|
|
|
|---|---|
|
hej jag undrar vad ni har för högtalare i bak på era bilar? | |
|
Jag hade original där bak. Där fram satt det 6.5" nere vid fötterna i en special kickpanel köpt av Backe för E34. På instrumentbrädan satte jag diskanterna som hörde till 6.5", det var ett tvåvägskit. Sedan hade jag en 10" bas fastskruvad i ryggstödet som spelade in genom skidluckehålet, driven av ett slutsteg. Kanonljud! Det viktiga är nog i alla fall att satsa mest pengar på högtalarna fram, det är ju där DU sitter och lyssnar. Vill du vara snäll mot dina passagerare i baksätet får du lägga några slantar på fina högtalare där också. Men eftersom det inte är optimalt med ljud bakifrån för lyssnaren (tänk hemmastereo!) anser jag det onödigt att lägga för mycket pengar på det bakre ljudet. Helst ska det kopplas bort. En bas däremot är svår att rikningsbestämma, det är därför dessa brukar monteras bak då det finns mest plats där. Inget tips på några bra högtalare, men kanske en hjälp till vad man ska satsa på? ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
tack för ett bra svar. jag har varit runt o kollat lite, jag fick samma tips av mds. men jag vill ha fler tips innan jag köper |
|
Ulke |
INGA högtalare bak endast 2 st DD 9512 subba och sedan ett Focal Utopia 3-vägskit fram med 6.5" i aperiodiskt dämpade slutna lådor i kickpanelerna och 4" samt diskanter på brädan respektive A-stolpen..... mvh Ulke |
|
Jag hade Infinity kappa; 5,25" kit system fram, 5,25" koax bak samt Cervin Vega Wega 10" i liten sluten låda (16l) allt matat av ett DLS Genesis 4x50 ( 2x50 till fram systemet, 100W mono till subben) samt rear-fill via headuniten Mkt trevligt HiFi ljud Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
tack för ett bra svar g-m |
|
| hej jag har rockford 5.25 fram o några billiga 6/9 bak men det låter rätt bra | |
|
Lånar tråden lite Jag har ju e touring, och då sitter det högtalarutag i taket bak. Vad får det plats för högtalare i dessa hål och vart och hur drar man kablar om de skall ner till ett steg i skuffen. Alterantivt att man vill dra dem fram till huvudenheten, då jag ej har köpt några nya steg ännu? |
|
|
hej gizzmo! hur fick du plats med 6/9 i bak? vad jag har hört så är plåten i bak där högtalarna sitter bärande på en e34 sedan!!!! |
|
| jag har coustic 8" i min hatthyllan, mend lite trix får man i 8or=))) | |
|
Hej! jag hoppar in och lånar tråden lite, vad sitter det för storlek original på högtalarna på respektive plats? ska köpa nya runt om och vill inte såga upp nå större... Mvh Andreas |
|
|
tjaba 6,5" i kickpanelen 5,25" bak diskanterna vet jag inte, de går att sätta i 6,5" i dörrarna åxå om man har elhissar detta är fördraget |
|
|
Jag kör orginalet,det funka fint. BMW e lag |
|
|
Ronny Edvardsson:tack för det, gäller det 5,25" bak även i touring då dom sitter i taket? hur menar du i dörrarna ska man ta upp egna hål då eller? Mvh Andreas |
|
|
Har 5,25" Bak i min 540 E34 -93, satt orginal bak (sprängda) när jag köpte bilen. Bytte till infiniti, från BRL, passade dock inte riktigt, fick pressa dit dem med lite våld och sitter inte fast 100, men finns ingen plats för det. |
|
|
Ronny Edvardsson: jag beställde sony Xplod 6,5" till kickpanelerna och 5,25" bak men nu då jag skulle montera ser jag att det sitter original 5,25" även fram....hade du 6,5" fram? det blir nog till att köra sticksågen och motvilligt montera utvändigt:( bak passade det kanon iaf...men monteringsdjupet får vara max ca 5,5cm och dessa har 4,3cm i djup...så där hade jag tur iaf:) bilen: 525i touring -92 Mvh Andreas |
|
|
du bygger en egen adapter till kickisarna, som kommmer att sitta bakom panelen, de finns plats för de så. du ska inte behöva kapa sönder dom, touring en ska väl vara lika i kickpanelen som sedanen, prova å bygg en adapter, för panelen blir bara som ett skydd då. |
|
|
Hej! menar du att man bygger en adapter som skruvas på nått sätt på insidan och sedan skruvar högtalaren i den istället för invändigt i plastpanelen original...eller? Mvh Andreas |
|
| adapterplattan kommer att ligga innanför panelen med högtalaren i, | |
|
aha..tack för svar,ska se vad och hur jag gör... Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.