AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Har delsyntet men vill byta till Helsyntet (olja)

Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Vill slänga i Mobil 1 helsyntet i min 520-90 men vet inte om den gått på detta innan. Skulle detta vara någon fara för motorn ??
Går det bra överhuvudtaget att ha denna olja i denna motor ??

Hur många l olja går det i denna motor ??

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Om den oljan är passande för din motor vad gäller viskositeten vet jag inte, men det bör inte vara något problem. Fast om det är en 5W-50 så kanske det är i tjockaste laget (50) när motorn är i arbetstemp!? Men frågan är ju vad BMW själva rekommenderar i varmviskositet, det sista talet alltså.

I övrigt så är det inga uttalade problem eller överhängande risker med att byta från tidigare olja va det nu än är och direkt till en helsyntet i en motor som funkar som den ska och inte är väldigt sliten eller har misshandlats vad gäller oljebyten under lång tid tidigare. Men då kan det i värsta fall uppstå problem oavsett vilken olja du byter till.

Numera vill man ofta ha ett viskostetsspann på oljorna på 5W-30 då det ger bra smörjning vid kallstarter sam att 30 är en tunnare olja då motorn är i arbetstemp men ändå fullt tillräcklig för att fullgod smöjning. Den tunnare oljan är lätare att pumpa och det spar istället bensindropparna lite mer.

Dr Tinnitus
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det kan inte vara några helst problem. Kolla bara som sägs ovan att viskositeten stämmer med vad som står i instruktionsboken.

Den Mobil 1 jag kör min 635-motor och SAAB 9-3 Aero på (även M5:an -95 när jag hade en sådan) är 5W/50 och det går bra. Det sägs att det är en bra olja.
Min 3.0S kör jag på 5W/40 eller 5W/50. Visserligen BILTEMA-olja men den är ju bra den också (påstår jag). Den motorn är rätt sliten (68.000 mil) men det går ändå mycket bra med denna olja med bra oljetryck på tomgång även vid riktigt varm olja (tex 25-30 grader ute och litet mer inspirerande körning)

När jag bytte från mineralolja till helsyntetisk på 635-motorn sattes straxt därefter ett "oljespruthål" till kamaxeln igen av skit så att en kamnock började slitas ner. Vissa påstår att syntetolja löser upp skit i motorn effektivare än mineralolja och att man därigenom riskerar sådana haverier. Jag kan dock inte påstå med bestämdhet att det berodde på oljebytet men det hände efter några hundra mil så litet misstänksam blir man ju!

Per L
syntetoljan rensar bort en hel del skit så jag skulle INTE byta till helsyntet!

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det ryms 4,3 liter. Kolla gärna andra trådar med funktionen Sök inlägg, det finns MASSOR i ämnet olja.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är igen märkbara skillnad på dagens delsyntet eller syntetoljor när det gäller reningsförmågan, det är 15 år gamla meriter när helsynteten var ny och man slog i den efter ha kört på mineralolja i många mil vilket många ggr gav en för snabb rening av oljesystemet och därmed igenkorkade oljekanaler framförallt det tunna rör som gick till smörjningen av kamaxlarna, samtidigt som kamaxlarna hade kvalitetsproblem med härdningen på de flesta tyska bilar under en tidsperiod på 80-talet.
Men en modern kvalitets delsyntet överträffar alla oljespecar som fanns när din motor tillverkades 1990.
Men vet du inte vilken olja som din motor haft och är körd på tidigare, gör några byten med delsyntet innan du slår i helsyntet för att vara på den säkra sidan och slippa ifrån en alltför snabb rening i oljesystemet.
Det är vad Castrol rekomenderar om man är osäker.
Vet du däremot att bilen rullat med en delsyntet med bra klassing så ska det inte vara någon fara att slå i helsyntet direkt.
Men å andra sidan så duger det bra med tex Mobils super S delsyntet som brukar kosta 199 kr 4L på Meca till din motor(den är BMW godkänd för 1500 mils serviceintervall och är högre klassad än någon av de oljor som fanns 1990. Biltemas helsyntet har en bra klassning som duger långt till din motor.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
En korkad fråga...vilken olja rekommenderas till en V8-93:a?
många trådar finns men sökning går åt h-vete!
Kör just nu på Mobil helsynt 5/40 olja...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har valt en bra olja så fortsätt att köra på den.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Tackar!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.