhjulen till 166hk av Teknikens Värld...Precis som "Nockenwelle också vill minnas :) Även en 523i Touring-99 uppmättes till 166hk på drivhjulen.. + som sagt "det berömda testet" av en 523i-96 som gav 169hk på drivhjulen. En 320i-98,(har tyvärr för mig att det var en E46:a)gav 141hk på drivhjulen. En 328i-98(E46 tror jag det var också) gav 179hk enligt samma tidning... En 528iA Touring-98 gav 177hk.. En BMW Z3 2,8-98 gav 183hk... Osv,osv.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.