AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.074

Vart sitter micen till handsfreen?

Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Jag har telefon i min 535 i -97 och när jag skall använda handsfreen och det ringer så hör jag den som ringer till aldeles utmärkt men han hör inte mig ett dugg. Frågan är då vart sitter micen som jag ska prata i den verkar vara kapput.

Mvh Daniel

No Turbo shit - Just real power
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Sitter den inte mellan förarens solskydd och innerspegeln(litet galler).

mvh
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
bra fråga någon som vet om det är micen??

Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
ingen som vet var den sitter elller om ner är det lilla gallret som (DUtta) menar.

Mvh Daniel

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är som Dutta beskriver

___
//Ulf
Det är inte omöjligt att micen (som sitter vid innerbelysningen) insjuknar efter några år, pga värme och fukt bl.a.

FP
Robsarve
Micken är en liten fyrkantig låda, ca 1,5 x 1 x 3 cm, sitter på insidan av gallret i taket, bredvid innerbelysningen.

tycker Erik
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Någon som har testat att byta en sådan microfon?

Har nämligen samma problem med min telefon, jag kan ringa ut och in och jag hör "den på andra sidan", men de hör inte mig....
Jo
11
John 540
120d E87 -05
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Har exkt samma problem, man borde kunna löda in en mic från ett nokia handfree tex, finns högvis med såna hos radiomontörer. Ska tesat detta och återkomma om intresse finns.
Det finns en del olika typer av mikrofoner, eller rättare sagt anpassning (förstärkaren) mot bilens handsfree.
Om jag minns rätt så använder BMW en treledare (två + skärm) mellan mic och HF-del, dvs separat matningsspänning till förförstärkaren i mikrofonen. Nokia kör med tvåledare och med spänningen överlagrad signalen. Sen förekommer det mikrofoner/HF-kit med och utan förstärkare ute vid mikrofonelementet, vill minnas att Nokia kör utan, dvs lågnivå in till HF-delen.
Däremot kan man säkert ta själva mikrofonelementet (electretmic) och byta ut om detta är av tvåpolig typ. Det är oftast oftast själva micelementet som ger upp.

FP
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Det stämmer som folke skriver om nokias mickar.
Jag har för mig att mickarna som är till sonyericsson HCA-60 handsfreen är treledare och har förstärkare vid mikrofonelementet. Kanske kan vara värt ett försök?

"Vi går på stigen som går till..."
Ericsson har en trepolig kontakt, men bara två poler används, mikrofonen är av den vanliga tvåpoliga typen och den lämnar lågnivå ut. Detta gäller för original S-E svanhalsmic.
Om man inte vill byta bara micelementet i bilen, och inte vill köpa en originalmic så skall man söka efter mic med inbyggd förstärkare som lämnar högnivå ut.

FP
na
630
navi
BMW325xi -06
En originalmikrofon är inte speciellt dyr och den byter man på 30 sekunder ungefär. Se då till att köpa den nya uppgraderade svarta micken och inte den gamla gröna modellen. Den nya är väsentligt bättre, skärmar bort vindbrus m.m. bättre.
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

folke: Det stämmer som du skriver för svanhalsmickarna. Micken till HCA-60 är anorlunda, den har förstärkarenhet i sig. Det har inte svanhalsmickarna eller de äldre typ en av mickar som används i exempelvis HCA-200, HCB-300/400 eller HCB-700.
Detta gör i sin tur att svanhalsmickarna inte går att använda med HCA-60 kittet. Om man inte använder sig av förstärkaren som sitter i orginal micken för HCA-60.

"Vi går på stigen som går till..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.