|
|
|
|---|---|
|
Var ute å körde i veckan och ville lyssna på radion en sväng istället för CD, men jag fick inte in nånting på radion., det är inte orginal stereon som sitter i. Trodde först att det var stereon som pajat så jag kopplade in en annan som vi hade liggandes på jobbet och det blev samma resultat. Misstänker att det är antennen eller antennkabeln som är kaputt då jag lyssnade på radion bara nån dag innan detta hände, eller finns det nånting annat man kan misstänka? Hur får man loss själva hållaren för antennen, kollade på realoem.com och själva sprötet verkar man kunna skruva rakt av men det andra vete fan hur man gör med. Nån som har tips eller nån länk som visar hur man gör? //Daniel | |
|
Kolla så det finns kräm till antennförstärkaren. Sitter under antennen i bagageutrymmet. Kanske en säkring som gått? mvh PG |
|
|
Ok, jag misstänker att man lär pilla bort inredningen i skuffen för att komma åt den eller? Borde det inte vara något mer som ha dött samtidigt som antennförstärkaren? //Daniel |
|
|
Hejsan. Jag har radiomottagning, men väldigt dålig sådan. Var sitter antenförstärkaren i en Coupe? / Fredrik |
|
|
Ett enkelt sätt att felsöka antennförstärkaren är att dra ut stereon och leta åt kabeln som försörjer antennförstärkaren med 12V. Sen knipsar man den kabeln och testar om det blir nån skillnad i mottagningen. Om antennförstärkaren fungerar så ska det bli stor skillnad i mottagning, blir det ingen skillnad så är det troligen trasig. Den knipsade kabeln lagas lämpligen med lödning och krympslang. Detta kräver såklart att man har nån typ av mottagning innan testet men ofta brukar man kuna få in nån skrapig kanal även om antennförstärkaren är trasig. Lat-fixet är att montera en lös antennförstärkare på antennkabeln bakom radion så slipper man riva inredningen för att hitta originalförstärkaren. Så är det tyvär gjort på min Passat som levererades ny med trasig och lat-fixad antennförstärkare. |
|
|
Just förstärkaren sitter direkt på antennfästet bakominredningen på vä sida. /PG |
|
|
PG skrev: Just förstärkaren sitter direkt på antennfästet bakominredningen på vä sida. ____________ Fast jag har en Coupe och då sitter antennen mitt på taket. Skulle helst inte vilja riva ner innertaket, fast det är kanske bästa lösningen ändå. Någon som har gjort det? / Fredrik |
|
|
Jag talar i alla fall om en roadster har ej annan erfarenhet. Mvh PG |
|
|
Nu har jag rivit klädseln och hittat fram till antennförstärkaren, det var ju inga som helst svårigheter. Nu till frågan, är det nån som vet vilken färg på kablarna som är plus och minus? Har en vit, brun och en svart kabel som alla går in på antennförstärkaren, den svarta går dock upp runt själva antennen, så det är ju bara 50/50 chans men ändå. Vart tas matningen till antennförstärkaren ifrån nånstans? //Daniel |
|
|
Kan den sitta på samma sätt som i Roadstern dock vid taket? Det buktar lite i takfodret just vid antennfästet. Men kolla i EtK då vet du säkert. Zedrik, har du original antenn? jag använder en kortare "snyggare" antenn i aluminium som jag har bara på när takräcket sitter på. DÅ är mottagningen betydligt sämre än med originalantenn. Jag undrar hur har dem som bytte mot hajfenan löst problemet... |
|
|
Har nu mätt upp allting och antennförstärkaren får runt 14V så jag antar att det är antennförstärkaren, som är kass. Kan man byta ut den mot någon annan än en orginal? //Daniel |
|
|
Z3c 4 ever!: Jag TROR det är en originalantenn. Ca 40 cm lång, svart och böjlig. Det känns bara inte så lockande att riva ut innertaket.. Skall kolla med att klippa strömmatningen och se om det blir skillnad. Vet någon förresten var man hittar en hajfena? Jag använder radion väldigt sällan, så det är egentligen ett mycket litet problem. Jag visste inte ens om det, innan far min lånade bilen och gnällde på att han inte fick in någon radio. / Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.