AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
801

Problem samt Verkstadstips...

to
27
tobbzer
320i -91
Tjenare har ett problem med min 320 -91 ..

När man kör bilen väldigt lugnt så funkar den hur bra som helst.
Men när man varvar ut bilen och hårdkör den lite så börjar den vaja på tomgången samt tappa kraft i accelerationen.
Bilen gick inte genom besiktningen pga avgasvärden.

Någon som kan veta vad detta kan vara för problem??

Jg har tänkt och lämna in bilen och skulle vara väldigt tacksam för tips vilken verkstad som är bra på bmw samt har humana priser i Göteborgs området.

to
27
tobbzer
320i -91
e36...

svaja på tomgången hur mycket då.... sen kan du väl se vilka värden som var fel på avgasprovet ... kan vara lamdan kanske....

Bimmer
to
27
tobbzer
320i -91
Alla värden var fel. Den svajar från nästan 0 -1000 varv.....

Ja det låter ju i allafall som om det kan vara lamdan då varvtalen hoppar så mycket ..

Bimmer
to
27
tobbzer
320i -91
Är det lätt och byta lambdan själv???

Jo det skall inte vara så svårt men den kan sitta ordentligt och sen kan det vara lite trångt

Bimmer
to
27
tobbzer
320i -91
Fick tag på en lambda för 300:- på skroten.
Försökte byta den själv men det är ju helt omöjligt utan att plocka ner röret den satt som berget ...

Tobbzer:Var bilen varm när du försökte lossa lambdan? Bytte nyligen på min E34 där den sitter påå rörets ovansida mot golvet till så att säga...De va rätt trångt men det gick...Glöm inte att stötta avgassystemet underifrån när du tar i för kung o fosterland...
Använde du dig av lambdasondshylsa?Man kan "förstärka" hylsan genom att dra en slangklämma runt den o dra åt allt man kan innan man försöker sig på o lossa,detta för att förhindra att hylsan "flexar" så pass mycket att det rundar själva sonden...

to
27
tobbzer
320i -91
Visste faktiskt inte att det fanns lambdasondshylsor.
Såg en på biltema betyder det att den passar alla modeller då???(kanske bara finns en typ av lambdasonder).
Men okej jag skall testa det och se om det funkar det får bli imorgon.
Men trots allt så vet jag inte ens om det är lambdan som lagt av.

Dawwe: När du bytte lambda vad hade du för problem med bilen då??
Min går bara kass på tomgång efter jag varvat ut den ordentligt, hur var det med din???

Tack för tipset iaf...

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En lambdasond skulle jag inte snåla in på, de är förbrukingsvaror. Dvs dem "tar slut" efter x antal mil. Mitt tips till dig är att köpa ny, om inte BMW orginal så köp åtminstone en pirat, fast ny.

Om bilen är varm är det lättare att få bort lamban som redan sitter där, har du en ny lambda som du vet till 100% att den fungerar så klipp av trådarna på den gamla så får du ner en ringnyckel, efter att ha smörjt med lite olja så kan du börja dra.

Lycka till och köp en ny lambda!
TobbeBMW
Köp en ny lambda, den e inte så billig (1450:-) men som sagt dom håller bara ett visst antal år, det är slitagegrejor.

sedan kan du ta bort din gamla sond genom att ta tag om den med en REJÄL rörtång eller polygrip, då lossnar den även om dom brukar sitta hårt, smeta sedan in din nya sond med lite koppaspasta i gängorna innan du skruvar dit den så lossnar den lättare om du behöver byta igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.