|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny här och dessutom sugen på att köpa BMW för första gången i mitt liv :-)... Har tittat på 316/18 men inte hittat någon som fallit mig i smaken. Inte så många till salu heller. Börjar därför snegla lite på 320 men är osäker om jag ska välja denna. Tänker på att den säkert är törstigare än 316/18, dyrare att serva osv... vad har ni för tankar om detta? mvh Anders | |
|
E30 E36 E46 modellen? Vilken menar du. =) Bra bilval dock! Välkommen till Autopower. |
|
| E36 menade du ser jag, jag va för snabb sorry | |
|
En sen E36 320i(97-98) är en bra bil...Trevligare motorgång än fyrorna+faktiskt riktigt pigg(får väl f-n för det här nu igen ;)) om man jämför med då fyrorna.. Men ok,inget "kraftmonster" om man nu tror det,för liten sexa egentligen men ingen dålig motor för den sakens skull :) Om jag ska skriva något ytterligare så åk först och prova en 325i,om du tycker den blir för dyr i drift(kolla försäkringspremier,service osv) så slå till på en 320i 24v med VANOSMOTORN,kom till årsmodell -93 om jag inte helt missminner mig nu.. Mvh Janne. |
|
| Dom fyrcylindriga är bra i och med M43 motorn med kamkedja som kom 94 - 95. M40 som satt i dom innan är en katastrof och bör undvikas! Jag hade nog valt en med fyra då skillnaden mot en 320 med sexa är inte så stor. Den största skillnaden märker du vid soppapumpen och när reparationer och försäkring skall pyntas. 316 spisen är inte så slö som man kan tro, men 318 är att föredra. Att dom är svåra att hitta begagnade lär nog bero på att folk har råd att behålla dom. ;) Om du skall ha en med sexa så tycker jag att du kan löpa hela linan ut och titta på en 325 eller 323 istället. Ungefär samma omkostnader men betydligt mera prestanda. | |
|
tack för svaren... hur mycket den dricker är rätt väsentligt då jag redan har en törstig bil... v70 T5 ( nu får man kanske en liten åthutning.. inte svära i kyrkan;-)). Vad drar en 320/23/25? Ska kolla det där med Vanosmotorn. Verkar vara en detalj att fästa sig vid. /anders |
|
|
PowerMac: En fundering bara. Efter 27.000 Mil med M40 utan reparationer (utöver kamremsbyten och korrekt service) undrar jag var katastofen är?? Ovanstående sträcka har jag avverkat med min 318 -88 som, jag ägt sedan ny och äger fortfarande pga att det är den mest felfria bil jag har ägt. /Mats |
|
|
AS: Kolla modell guiden för info om prestanda mm. Länk Jag hade valt en 323 som första val. En perfekt kombination av hyffsad ekonomi och prestanda. Lika försäkring som 320 men snålare och en modernare motor. Dessutom har många 323 ASC+T som är riktigt bra på vintern (stabilitetskontroll+antispinn). Om det bara skall vara som en billig bruksbil hade jag nog valt en 316/318, 94:a eller senare pga kamkedjan. Jag har haft en 318 -94 tidigare och det var en bil med extremt billiga driftskostnader! |
|
| Mats: Katastofen ligger i om någon missar ett kammremsbyte vilket låter sig lätt göras då bytesintervallen ligger runt 4000 mil. Dessutom om motorn har körts på dålig olja eller för långa bytesintervaller så slits kammaxeln ner, och du får en inbyggd maracasorkester under huven. Det kan även hända om man har följt tillverkarens rekommendationer då en "felkonstruktion" föreligger. Men visst, dom pinnar på om man sköter dom och nyttjar hörselskydd. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.