AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.221

Start prob. O skumma tänstift...

Malman
Min 523 -97 startar inte, går bara runt på startmotorn. O med en känsla av att den gått o blivit sur efter alla start försök så skulle jag lossa stiften. När jag tar bort 2 och 3 cyl stift så är dom helt indränkta i olja!!!! vad är det som har hänt?? nån som vet vad det kan vara? övriga cylindrar ser jätte fina ut!
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
är du säker på att det är olja då så dom inte bara blivit sur av bensinen slår dom någon gnista på nåt stift kolla det kanske det är någe annat fel.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du menar alltså olja ovanpå stiften,dvs runt själva keramiken(det vita),inte runt elektroderna i förbränningsrummet?

Låter då för mig att det är ventilkåpspackningen som läcker..Inte så dyrt att fixa.
Byt först packningen sedan så byter du stiften..

Mvh Janne.
ar
124
arving
normalt skulle den ju gå på nåt utav stiftena om än det är borta nån burk kolla att du har gnista först sen kan du börja fundera på andra orsaker.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad gäller dem akuta startproblemen så kan det också bero på def.kamlägesgivare t.ex..BMW diagnos är ju inte helt fel att beställa,dvs beställ tid på en dylik på en BMW verkstad.

Men kolla om den startar efter att du rengjort stiften...Visserligen brukar sura stift vara svåra att "få igång" efter en riktig omgång bensin som vägrar tända...Men,men :)

Kolla i sök inlägg,överst på sidan,detta har avhandlats en hel del tidigare på just din modell..

Mvh Janne.
Malman
Nja, det fanns olja i hela tändhatten o som du janne säger på keramiken. rikliga mängder. Men kan det ha med att den vägrar o starta? att det inte blir kontakt på nått vis då kanske?? är mycket förbryllad över detta... Inte ett liv i bil fan... har iof inte kollat om jag har gnista. Kan ju hoppas på ventilkåps packningen... jobbar på mekonomen o det brukar inte vara så svårt o pruta med sig själv på det stället... :)
Malman
jag var på jobbet o hämtade hem 6 NYA stift kanske ska till läggas.... fortfarande död... ska kolla gnista... jobbigt att bilen är inlåst på polarens jobb nu bara... kommer inte åt den förens imorgon....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tippar på vev eller kamlägesgivare som har "gett upp"..
Gissningar det också.

Mvh Janne.
Malman
Tackar för tipset, ska kolla med några verkstäder imorgon! hoppas att det inte springer iväg med för stora kostnader bara...!
bilen kan vara "tvärdöd" om det har kommit in olja via ventilkåpspackningen, min funkade ena stunden till att inte tända alls nästa... v-packningen var trasig vid ett stift och där var det lite olja, som sagt så tände den inte ett dugg!

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Om man lossar anslutningen för vev eller kam-givare, så ska motorn fortfarande starta. Men den går som en traktor och kan inte varva upp. Om båda givarna är loss samtidigt vet jag dock ej om den startar, men å andra sidan... hur stor är chansen att båda pajar samtidigt.

6a - för det är du värd
ar
124
arving
ja det var därför jag sa att man skulle kolla om den hadde någon gnista först innan man börjar söka vidare i mitt tidigare inlägg.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Malman>>>Återkom gärna efter att du åtgärdat problemet.

Mvh Janne.
Malman
Då var det fixat!! spinner som en katt igen! Oljiga stift är ventilkåps packningen... inte dyrt eller svårt. O att den vägrade o starta var ett vanligt fel på motormodellen enligt BMW själva. När man som jag kallstartade o bara backade ut ur tvätthallen, o sedan stängde av så blir den helt enkelt sur. Motorn var igång kanske 15-25 sek o står på full kallstarts inställnig. Då man sen stänger av är den fylld med obrännd bensin. Så ett bra batteri o sen står man bara på starten tills den börja hosta igång. rycker, o rycker som f*n men det var bara o hålla i ! O sen en rejäl varmkörning, så var bilen som innan! Gött!! sen hur gott det är för katten är väl en annan sak kanske... men jag slipper o gå till jobbet ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,bra att det fixade sig så smidigt ändå..

Härligt med en spinnande BMW sexa igen :)

Hoppas att katalysator'n klarat sig som sagt,men det finns flera på forumet som gjort likadant vid sina startproblem med E39 sexor UTAN att det blivit problem med katalysatorns renande förmåga efter det..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.