AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.461

ryker ur vevhus och kärlet

tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
har lite problem med bilen , har precis bytt topplockspackning och kamrem pga att den tog vatten förut , nu tar den inte vatten men det ryker fortfarande ur expansionskärlet och vevhusventilationen ? vad kan vara fel ? jag planade aldrig toppen när jag bytte packningen.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
spräckt topp troligtvis.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
kan jag kolla de med en komptest ? eller måste jag ta bort toppen igen o provtrycka den ?
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
förut hade jag problem med att den kokade i kärlet o vattnet försvann , men nu gör den inte de utan ryker lite bara typ avgas rök
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
På en 84-a kan ju mycket ha hänt men om kylsystemet är tätt och toppen sprucken kommer det nog krypa in vatten i något förbränningsrum eller in i oljecirkulationen.

1. Om avgasröken är vit och ser ut som vattenånga, dvs inte luktar särskilt illa, får du säkert in kylvatten i förbränningsrummen.

2. Om oljan ljusnar och du får klegg på oljepåfyllningslocket går vattnet den vägen.

Mitt förslag är att du ska provtrycka kylsystemet under så lång tid att även en liten läcka i toppen släpper ut kylvatten - om den gör det... annars kan ju allt möjligen vara väl

"nu gör den inte de utan ryker lite bara typ avgas rök" ... Var ryker det? I expansionskärlet? Då är det säkert en spricka trots allt! Avgasröret enligt ovan - samma sak.

Vi levde flera år med en vitrykande e30 323ia tills vi bytte den mot något roligare, misstänkte sprucken topp eller nåt men kom aldrig fram till nåt, men då hade den gått närmre 25000 mil - och plåten gav sig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.