|
|
|
|---|---|
|
Är toppen av aluminium? Kompisen har massa olje/vatten i motorn... Har toppen spruckit eller är det bara packningen som har gått? Hur blir man lättast av med allt vatten i motorn?(förutom o bara tömma den) Passar alla M10-toppar på alla M10-motorerna? tack/// Ronelov | |
|
Ja toppen är av aluminium och spricker lätt om temperaturen blir för hög. Lutar åt spricka om det är vatten i motorn. Går naturligtvis att tömma ut, går också att köpa olja och köra en sträcka och sen byta olja och filter igen. Alla lager gillar inte glykol. Köp en topp som sitter original på kompisens bil så det inte blir fel. De 4 cylindriga är inte så dyra beg. Håkan |
|
|
Okej, Tack! Ja det blir Powerbörsen nu då! // Ronelov |
|
|
Den behöver inte vara sprucken, dock är det som håkan säger att risken är stor. Kontrollera det först innan han köper en ny topp. Behöver den bara planas och ny packning så är det betydligt billigare. På min gamla 518 så var packningen trasig på 4 ställen och det resulterade i läckage av vatten både utåt och in i cylindrarna. När packningen ger sig så brukar den gå sönder ordentligt. Planing+packning och bult kostar runt 1200:- totalt. Ny topp kostar 4000++? __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
Jo fel på topplockspackninger kan ge skumma fel. Jag hade en som gick mellan 2 cylindrar vilket gjorde att motorn inte startade p.g.a kompressionen läckte mellan cylindrarna, men fick inget vatten i motorn. så det beror lite på var den går. Bara att byta så gick det igen. Håkan |
|
|
Men annars så håller topparna bättre än man tror på M10. Jag har en m10 turbo (10psi) topparna jag kört e av 1973 års mod..å ingen har gått sönder av värme eller dyligt.. jag kör med motor nords elring . |
|
|
Nä under normala fall så håller dom naturligtvis om kylningen är korrekt. Men en stack för mig när den lilla förbaskade slangen mellan termostaten och vatten pumen ( vad är den 10 cm ) gick hål på och det upptäckte jag för sent. Håkan |
|
|
Var ute i eftermiddags o rev ner motorn.. Första gången jag plocka ner en BMW-snurra men det gick bra.. Hann precis innan mörkret föll!(Tror jag fick med alla muttrar o bultar in;)) Det var ju en fin sörja i motorn men det underliga var att toppackningen såg fin ut när vi fick loss allt. Sen fick jag höra att bilen hade varit inne på verkstad för toppackningsbyte och då sa dom att toppen va lite skev. Sen körde min kompis bekant 30 mil och sen blev det kass.. Men jag förstår inte! För nu har inte toppackningen gått utan han har bara sugit i sig vatten. Räcker det att plana toppen o sen ny packning för att tuta & köra igen? Vet inte hur vi ska göra!? Hur ska man rengöra motorn på enklast sätt från oljevattnet? (Bilen är en 518-86 som har gått 32k mil.) Tackar för alla svar!! // Ronelov |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.