AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.318

Överpriser på M3 E36?

Kollade på blocket häromdagen och såg att var och varannan M3 verkar vara osålda, väldigt många hade en röd prissänkningspil och de låg mellan 90-130 000 kr. Kanske är det överpriser på dessa bilar? Jag har för mig att man kunde få en M3-93-94 för runt 150000kr 1997, stämmer detta så har de hållt uppe värdet bra om man kan få runt 100000 kr 7-8 år senare. Tyvärr verkar det som om verkligheten kommit ifatt M3:an och prisena kommer nog att falla rejält det närmsta året, jag tippar på att en 93:a i bra skick med 15-20 000 mil på mätaren borde kosta runt 60000 kr. Men jag har haft fel förr...
hampe m3
jkl svårsålda bilar då bensin priset o försäkrings premien i princip nästan höjs varje dag, vilket e kalas om man tänkt ha sin m3 som entusiast bil alt som bil nr 2.

Satt o läste gamla anoser senast igår, o då va dom tidningarna av årsmodel 99, 3,0 för 200 o en 98 cab för 349 000, men det e ju trots allt 6 år sen, jöses va tiden går snabbt.
Jag tror du har dåligt minne;)

M3 93:or låg på 190-200 kkr år 2000. (nypriset 93 var väl runt 425kkr)
Och mer prestanda för pengarna är svårt att hitta, så överprisade är de inte.

Men det finns många M3or på marknaden, och inte många är beredda på försäkringspremien.
Började nog skriva innan hampes inlägg dök upp...

Kollade just i några bilsport från 2000.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Jag kan inte riktigt hålla med dig Joxxe. Jag är visserligen inte helt objektiv eftersom jag äger en M3 själv, men jag tycker mig se att det finns vissa bilar som det finns en viss "prisbotten" på, så länge de är friska och fullt fungerande.

Ett typexempel är Mercedes SL R129 som förmodligen inte kommer finnas tillgänglig för under 110-120 kkr på ett bra tag. Att hitta en E30 Cab för under 40-50 kkr är också ganska svårt. M3 E30 ska vi inte tala om, den går ju i princip upp i pris och man behöver nog inte annonsera en sådan särskilt länge. Situationen med M3 E36 är liknande. Jag tror inte att dessa kommer att bli mycket billigare än ca 80 kkr på ett tag, så länge de fungerar som de skall.

Premien skickar ner priset ganska mycket, reservdelar och service också (dock ej i samma grad som M5 E34 tror jag), samt bensinpriset. Men man ska veta att det är helt omöjligt att hitta en annan bil med samma underhållningsvärde för pengarna en frisk M3 E36 kostar.

Detta är mitt resonemang men jag är öppen för motargument.
Det var inte meningen att reta upp en massa M3E36 ägare, jag konstaterade bara fakta. Det finns många M3E36 till salu och en låg efterfrågan, det borde resultera i ett lägre pris. Att sedan jämföra med M3E30 tycker jag är befängt, det finns väl säkert 25 st E36 på en E30 till salu. Sedan håller jag med om att en riktigt fin och välskött bil säkert kan vara värd det de begär men de bilarna är lätträknade.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
"Att sedan jämföra med M3E30 tycker jag är befängt"

Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt, jag menade inte att situationen med M3 E36 är liknande på det sättet att de går upp i pris och är lättsålda... Utan att jag tror att någon form av prisgolv snart är nått. Och jag pratar inte om riktigt fina och välskötta utan bilar som är friska och fungerande.

Idag är det ju så att en frisk M3 E30 är dyrare än en frisk M3 E36. Visst, E30 har ju lite av en legenstatus vad gäller välhållning och körkultur, men ändå. När de kommer ner i dina förväntade 60 kkr kommer man kunna köpa två st M3 E36 för priset av en E30.
Det är inga förväntade 60000kr, de finns redan idag, kolla blocket får du se själv. Förresten sålde jag min M3E30 för ett par månader sedan och det var inte så lätt som du tror att bli av med den. Bilar är svårsålda idag och med tanke på att det släppts en hel del roliga bilar de senaste 5 åren kommer det att finnas mycket att välja på framöver. Det finns ju andra märken än BMW;-)
hampe m3
roligt att dena diskusion kom upp, det va ett bra tag sedan som ja o en god vän satt o diskuterade angånde pris raset på m3, då främst e-36 or.

vill minas att ja sa till honom att ja trode dom skulle gå ner till 90-100 000 för normal vagnen o så lågt som 60 för dom RIKTIGA tok vraken, medans dom finare skulle ligga kring 130-150 000, detta va en generel gisning från min sida som tydligen stämer ganska bra.

Har set vraken för 60, normal vagnen för 100 o dom FINA för 130 000+, detta gäller främst 93-95 då det e 3,0 som ja trivs bäst med.
I februari 2000 fick man en M3 1994 med 13 000 mil med en ägare från tyskland för runt 140 000. KUnde säljas samma sommar för runt samma pris.

Anledningen till att jag har för mig att en M3 kostade runt 150" 1997 var att min kompis köpte en ny WV Bora ( 1998 modell) då och han kunde fått en M3 för samma pris. M3:an hade vart en bättre affär...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.