|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en bil där säljaren hävdar att den noterade mätarställningen hos bilprovningen är fel. Det står 248xxx någonting och säljaren säger att den har gått drygt 220000 km. Bilen är svensksåld och "billigast på blocket". Han hävdar att han ska kontakta bilprovningen på måndag och fixa till så att rätt mätarställning står. Min fråga är då... det kan väl knappast bilprovningen gå med på? Han har ju ingen bevis för att den är felavläst, besiktningen skedde för ett halvår sedan. Någon som råkat ut för en felavläsning och fixat till det? Köper man bilen så blir det ju ännu knepigare att förklara vid nästa försäljning. //Stenback | |
|
Spelar det nån större roll om bilen gått 22000 mil eller 24000 mil? skulle inte tro att någon bara skulle backa bilen 2000 mil heller.. men man kan aldrig veta.... du kan inte komma fram till nått genom att läsa lite papper o så som killen har om bilen? |
|
|
men vad står det på bilens mätare i bilen. den borde ju stämma.. No Turbo shit - Just real power |
|
|
SpajJjs: Jag kan lika väl köpa en bil som gått 26000 mil men då vill jag att det står 26000 på mätaren också. Bilen är servad på egen hand sedan 12000 mil så går inte att verifiera mätarställning genom servicepapper. Gurkan28: Så länge bilen inte är skruvad så stämmer ju mätaren. Men om den är det då? //Stenback |
|
|
Säg till han att du vill testa den på bmw. Där kan dom ju varifiera mätarställningen. Mvh No Turbo shit - Just real power |
|
|
Stenback Vet ju inte vad den här killen har för förklaring men en besiktningsman noterade fel mätarställning på min förra bilsom jag besiktigade i Juli. Mätarställningen var strax över 9000 mil men när jag fick pappret fr besiktningen stog där lite över 19000 mil! Bad honom ändra mätarställningen på pappret och skriva ut igen. Han menade att det inte gick men skulle ordna så jag fick ett nytt besiktningsprotokoll hem med rätt matarställning. Fick det med posten veckan efter. Håller för övrigt med Spajjs om att 22" eller 24" mil inte borde ha nån större betydelse då bilen ändå inte är nån lågmilare. sw |
|
|
Gurkan28: Om du hade varit lite insatt i de auktoriserade Bmw-handlarnas mätarverifieringar så hade du vetat om att man inte kan vara säker på att mätarn inte är justerad trots att Bmw intygar att allt är grönt. Fifflarna kan kringå och justera mätaren så att det ändå inte syns. Finns massor av trådar som behandlar detta ämne, kolla importforumet. Tråkigt att du kläcker ur dig kommentarer som om du vore en tvärsäker expert trots att du uppenbarligen inte har en aning. Nu kanske trådskaparen litat på din kommentar och åkt till Bmw för o göra mätarkoll och litar sedan blint på denna utförda kontroll. Upptäcker sedan kanske att bilen var skruvad ändå. Bättre o vara tyst om man är osäker och låta de som vet tala istället?? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
Paap Reeder |
... om den är sv.såld och har gått dryga 20 000 så har den väl en historik som Bilprovningen kan maila till dig ... de föregående protokollen. Vad visar mätaren idag? MVH /// Paap R |
|
Wadstedt79: Enligt besiktningsprotokollet från april -05 hade den gått 24800 mil då. Det är alltså ungefär ett halvår sedan, den kan ju lätt ha gått 2000 mil sedan dess vilket skulle göra 26800 mil. Idag står mätaren på drygt 22000 mil. 4-5000 mil är väl ingen jättegrej på en gammal bil men är den skruvad så säger väl det en del om ägaren? Jag vet inte men jag tror att om man håller på och fipplar med mätarställningen så är man säkerligen inte så noga med att serva. Syftet med skruvningen är ju att luras så varför vara ärlig om annat? Paap Reeder: Jo jag vet och jag ska ringa Bilprovningen imorgon måndag. Visste inte att man kunde maila, lär väl inte få svar innan måndag i alla fall. Rolex: Lyckligtvis har jag hängt här tillräckligt länge för att inse att "verifierade mätarställningar" snarare ger dåliga vibbar än goda. Tack i alla fall! Jag är alltså mest intresserad av om ägaren är ärlig eller en fifflare. Äldre bilar köper man efter skick och magkänsla, inte mätarställning. //Stenback |
|
|
Rolex: Tur att du e sån expert då..... Bilen är ju även svensksåld, skulle göra som Paap Reeder höra med bilprovningen om tidigare protokoll vilken mätarställning som var noterad då. No Turbo shit - Just real power |
|
|
Kollade mot bilregistret som hade noterade mätarställningar sedan -99, säljarens version verkade rimlig och vid personlig kontakt kändes det bra. För att avsluta trådan så kan jag meddela att jag köpte bilen. //Stenback |
|
|
Gurkan28: "Inte lätt o vara ödmjuk när man vet bäst" - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
på en bil jag besiktigade skrev de fel åt andra hållet, den hade gått 7400 mil men det stod 740 mil på protokollet! men jag skulle ändå ha kopplat upp den på BMW, om bilen nu var såpass ny. jag tror nämligen inte alltför många skulle lägga ut 4-5000 kr på den "stora" skruvningen för en skruvning på 2-3000 mil, utan de hade nöjt sig med den "lilla" som syns i LKM. mvh Johan |
|
Johan: Som jag förstått det så lagrar min -94a endast mätarställningen på ett ställe och det är i kombiinstrumentet. Är inte den stora skruvningen att byta ljusmodul och jag har väl ingen sådan som lagrar mätarställningen!?!? Jag tror att det enda BMW kan ge mig är info om ev garantireparationer och det lär ändå inte säga mig något eftersom bilen är en -94a. //Stenback |
|
| köp på känsla | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.