|
|
|
|---|---|
|
Hej, detta är mitt första inlägg här. Har ingen BMW själv nu men har tänkt skaffa en så jag tänkte att det är lika att registrera sig, har "smygläst" i nåt år nu. Ok, är alltså sugen på en diesel-BMW. Har en A*di A4 TDi quattro själv nu men BMW's utseende och motorer har alltid lockat! E39 eller E46 är inte lika viktigt som motorn. Är i stort behov att få reda på förbrukningen på dessa kärror då jag åker en del mil per år. Vad gäller 3-serien så är det endast faceliftade versionen som är intressant, således 320d med 150hk-motorn, 330d har ju bara 184hk i rimlig peng så 204hk utesluts. 5-serien så är det -01-03 193hk som gäller. Summering av frågor, och endast av ni som kört/äger dessa fordon, och endast med manuell låda. Kör ca 50/50 landsväg/stad. 320d -02 150hk: Förbrukning landsväg/stad enligt skyltfart. 330d 184hk: Som ovan 520d 136hk: Som ovan 530d 193hk: Som ovan Eftersom jag inte provkört nån av dessa bilar så undrar jag om det är stor skillnad i prestanda på 320d med 150hk och 5/330d, BMW's egna siffror på acc och förbrukning har jag redan så dessa vill jag inte ha och dem tar jag med en nypa salt. Sen undrar jag om nån vart och tittat på denna bil: Länk Bra pris med tanke på att den e svensksåld. Ok, men detta var min första post och en låång sådan:-) Hoppas ni har överseende och förstår mina frågor, har försökt vara så rak som möjligt i frågorna. Ha det bra och trevlig helg! MVH Daniel | |
|
Jag rekomenderar inte den dära, snik-utrustad och nån skum nyimport... Satsa på en 320d eller en 530... |
|
| Oj hehe det var ingen import!!!!! Men nog var den lite dyr alltid! | |
|
Om 520d:n i annonsen har 136Hk-motorn så är den nog rätt trött - hellre då en 320d med 150Hk. Har kört 530d (184Hk, helt enkelt underbar =)) men har ingen bra uppfattning om verklig genomsnittsförbrukning över längre tid - dock kom 530d:n aldrig över 0,7 i snitt när jag provkörde den (manuell). Mvh |
|
|
520d fanns enbart med 136hk och den borde kännas lite trött jämfört med övriga modeller ovan. ___ //Ulf |
|
|
Hej Jag äger en 320dt -04 med 150hk motorn och 6vxl. manuell och jag tycker dän går kanon jag har inte gjort några strörre studier vidr. förbrukning men det är sällan jag inte kör minst 100mil på en tank (63ltr.) Det är bara vid denna typ av körning den dra anningen mer:-) Länk Tror dock du blir besviken på en 136hk 520d satsa på något snäppet värre tex. denna bra pris tycker jag även den om den saknar M-paketet. Länk Lycka till |
|
|
jag vet inte hur stor skillnaden blir mot en 150hk 320d, men jag har iaf en 136hk 320d -01 m kcr, och den har jag kört én 20 milsrunda enligt skyltfart på 0.48l/mil, med 235/40-18" sommarhjul.. ligger aldrig över 0.65 på blandad körning! Diesel-räsern /Rickard |
|
| Inte heller en 530dA är särskilt lätt att få att dra över 0,7 l/mil, ligger snarare kring 0,67. Det intressanta är att den inte drar mer med farthållaren på 150 på tyska motorvägar, snarare mindre... | |
ErikJ |
Har haft både 320d samt 330d förbrukning blandat 320d 136hk ca 0,62 långsträck 0,57 förbrukning blandat 330d 184hk ca 0,7 långsträck 0,62 prestandamässigt slår 330n de mesta helt klart värt den lilla merkostnaden i förbrukning. så köp en 330d om du vill ha kul... |
| Okej, tackar alla ni för de utförliga svar ni gav! Komfortmässigt mellan 3-serien och 5-serien då? Antar det är ganska stor skillnad där eller? | |
| 3-serien gillar att köras som en sportbil och blir aldrig särskilt vilsam att köra. 5-serien är en bra körmaskin med dolda resurser, möjligen en familjeracer. Underhållet av en 5-seriebil kan nog bli betydligt dyrare än vad prisskillnaden mellan dem skulle antyda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.