|
|
|
|---|---|
|
Nu när vintern närmar sig har det blivit dags att ställa undan E30-räcern :( Hade först tänkt inhandla en billig skrothög att köra med till mars eller så, men vid närmare eftertanke känns det som ett klokare val att köpa något lite mer seriösare som man kan köra med vid sidan av E30'n även sommartid. Jag har blivit väldigt sugen på en 525'a E34. Ni som äger en / har ägt en, kan ni ge lite kommentarer? Är inte så bekant med E34, men jag tycker 520 är lite för tråkig och 540 är lite väl... Så en 525'a känns som det skulle kunna matcha bra. Dyra i drift? Soppaförbrukning? Delar som ofta går sönder? Rostkänsliga? Tacksam för svar :) | |
|
Lite generellt: Länk ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Hade en 525 -96 executive som vinterbil. Helt underbar. Välbalanserad och förutsägbar i halkan. Min hade dessutom diffspärr, jätteskoj! | |
|
Har en 525 nu och är mycket nöjd,bra komfort och körkänsla! |
|
|
Jag är också mycket nöjd med min 525, fina prestanda och mänsklig bränsleförbrukning. 0,8/mil är inga problem att klara. Fast jag tankar alltid 98 oktan... |
|
| Har en 525iT -94 som jag har kört 6100 mil(610000 km) på två år med. Är mycket nöjd. Har kört på 0,72 l/mil vintertid och på 95 oktan. | |
|
Ni verkar glada och nöjda med era 525'or :) Nackdelen är väl att dom inte är så ekonomiskt klassade som en vinterbil, men jag tror nog man har igen det på komforten och driftsäkerheten jämfört med en gammal Volvo 240 t.ex. Någon som kan kommentera reparationer lite? Dyra att laga? |
|
| jag hade en 525i och jag hade aldrig några problem med den. så jag tror på ett köp av en 525:a e34. Jag är själv ute eter en lite nyare e34. | |
|
Min 525:a är underbar! Det är en väldigt driftsäker bil, och hur kul som helst på vintern, enligt mig. Reparationer är dyrare än volvo helt klart, Jag har dock bara fått byta normala slitdelar. Se upp med rost om du köper äldre årsmodeller, dom är känsliga i nederkant dörrar, skärmar och nedre delen av bagage luckan. Dämpar byte hos verkstad (Rinaldo, jkpg) inte hos återförsäljare kostar 1200 tex, och rätt billiga bromsklossar. Byter man dämpare själv som jag tjänar du ca 500 spänn. |
|
|
Okej! Det får bli en 525'a helt klart nu känner jag på mig! Nu fattas bara att någon dyker upp till ett vettigt pris också :) |
|
|
Det gör du rätt i, är helt klart det bästa köpet!du kommer inte bli besviken,bara se till att få tag på en som är i bra skick,rekommenderar att du kollar efter en 95 års modell! |
|
|
Du bör åtminstone ha en 93:a eller nyare, dom har variabel insugskamaxel (VANOS). Bättre bottendrag och lägre förbrukning :) Läs mer på Greenbergs länk ovan. |
|
|
Hmm, ja det är klart att man hellre haft en nyare isf... Men det var ju tänkt som ett rent budgetköp och då vete katten om det är något annat än en 90-91 som pengarna räcker till.... :( |
|
|
ska du köra ekonomiskt, kan du lika bra ta en 520 91- så har du iaf 24 ventilare på 150 hästar. billigare förs. t ex. |
|
|
jaja men jag har en 520 å den klarar ochså 0.8 liter milen. BMW e lag |
|
| Jag har iofs en 520, men vill skryta lite om E34. De har bra komfort, går tyst och stabilt, är välbalanserade och körglada för att vara så stora och tunga bilar. Men köp en 525, för 520 behöver varvas en del för att gå bra. | |
| Måste slå ett slag för M50-motorn, alltså den utan vanos. Den har samma toppeffekt som vanos 525:an (192hk) och är på sätt och vis sportigare i karaktären. Sen är det ju mindre saker som kan gå sönder. | |
|
M50-motorn,???men den har ju vanos ju. BMW e lag |
|
|
Alla M50 har inte vanos. Vanos kom först -93 och M50 (24V) kom -91. Som jag har förstått det. Jag som kör vanos maskin måste ändå säga att den har mycket trevligare karraktär än min gammla 12v 525:a, men det kan ju vara de extra ventilerna som gör det. /Ian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.