AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.588

Är detta "farligt" för bilens elsystem?

273
Pärlan
BMW 523i -96
När jag spelar riktigt hög volym i bilen, fortfarande så det med lätthet går att lyssna utan att känna obehag, skiftar ljusstyrkan på all belysning i bilen i takt med basen.

Kan detta skada bilens elkomponenter?

Man har ju hört allt snack om hur känsliga moderna bilar är för strömpikar osv.

/ J

Vet ej om det kan skada någonting, men köp dig en kondensator så slipper du fenomenet.

En gång BMW alltid BMW.

Min bil.
Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Bilen elektronik tar nog inte skada av svajjande spänning så längre den är dalande vilken den blir av ett kraftigt slutsteg. Du skulle nog kunna få endel problem om spänningen blir allt för låg kort stunder, mycket knepig fel gissnigsvis.

Jag skulle nog inföskaffa en kondensator för att slippa ev. framtida problem...

/chni
273
Pärlan
BMW 523i -96
Känns lite "over kill" att kondensera stegen så länge ljudet inte försämras vid hög volym.
Tar inte bilen skada av detta låter jag det nog vara som det är idag.
Tack för svaren! / J

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du får så kraftigt spänningsfall så belysningen blinkar i takt med basen så skulle du nog kunna få rappare bas med en konding då bilens elsystem uppenbarligen inte klarar av att ge steget det den kräver.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag hade detta problem med, men bytte till ett friskt batteri och problemet försvann.

Ju närmare slut bilens batteri är ju högre blir dess inre resistans, detta gör att med tiden sjunker spänningen mer vid samma strömuttag (dvs de som bastoner orsakar).

Mvh Björn
balmgren har rätt. Sviktande strömförsörjning kan endast bättras på med kraftigare "källa", bättre batteri (med låg Ri), dubbla batterier osv. Kondensatorer är inga ström eller energikällor, kan endast hjälpa till vid enstaka korta/höga toppar, inte baspopp eller utdragna toner. Kondensatorer måste även hela tiden laddas upp med samma energimängd (och en aning till) som man tar ut. Tänk efter nu...

FP
Glömde grundfrågan: Nej, inga problem skall normalt uppstå om inte spänningen sjunker lägre än vid t.ex start. Dock mår inte batteriet bra av att konstant få leverera strömstötar i denna storleksordningen utan att återhämta sig.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Apropå detta med att jämföra batterier och kondensatorer som källor till elektrisk energi. En kondensator på 1 F som laddats fullt av en spänning på 12 volt innehåller en sammanlagd elektrisk energi om 72 Joule, vilket kan jämföras med att ett batteri kan ligga på några miljoner Joule.
Med andra ord har kondensatorn inte kapacitet att stödja batteriet under annat än mycket korta förlopp, varefter den kommer att suga ström ur batteriet innan den åter kan göra nytta. Under en enstaka, mycket kortvarig, transient kan kondensatorn göra nytta, men det fungerar troligen bäst på musik med stora dynamiska variationer, t ex klassisk musik eller viss filmmusik.
Helt riktigt. Fördel kondensator är att stor ström kan tas ut snabbt (och även återladdas snabbt) men totala energimängden är låg och inget för förbrukare som drar ström under långa passager. Allt är relativt, långa i detta sammanhang är kanske sekunder....

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, sekunder blir långa i detta sammanhang. Med den energi som en kondensator lagrar rör det sig om tiondelar av sekunder innan dess energi är uttömd, om den skall leverera någon aktningsvärd ström, t ex 10 A.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.

Nja, ni har väl rätt i mycke, men det fel många gör, är att jorda fel. Plus dras ofta till batteriet, men ofta ser iaf jag att man fuskat med jorden. En konding i det fallet kompenserar väl för jordningens del, men har man jordat rätt, så gör kondingen då att basen framförallt blir fastare. Med rätt kabeldimension givetvis.

Kommer ihåg då jag kopplade bilstereo, typ 17 år sedan, satte man steg o batterier i högar. Fanns väl inte så mycke annat än vanliga klena kondingar då vill jag minnas.

Ett batteri är vad jag vet långsamt, men en konding direkt på, eller två, ska ge ifrån sig duktigt.

Jag har förresten beställt fem steg till min 750 idag. Ska bli kul o se vad man kan få till med dagens prylar.
Nja, ett elsystem i en bil (batteri, generator, kablage osv) har ju ingen "hastighet" utan kan bara ge en viss ström vid en viss spänning, som bestäms av den totala resistansen (mera riktigt impedansen) i systemet. Denna resistans ligger på ett antal (några tiotal) mOhm i normala fall, det är detta och inget annat som bestämmer hur mycket spänningen sjunker vid belastning, helt enligt gamle Ohms lag.
Helt riktigt är minusledningen till t.ex ett slutsteg lika viktig som plusledningen, lägsta totala resistansen (impedansen) i systemet finns på batteriets minuspol.
Stora elektrolytkondensatorer har högre inre impedans än små, många små kondensatorer i parallell är därför bättre än få större.
Sen åter igen, en kondensator är en mellanlagringsstation för energi, det det ger ifrån sig måste genast tas igen från elsystemet. Som samtidigt skall ge full energi till slutsteg osv...

FP
273
Pärlan
BMW 523i -96
Vill tillägga att ljuset sviktar även på tomgång.
Detta är dock inget problem, ljudmässigt, och eftersom en kondensator bara är fullt uppladdad under en kort stund efter musiken har börjat tror jag inte riktigt på den lösningen.

Så länge bilen inte tar skada av detta låter jag det nog vara som det är idag.
Är iofs, lite "less" generatorvinet...

/ Jonatan

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Generatorvin tar du bort med kondensator.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Pärlan: Kondensatorn kommer bara att användas vid större strömuttag när batteriet inte orkar (pga. batteriets inre resistans) för att hålla uppe spänningen. Dvs. kondensatorn kommer att vara "full" större delen av tiden.

Ändå inte säkert att kondensator löser problemet då batteriet kanske är för dåligt. Du kan nog räkna med bättre ljud iaf om du löser problemet med svajjande spänning på ngt sätt.

Har du tillgång att prova ett bra batteri så kan du sedan avgöra om det är värt...

/chni

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.