AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.824

Vad för rasslande ljud från vanos enheten?

Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Jag har upptäckt ett rasslande ljud från motorn.Det verkar komma ifrån kåpan som täcker vanosdelen.När motorn e kall så låter det som mest och man kan även känna vibrationer om man lägger handen på vanoskåpan. Rasslandet finns ej när bilen går på tomgång utan endast när man trycker till på gasen. När den har blivit varm så rasslar det men inte lika mycket som när den är kall.Vad kan detta vara??kan man justera detta på något sätt?? Bilen är en svensksåld fullservad 523 e39`a som har rullat 9000 mil. Bilen går för övrigt som en klocka och jag märker inget på motorns gång när jag kör med den.
Ulke
Låter som om det kan bli en dyr historia om du vill ha bort det ljudet, tidigare erfarehet från M3 med samma symptom som du beskriver...kostade 25kkr med byte.....(byte av VANOS)

mvh Ulke
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
En dubbelvanos till en 523i kostar ca 3500kr så inte blir det lika dyrt som m3!

///Tobbe
Ulke
Låt gå för att delen är billigare, men det var arbetet som var det dyra....

//Ulke
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Är bilen servad enligt anvisning så kan du ta det på maskinskadegarantin.
Denna gäller upp till 10 000 mil. Skulle rekommendera att åka in och visa bilen för BMW så fort som möjligt.

Lycka till!

//Håkan
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej, jag haft samma problem och det är enkelt att lösa, det bara att byta motorolja till halvsyntet istället för den du har som är helsyntet, därför att en halvsyntetisk olja smörja bättre än hel + det bli kvar oljfilm i vanosrummet.
Du vet väl att vanosen är den som styr kedjan och den är tålig som fan och man ska börja tänka byta den från 15000mil och upp åt syntet. Lika bra om du höra av dig till bmv v-stad och fråga om detta, det kostar 400-600:- hos Novation i Uppsala att göra felsökning.
lycka till

Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Det är ju egentligen inte ljudet i sig som jag vill ha bort. Jag är mest orolig för om hela vanosenheten kan rasa i hopp och förstöra motorn. Är ljudet inget skadligt i säg så kan det ju lika gärna vara. När man söker på forumet så är det i stort sätt osanolikt att det skulle kunna vara vanos enheten som är dålig på en så ny bil. Däremot så skulle det kunna vara vattenpumpen som ger ett rasslande ljud och vibrationer. Pumpen sitter ju vid vanos och skulle mycket väl kunna lura en på detta missljud. Statistiskt sätt så borde det vara vattenpumpen om man går på antalet bytta pumpar i förhålande till antalet bytta vanos på e39. Bara en teori jag har kom gärna med fler förslag.
MVH:Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.