AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.557

Behöver tips och råd , bmw 750 problem

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Har ett problem framför mej nu , min bil är inne på bmw i linköping för ett fel som jag skrev om tidigare här på forumet . Bilen varnar för getribenotprogramm - alltså växellådan går i nödprogram. Bmw har läast av bilen och dom får upp att 2 magneter av nått slag är trasiga/borta . Dom där "magneterna" ska göra att man inte ska kunna dra växelspaken neråt utan o trampa på bromsen , men det går på min utan o trycka ner bromsen. Men dom på bmw säger att det inte ska sitta nån sådan magnetstopp på 750 års -95 men ändå så "söker" lådan efter en och hittar inget o då går ju lådan i nödprogrammet...
Så nu säger dom på bmw att någon har bytt ut styrenheten till lådan, till en som är alldeles för ny så den som sitter i vill ha ett sådant där magnetstopp. Så då måste ju alltså tidigare ägare bytt styrenhet...
MEN så ringde jag till förra ägaren nyss och han säger att felkoden kom upp ca 14 dagar innnan han sålde bilen till mig och han har absolut inte bytt box , så det har alltså funkat med styrboxen som sitter i nu.
Hur ska jag nu göra igentligen !? Köpa en box som bmw byter som kostar 9500:- + arbetet . Kan boxen gått sönder ? Det lustiga är ju att bmw säger att fel box sitter i , men hur f*n har det kunnat funka innan då !?

Jättetacksam för hjälp !!

Pengarna tickar på när den står där inne..

Mvh Richard
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja jag undra hur de är ställt med ditt batteri,är de inte hundra så kan de spöka till det ,många konstiga fel kan uppstå.

Länk
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Sa till bmw att jag fått tips om att de kanske kunde vara batteriet , men dom sa att det inte va så i detta fall.
Fan jag kommer bli så förbannad om jag köper en ny box och så är det inte boxen de var fel på..

Mvh Richard
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter som ett samtal till BMWtrollkarlen Perre på Bil&Motorteknik är både vad din plånbok och din bil skulle må bra av . Han ligger förvisso i Sthlm men kan han spara hälften av vad boxen kostar så är det ju gratis.... ring han på måndag 087110687 så kanske han kan hjälpa dig. Han kan mer än läsa av diagnosinstrument, han kan överlsita dem:) Detta betyder dock inte att Erik&Co på HAckefors är dåliga inte på något sätt...
Asken
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Jo har ju hört att han ska vara duktig där uppe.. Ska ta och ringa ett samtal till honom emorrn.
Asken känner du till Dom inne i linköping ?? Bara tänkte eftersom du visste namnen...

Mvh Richard
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Föresten är de någon som vet vart styrboxen till lådan sitter i en e38 ? ? Man kanske kan byta box själv ?

Mvh Richard
Paap Reeder
... enligt min uppfattning är det YTTERST sällan det är fel i själva boxen och det månde då vara både motorstyrnings- eller växellådsboxarna.

Om det sedan är FEL box till din bil så är det givetvis en annan sak.
Vxllådsboxar till E38 måste det finns massor av j m f med den forumkompis som söker en dito till sin 745:a / E 23 ... då kan man tala om "boxtorka".

Orsakar man inte kortis eller direkt tappar boxen vill jag mena att de är "näst intill oförstörbara".

Således kolla JÄKLIGT noga att det verkligen är fel på din box.

.... och tjötar den om magneter ... så köp sådana istället och sätt dit. Går säkert om man lossar tråget.

MVH /// Paap R
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Så nu har jag fått tillbaka bilen från bmw , felet var styrboxen.
Bilen rycker lite vid 55-60 km fortfarnade men dom hastiga ner växlingar bilen gjorde när lådan felkörde är borta.
Skönt iaf och fått ordning på det !

Tack ni 3 som hjälpt till !

Mvh Richard
Paap Reeder
.... mycket märkligt Davici ... men roligt att det löste sig.
Tog dom 9500:- för boxen??

MVH /// Paap R
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Nej fick tag på en begagnad - 5000:- , men fy fan va betalt dom tar för arbete , 2200:- för o sätta i en annan box . Hade jag lika gärna kunnat gjort själv, men då gällde inga garantier på att boxen skulle fungera !
Det kan ju inte vart fel box i iinnan för denna är exakt likadan - samma beteckning o allt.

Tack för hjälpen !!
Helt underbart forum de här :)

Mvh Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.