AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.205

Bmw M3 E36

Tjenare var och provkörde en bmw m3 -93a idag hos en bilfirma. Mycket fin bil helt av sagt UNDERBAR! Dock upplevde jag kopplingen som (konstig!?) har aldrig kört en sån effektstark bil tidigare. Jag växlade iofs redan vid ca 2.5tusen varv som jag brukar göra med min/familjens bmw z3 2.8l. braam va fasiken vad svår den var i kopplingen då? Behöver man varva bilen mycket för att växlarna ska bli fina? Kan växla och så, men just m3an var konstig.:S Försäljaren sa att man ska dra ur effektstarka bilar mer, kanske det som jag gjorde fel? växlade kanske alldeles för tidigt?

Har lite frågor som jag gärna skulle vilja få svar på också:) Vad ska man tänka på vid köp när det gäller JUST m3 e36? Barnsjukdomar? vanliga fel? Vad är vanos? vad har den för funktion?

Svar uppskattas=)

Mvh//Dennis
Måste nog vara något fel på den kopplingen, min funkar kanon vid vilket varvtal som helst.

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Välkommen till forumet!

Det ska inte vara några konstigheter med en koppling på M3 E36. Vid komfortkörning brukar jag varva till typ 3000 varv innan växlingen, visst S50 är effektstark men har ej särskilt högt vridmoment på låga varv. Döm ej heller bilen och kopplingen om du inte fick chansen att köra den riktigt varm. En del 3.0:or kan vara lite "konstiga" innan de kommit upp i arbetstemperatur (kylvattentemp kl 12, oljetemp minst 80 grader). Väl där kan du varva lite mer och då ska motorn dra jämt och fint över hela registret.

Angående generella frågor om M3 E36 så rekommenderar jag funktionen "sök inlägg". Sök på M3 AND E36 och du kommer ha mycket läsning framför dig. Denna säsongen har erbjudit köpläge på dessa bilar vilket resulterat i många trådar här på forumet.

MVH
I somras hade jag en Porsche 911 från -77, osynkad etta + back, så man var tvungen att dubbeltrampa för att få i en växel. En sån bil är knepig att växla men inte en M3 e36.

Nu har jag en M3a och den är som vilken annan bil som helst, vilken morsa som helst ska kunna få i växlarna lätt. Dennis ta upp detta med bilhandlaren och gör inte misstaget som många gör nämligen att dem är blåögda bara för att dem så gärna vill ha bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.