AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.045

Funderingar ang byte av topplock på M10 maskinen..

Jag skall byta topp på min 518 slitvarg , och har en bra beg liggandes här nu !
Det jag skulle vilja göra med den innan jag monterar på den är att "tvätta" rent den innan.....Nu till min "korkade" fråga !
Kan man blåsa rent toppen med högtryckssprutan och något rengöringsmedel så att den blir ren ????

Innan montering så skall det väl bara va att se till att den är torr samt då givetvis olja in kammen o vippor osv med en tex oljekanna eller ???

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Visst kan du blåsa toppen ren med högtrycksprutan.Om du har tillgång till vanlig tryckluft så kan du blåsa den torr efteråt..En fråga,ska du inte se över ventilerna när du ändå är igång?Nya tätningar och inslipade ventiler är ju nice att ha när du ändå håller på : ) Och givetvis så ska du smörja in allt..

hjorten
Du skall också rengöra hålen i motorn där topplocksbultarna skall sitta.
Det med rengöring av topplocksbultshålen är vilktigt va eller ?
Hmmm hur kan man göra rent dessa hål utan tryckluft då någon som vet ?

Någon annan renovering av toppen kommer ej att göras nu , toppen skall på som den är bara rengöring samt justering av ventilspelen....

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
Man kan rengöra dom med tops,det är viktigt ja
jag hade bytt tätningarna och slipat in ventilerna som hjorten säger, inte så mycket jobb när du har den lös...

ang. bulthålen i blocket så är det viktigt att rengöra dom för finns där olja,vatten eller ngt annat i dom så uppstår det ett hydraultryck som spränger blocket när du drar bultarna...

MVH
Johan K
jo men eftersom jag kommit over en bättre topp med inte en ny kam så är det ingen ide att lägga ner en massa pengar på något med en lagom insliten kam...............

Självklart så skulle jag göra allt detta , om jag köpte ny ka och allt som tillhör detta också !

men nu är detta ngn form av nödlösning......

Undrar om man kan köra toppen i en "tvättmussla" (på jobbet) som har cleaner i.....

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Jag "fuskade" och tog med min gamla topp till en gör-det-själv hall med oljeavskiljare och diskade den med lite bensin och diskborste.. Blev kanonbra!

M V H Johan

Länk
Ja , jag tar med den till jobbet inatt och tvättar rent den där i en tvättmussla !
Då kan man ju även passa på att blåsa rent den med tryckluft !

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Billy: Skulle byta ventiltätningar om jag vore som dig en liten kostad som gör en sån stor skillnad, när ändå toppen är borta.

Håkan
Ja me då måsta man väl demontera allt i toppen eller ???
Och det känns inte kul när kammen inte är i nyskick (dock så är den ok men INTE i nyskick)

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.