|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Min E36 328 vägde 1490 kg, medan E46 330:n väger 1580 (alltså inte 100 kg som jag skrev först, utan 90 kg, marginell skillnad dock). Mina bilar är dock vägda på riktigt. Jag litar inte riktigt på BMWs uppgivna vikter. Utrustningsmässigt skiljer sig inte dessa två bilar särdeles mycket, kanske lite mer vikt från utrustningen i 330n, men inte så att det kan förklara mer än en mindre del av skillnaden. | |
|
Jag kan tillägga att jag haft två andra E36, även dessa två importerade och därmed separat vägda. Den första var en 325i, vars enda extrautrustning var luftkonditionering och sollucka. Den vägde 1470 kg. Som bekant hade motorn i 325i E36 gjutjärnsblock. När detta byttes till aluminiumblock i och med 323 och 328 E36 sjönk rimligtvis vikten. Detta återspeglade sig också i den 328 E36 jag köpte först (alltså inte samma bil som omnämns i ovanstående inlägg). Den vägde 1450 kg och hade inte mycket utrustning, klimatautomatik, farthållare och ASC+T, i övrigt bara några småsaker. Den sista 328i E36 jag hade (alltså den som omnämns i det förra inlägget) var betydligt mer omfattande utrustad, därav extravikten. Samtilga vikter jag talat om i dessa exempel är tjänstevikt, dvs med 90 % bensin i tanken + 75 kg i form av förare och last. Jag har mycket svårt att tro att likvärdigt utrustade E36 och E46 inte sklijer sig åt viktmässigt, och då till fördel för E36. |
|
|
Nockenwelle: Mina bilar är även dom separat vägda, lastbilsvåg iof. Tjänstevikt som sagt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har du en naken 330Ci? BMW uppger ju just 1505 för 330i. Jag har mycket svårt att tro att det skall representera något annat än en bil utan några options förkryssade. |
|
|
Jag kan ju ha fel, men att dömma av det som jag har läst i testerna brukar 328 e36 väga runt 1400 kg och motsvarande e46 runt 1500 kg. Men det varierar naturligtvis beroende på utrustning som ni har påpekat tidigare. Hur som hellst är e36 bevisligen något snabbare enligt tester. |
|
| Jag har testat en gång mot en 328 E46 med min 328 E36 och jag vågar påstå att jag va lite kvickare om än marginellt. Detta test va inget rödljusrace utan skedde från ca 90 kmh på en dubbelfilssträcka. Detta är givetvis inget som gör att E36 är den givna vinnaren i alla lägen men i detta fall kom jag ju lite före. Jag har en ganska lite utrustning, kör på 18" fälgar, 225 40 däck vilket ökar rullmotståndet lite. lite extra monterade stylingprylar som ökar vikten något. E46an var till synes helt orginal med vad jag tror va 16" fälgar, ej m pkt | |
| Har ägt både 328 o en corrado vr6, aldrig utfört allvarliga tester men kan däremot säga att corradon känns lite mer vassare, men det kändes kanske för att det var min första bil och jag upptäckte gas pedalen :)...corraden är inte en BMW men en fin och snabb bil.. | |
|
Nockenwelle: Nej, inte särskilt. komfortpaket, elstolar, elinfällbara backspeglar, osv. m-sportpaket dock eftermonterat. Med mera. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.