|
|
|
|---|---|
|
Jeg lengter etter en E90 Touring (E91?), men pengene strekker ikke til enda. Så i mellomtiden skal jeg kjøpe en E46 320dAT. Bilen skal selges igjen när jeg får råd med E90 Toruing, og da vil jeg ha mest mulig cash igjen for min E46. Hvilke farger/utstyr/mil etc etc är det mest efterfrågan etter på marknaden? Jeg regner med at jeg skal ha en med facelift och 110kw motor. Men annars? Steptronic? Skinn? Sport? Leder? Navi/TV? Vad lönner seg när den skal selges igjen? | |
| Jeg tenkte på sort/grå/silver/blå metallic farge , grått/sort intereør, steptronic, klimaautomatikk, cd. Men hva ellers? | |
|
Ska du importera den från Tyskaland eller köpa i Norge? Jag vet inte hur utbudet av 320dAT är i Norge men i Sverige är det inte många till salu. Skippar men steptronic så är det lättare. Väljer man istället att leta bil i Tyskland så finns det många 320dAT även om många har lite konstiga utrustningskombinationer. Många bilar saknar t ex multifunktionsratt och sätesvärde vilket jag tycker är självklart att ha. Utbudet av 320d med M-sportpaket eller skinn är inte så stort men det finns bilar, däremot så är det ganska vanligt med Navi/TV eller Radionavigation. De färger som du nämner är ju de vanligaste och också de mest säkra korten. Rent generellt så tror jag inte en 320d behöver vara lika väl utrustad som en 330i för att vara lättsåld. ___ //Ulf |
|
|
ok! Jeg skal köpe i tyskland. Det blir garantert step, og helst klimaauto och cd. Hva tror dere om denne: Länk Litt mye km? |
|
|
Antalet KM är nog ganska normalt, vill man ha en som rullat 7.000mil så är utbudet mycket mindre och priset stiger. Jag skulle nog själv titta på bilar från 10.000-13.000 mil. ___ //Ulf |
|
| Hvor lenge holder turboen på disse? | |
|
Oavsett vilken utrsustning bilen har så hoppas jag du köper den MYCKET billigt. Mina största förluster när det gäller bilaffärer har gällt de E-46 jag haft. Och då har ju knappt E-90 kommit ut på beg marknaden nu när jag sålde min sista min sista E-46'a. Mitt råd är alltså att helt skippa en E-46 om du ska ha bilen ett kort tag och sen byta mot en E-91'a. sw |
|
|
När det gäller begagnade dieselbilar har dessa ofta ett bättre andrahandsvärde i Tyskland jämfört med Sverige, pga den nuvarande fordonskatten i Sverige på bilar utan partikelfilter. När det gäller E46 verkar det som att bilar utan multifunktionsratt och sportstolar är mycket svårsålda, åtminstone verkar detta gälla på den svenska marknaden. Bilar med M-sportpaketet är ett stort plus men dessa är ganska sällsynta och ofta rejält mycket dyrare hos handlare. |
|
|
Kristoffer: visst är det så att E46 med M-sportpaket och/eller sportstolar är lättare att sälja däremot så tror jag man måste skilja på en 320d Touring och en t ex en 330i Coupé då eventuella köpare har rätt så olika prioriteringar. Tror t ex att en 320d med drag många gånger kan vara mer attraktiv än en en med sportstolar. Jag tittar ju själv så smått efter en 320dAT och visst är det snyggt med M-sportpaketet men det är kanske 1 på 200 som har detta och dom få man hittar ligger ofta 2.000-3.000€ över en likadan utan paketet. Svårt att jämföra priserna mellan Sverige och Tyskland så antalet bilar i Sverige med Steptronic inte är många. Dom till salu utan Steptronic har ofta legat ute till salu ett bra tag så dom verkar inte så lättsålda men det verkar också som flera av dom är alldeles för högt prissatta. Dom som har dykt upp till bra pris har också försvunnit ganska fort. ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Du har kanske rätt när det gäller kundkretsen för 320d. Jag syftade mer generellt på E46 där många köpare är extremt kinkiga när det gäller utrustning. Bensindrivna 320 utan sportstolar verkar i alla fall vara extremt kalla på marknaden, antog att det var liknande scenario även för dieselsuggorna :-) |
|
|
Mycket bra info! Vad tror ni är rett pris for en dAT med facelift, 110kw och under 13k mil? Ca €13.000? |
|
|
Priset beror helt på var du tittar. På www.bmw.de får du inte så mycket för 13'€. På www.mobile.de så finns det ganska många för detta pris men det är svårt att avgöra hur seriösa handlarna är. På DAT hittar du bilar för detta pris men dom kan lika gärna kosta 15'€ så min gissning är att DAT's priser är satta utifrån den aktuella bilens skick. Vad jag har hört så går det ej att pruta på priserna på DAT däremot så får du rabatt när du köper flera bilar. Har du möjlighet att åka runt och kolla på bilar så tror jag du kan hitta en helt ok bil för 13'€ men om du ska köpa en osedd bil och vill ha en viss garanti för att bilen är fräsch så måste du nog upp lite i pris. ___ //Ulf |
|
|
Kristoffer: det är bara mina egna funderingar men det är ju sällan att sportstolar är en nackdel. Själv har jag följande utrustningsönskemål: -Steptronic -Multiratt -PDC -CD -Sätesvärme Sen är det ju bonus om bilen har: -Navi eller Radionavi -Sportstolar -Skinn eller delskinn -3-ekrad eller M-ratt -Elhissar bak -Xenon Jag tittar i första hand på Touring med 150hk men är även öppen för sedan och den gamla motorn om priset och utrustningen är rätt. Max 13-14' mil. ___ //Ulf |
|
| Hvor viktig är rails och drag? | |
|
Jag får för mig att rails skulle vara ett plus om du ska sälja bilen i norge, även om det nog inte har en avgörande betydelse. Men bra om man är 4 och ska ha med skidorna upp till fjället. |
|
| Jeg dropper M-paket. Satser på klimaautomatik, rails och CD. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.