AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.741

Vågar man köpa en m5 med trasig blockpackning?

Vad tycker ni? det är en 89a 19000 mil där tydligen packningen gått sönder... han vill byta den mot en volvo 850 -96 som jag har stående här. ska han sälja bilen vill han ha 37000 och det är väl vad volvon kan va värd... är det svårt att byta packningen? kan man själv? vad kostar det påverkstad? är tacksam för alla svar och så mycket information som möjligt.... /// Peter
Med största sannolikhet är det mer defekter än packningen, såsom ev. sprucken/skev topp.

Be honom dra den till en verkstad för packningsbyte och säg att du kan betala den vistelsen OM det bara visar sig att det är packningen.
En traktor och 10' för en M5:a är väl inte helt dumt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

OM toppen måste bytas, så kan det lätt springa iväg "dubbelt upp" jmf med den summan du säger att han vill ha för M5:an...på BMW verkstad.

Ett av BMW M5 E34 dyraste reparationer skulle jag vilja säga.

Om du nu inte hittar en begagnad motor(verkar vettigast om toppen havererat) i fräscht skick och kan byta själv eller via kontakter s.a.s. vilket naturligtvis reducerar kostnaden markant..

Om man kan själv?Tja..det beror på dina mekkunskaper i övrigt,men har du aldrig gjort några ingrepp i en motor så är det väl tveksamt om du ska börja med en M5:a...Tycker jag.

Mvh Janne.
ok... tack för snabba svar... vad tror ni hela kalaset kan stanna på då? han säger att han körde bilen sen började den gå upp i temp så han stannade och vatten hade blandats med olja... sen har han inte kört mer med bilen... han hämtade den med släp. om det är som han säger borde väl det bara va att byta packningen??
Det KAN myckjet möjligt vara så, men man ska ALDRIG utesluta en defekt topp innan man har kollat upp den.
Kan man på något lätt sätt kolla upp att det är defekt topp? Eller blir det en ren chansning?
Det är tyvärr samma symptom på trasig topp som på trasig packning.

För att kolla upp det lyfter man toppen och synar packningen. Om packningen är hel så är det tyvärr det enda att glädjas över, för då är toppen garanterat dålig.

Om packningen däremot är dålig så finns det ingenting att glädjas över (förutom den ev. tur man kanske har ifall man bara byter packningen och smackar ihop alltin och det fungerar felfritt!). Men sån tur har man ju inte...

Toppen kollas genom att "kryssmäta" och mäta avvikelsen, då ser man ifall den är skev.
Det kan ju även trycktestas.
Sprickor hittas bäst med skiktröntgen ("CAT"-scan, typ), skulle jag vilja tro.
var kan man fixa detta i närheten av karlstad?
Länk
Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
LJ-Trim brukar ha koll på motorer i Karlstad. Skapliga priser brukar det vara där oxå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.